• gossegrisen14

    Las och föräldraledig

    Räknas LAS dagar när man är föräldraledig om man har en allmän visstidsanställning som löper på när man är föräldraledig? 

  • Svar på tråden Las och föräldraledig
  • Anonym (Rammel)

    Om det föreligger ett anställningsförhållande så omfattas man av LAS, så ja du ska tillgodoräknas LAS-dagar även om du varit föräldraledig. Om inte det råkar vara en dispositiv paragraf, jag är inte helt insatt numera. Då skulle det kunna finnas information om det i kollektivavtalet, om det ska räknas på annat sätt och i så fall hur. Men jag tror inte det, det är en ganska grundläggande paragraf och borde inte gå att avtala bort.

  • gossegrisen14

    Jag har läst i kollektivavtalet men kan kan inte hitta något om det där. 

    Jag har en allmän visstidsanställning till augusti 2023. 
    Föräldraledig från slutet på dec 2022 om bebis kommer på bf. 
    Ska bli inlasad slutet på januari. 

    Då kan jag räkna med att bli inlasad då?

  • Anonym (Borde)

    Det vore mycket märkligt om vi inte fick räkna med föräldraledigheten. Det borde vara allmänt känt, själv har jag varit fl fyra ggr så jag borde vetat i så fall. 

  • Anonym (Rammel)
    gossegrisen14 skrev 2022-07-04 12:46:49 följande:

    Jag har läst i kollektivavtalet men kan kan inte hitta något om det där. 

    Jag har en allmän visstidsanställning till augusti 2023. 
    Föräldraledig från slutet på dec 2022 om bebis kommer på bf. 
    Ska bli inlasad slutet på januari. 

    Då kan jag räkna med att bli inlasad då?


    Ja det ska du bli då.
    Hör efter med HR hos arbetsgivaren om du är osäker eller kontakta facket så får du klara besked.
  • gossegrisen14

    En kvinna i mitt fack som jag kontaktar skriver såhär till mig 


    Dina Las-dagar försvinner inte under din föräldraledighet men du får inte nya dagar under föräldraledigheten. 
    Man räknar 5 år bakåt i tiden när det gäller Las, ex så är du hemma två år får du tillgodo räkna dig 3 års arbete bakåt. Sammanlagt med föräldraledigheten blir det 5 år.
    Du kan ringa HR och fråga hur många LAS-dagar du har fram tills nu.
    Stämmer det? 
  • Anonym (Ja)
    gossegrisen14 skrev 2022-07-04 15:46:09 följande:

    En kvinna i mitt fack som jag kontaktar skriver såhär till mig 


    Dina Las-dagar försvinner inte under din föräldraledighet men du får inte nya dagar under föräldraledigheten. 
    Man räknar 5 år bakåt i tiden när det gäller Las, ex så är du hemma två år får du tillgodo räkna dig 3 års arbete bakåt. Sammanlagt med föräldraledigheten blir det 5 år.
    Du kan ringa HR och fråga hur många LAS-dagar du har fram tills nu.
    Stämmer det? 
    Känns spontant som att hon har fel. Om de kör såna regler låter det som diskriminering, och är det nåt som är hugget i sten så är det att föräldralediga absolut inte ska få sämre villkor pga det.

    Be henne ta fram motsvarande paragraf i lagen eller avtalet.
  • Anonym (Rammel)
    gossegrisen14 skrev 2022-07-04 15:46:09 följande:

