• Anonym (Skuld)

Betala KF-skulder, ekonomin och psykologi

Jag har 4 skulder hos KF som de utmäter inkomst för. Det är inte jättemycket skulder och inte en jättesumma de mäter ut pga det är sjukersättning. Men i alla fall, jag har bestämt att jag ska betala lite extra genom ev överskott jag får på matkontot.

Rent ekonomiskt bör man väl betala av på den största skulden eller med högst räntesats. Dessa råkar sammanfalla.

Psykologiskt kanske man ska göra ett annat val? Mindre skulder, då de försvinner fortare? En av skulderna betalas inte på alls av KF, jag antar att de har någon slags prioriteringsordning.

Om jag lägger 200 kr extra i månaden på den största skulden är den återbetald om 2 år och 3 månader. Om jag betalar 200 kr till den som inte betalas alls är den betald om 1 år och 4 månader. Om jag tar en av de andra mindre skulderna så är de betalda om ca 1 år.

Just nu känner jag mes att det är jobbigt att jag har en skuld som inte går neråt i alla fall pytteliten. 

• Svar på tråden Betala KF-skulder, ekonomin och psykologi
  • sextiotalist
    Anonym (Skuld) skrev 2022-07-04 13:11:50 följande:
    Betala KF-skulder, ekonomin och psykologi

Jag har 4 skulder hos KF som de utmäter inkomst för. Det är inte jättemycket skulder och inte en jättesumma de mäter ut pga det är sjukersättning. Men i alla fall, jag har bestämt att jag ska betala lite extra genom ev överskott jag får på matkontot.

Rent ekonomiskt bör man väl betala av på den största skulden eller med högst räntesats. Dessa råkar sammanfalla.

Psykologiskt kanske man ska göra ett annat val? Mindre skulder, då de försvinner fortare? En av skulderna betalas inte på alls av KF, jag antar att de har någon slags prioriteringsordning.

Om jag lägger 200 kr extra i månaden på den största skulden är den återbetald om 2 år och 3 månader. Om jag betalar 200 kr till den som inte betalas alls är den betald om 1 år och 4 månader. Om jag tar en av de andra mindre skulderna så är de betalda om ca 1 år.

Just nu känner jag mes att det är jobbigt att jag har en skuld som inte går neråt i alla fall pytteliten. 

Mitt förslag är att du fokusera på den mindre skulden. När den är betald, så tar du nästa.
  • Anonym (Beror på)

Mitt råd är att ta kontakt med fordringsägaren och erbjuda dig att betala direkt till dom istället. Dom drar tillbaka skulden från kronofogden och sen ber du om räntefritt från nu. På så vis betalar du av skulden snabbare och mindre i kostnader.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Beror på) skrev 2022-07-04 13:39:03 följande:

Mitt råd är att ta kontakt med fordringsägaren och erbjuda dig att betala direkt till dom istället. Dom drar tillbaka skulden från kronofogden och sen ber du om räntefritt från nu. På så vis betalar du av skulden snabbare och mindre i kostnader.

Som att de skulle dra tillbaka det när en person inte betalat och låtit det gå till kronofogden? Dessutom utan ränta. Tveksamt.
  • Anonym (Nfnf)

Betala av det med högst ränta.

• Anonym (Ooo)

Kontakta kommunens budget och skuldrådgivare. Denna personen kan hjälpa dig lägga upp en bra plan för skulderna och vilken som blir bäst att betala av först.

Ibland kan det vara bättre att ta de små först, för när de är borta lägger man in hela krutet på den största.

Men svårt att råda dig när vi inte vet vad skulderna ligger på, räntan och vad som betalas in just nu. Så därför råder jag dig att söka den hjälpen i kommunen.

• Anonym (Ooo)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-07-04 14:45:24 följande:
    Som att de skulle dra tillbaka det när en person inte betalat och låtit det gå till kronofogden? Dessutom utan ränta. Tveksamt.
    Det finns ju en möjlighet att de går med på det om det finns många skulder och de står sist i kön. Då får de istället för att få vänta kanske 5 år få tillbaka sina pengar nu.
  • Anonym (Förhandla)

Skulden som inte kronofogden drar något för verkar vara på 3200 om jag räknade rätt på dina uppgifter. De kommer troligen att få vänta länge innan kronofogden skickar pengar dit. Spara ihop 3000 och ring och erbjud 2400 på stört om de drar tillbaka skulden och nolla den. 

Svar på tråden Betala KF-skulder, ekonomin och psykologi