    En kvinna i mitt fack som jag kontaktar skriver såhär till mig 


    Dina Las-dagar försvinner inte under din föräldraledighet men du får inte nya dagar under föräldraledigheten. 
    Man räknar 5 år bakåt i tiden när det gäller Las, ex så är du hemma två år får du tillgodo räkna dig 3 års arbete bakåt. Sammanlagt med föräldraledigheten blir det 5 år.
    Du kan ringa HR och fråga hur många LAS-dagar du har fram tills nu.
    Stämmer det? 
    Väldigt svårt att tolka vad som faktiskt menas. 
    LAS räknas rullande. Dvs en person som arbetat timavlönad intermittent skulle kunna vara på väg att bli inlasad i februari säger vi. Sen gör hen frivilligt ett avbrott och tar inte på sig mer jobb pga ska ut på jordenrunt-resa. Där blir det en paus på 3 mån = 0 LAS-dagar. Vederbörande går också miste om de dagar som ligger i början av den rullande beräkningsperioden. Så per idag 4 juli kanske hen inte alls är i närheten av att bli inlasad längre. Kan det vara så man menar?
    Förhoppningsvis blir det enklare till hösten när man börjar tillämpa de nya reglerna. 
  • Anonym (Rammel)
    gossegrisen14 skrev 2022-07-04 21:31:29 följande:

    Tycker det är så krångligt. 
    Överallt där jag läser så ska de dagar under föräldraledighet räknas 


    Det ska de i normalfallet. Be att den som du frågar förtydligar svaret med exempel, och fråga på nytt tills du får ett svar som går att förstå. Och fråga både fack och HR så att du får säkerställt att alla tolkar saken på samma sätt.
  • gossegrisen14

    Du har en fråga om LAS dagar och föräldraledighet. 


    Vid beräkning av anställningstid enligt reglerna i LAS räknas all den tid när det har förelegat ett anställningsförhållande mellan arbetstagaren och arbetsgivaren. Det innebär bland annat att anställningstiden beräknas oberoende av vilka arbetsuppgifter det varit fråga om. Inte heller sysselsättningsgraden har någon betydelse för beräkning av anställningstidens längd. Ett års halvtidsanställning räknas lika mycket som ett heltidsanställning. 


     


    I anställningstiden räknas in alla former av ledighet från anställningen (sjukledighet, studieledighet m m...) även permitteringstid, uppsägningstid och tid då arbetstagaren är uttagen i strejk eller varit föremål för lockout skall räknas in i anställningstiden. 

    Detta svaret fick jag när jag frågade kommunal direkt. Hur tolka?

  • Anonym (Rammel)
    gossegrisen14 skrev 2022-07-05 09:55:52 följande:

    Du har en fråga om LAS dagar och föräldraledighet. 


    Vid beräkning av anställningstid enligt reglerna i LAS räknas all den tid när det har förelegat ett anställningsförhållande mellan arbetstagaren och arbetsgivaren. Det innebär bland annat att anställningstiden beräknas oberoende av vilka arbetsuppgifter det varit fråga om. Inte heller sysselsättningsgraden har någon betydelse för beräkning av anställningstidens längd. Ett års halvtidsanställning räknas lika mycket som ett heltidsanställning. 


     


    I anställningstiden räknas in alla former av ledighet från anställningen (sjukledighet, studieledighet m m...) även permitteringstid, uppsägningstid och tid då arbetstagaren är uttagen i strejk eller varit föremål för lockout skall räknas in i anställningstiden. 

    Detta svaret fick jag när jag frågade kommunal direkt. Hur tolka?


    Det är ungefär som jag skrev i mitt första svar tror jag. Föreligger ett anställningsförhållande så räknas LAS. Och det dom skriver om deltid är också rätt. Är man anställd på 50% från 1/1 - 31/3 så tjänar man 90 lasdagar. En heltidsanställd person som tjänstgör 1/1-31/3 tjänar också 90 lasdagar.
    Däremot en intermittent timavlönad person som arbetar 5 dagar per vecka från 1/1 - 31/3 kommer tjäna lasdagar per arbetsdag, dvs ca 60-65 lasdagar beroende på helgdagar mm.
    Svaret är dock allmänt, jag skulle vilja ha ett svar relaterat till  mina egna uppgifter. Dvs jag anställdes på det här datumet, jag har den här anställningsformen, anställningen är avtalad tom det här datumet och from perioden xx - xx är jag föräldraledig. När blir jag lasad. Vad gäller för mig?
Svar på tråden Las och föräldraledig