• Sidy

    Vinst på såld tomt för 3 miljoner?

    Är totalt okunnig då det gäller detta så jag tar tacksamt emot Er hjälp ????
    Jag och mina 3 syskon har ärvt en tomt vi ska sälja.
    Vi kommer anlita mäklare till försäljningen.
    Tomten ligger i ett attraktivt område på kusten.
    Vad kan vi räkna med att mäklaren tar i arvode?

    Hur funkar det sedan med skatt på vinsten?
    Skattar vi 4 syskon var för sig efter att summan delats upp på oss eller skattar man för den totala vinst summan?
    Hur mycket skatt blir det på 3 miljoner?

    Ingen av oss planerar att investera sina pengar i något nytt boende nu om det har betydelse för skatten.

    Hade varit otroligt tacksam för lite hjälp så man slipper stå helt ovetande när man tar kontakten med mäklaren!

  • Svar på tråden Vinst på såld tomt för 3 miljoner?
  • sextiotalist
    Gaskarl skrev 2022-07-04 17:00:29 följande:

    Vad mäklare tar är olika, men runt 10% ligger det på. Och skatten är ca 22% på vinsten, totalt.


    Nja, nu tog du i. Googlade,  mäklararvode ligger kring 3-5 %, sedan finns det säkert de som ligger både högre och lägre
  • Anonym (Hmm)
    sextiotalist skrev 2022-07-06 10:53:54 följande:
    Nja, nu tog du i. Googlade,  mäklararvode ligger kring 3-5 %, sedan finns det säkert de som ligger både högre och lägre
    Det låter dyrt. Som jag skrev tidigare valde vi mellan ett flertal och den vi valde låg i mellanskiktet på 1,63 %, ingen av de andra låg över 2 %, samtliga kända firmor.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-07-06 12:47:17 följande:
    Det låter dyrt. Som jag skrev tidigare valde vi mellan ett flertal och den vi valde låg i mellanskiktet på 1,63 %, ingen av de andra låg över 2 %, samtliga kända firmor.
    Tittar man på mäklararvode.nu, så ser man att 2,5% för bostadsrätter och 3% för hus är det vanliga, om objekten kostar minst 1,5 miljoner. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (S) skrev 2022-07-06 13:05:31 följande:
    Tittar man på mäklararvode.nu, så ser man att 2,5% för bostadsrätter och 3% för hus är det vanliga, om objekten kostar minst 1,5 miljoner. 
    Kan säga att vårt hus kostar bra mycket mer.
  • PH76
    Anonym (S) skrev 2022-07-06 13:05:31 följande:
    Tittar man på mäklararvode.nu, så ser man att 2,5% för bostadsrätter och 3% för hus är det vanliga, om objekten kostar minst 1,5 miljoner. 
    Vi betalde 1.5% när vi sålde vår lägenhet för 7 å sedan. En bekant som sålde nu i våras betalde 2% när han sålde sitt radhus.
  • Gräsroten

    Det är mäklarens uppgift att svara på alla frågor. Han hjälper er också, att få det mesta möjliga utbyte av försäljningen! Här får du bara en massa okunniga gissningar. Lycka till!

  • Anonym (Nonym)

    Vad mäklaren tar gör man upp från mäklare till mäklare, och i vissa fall kan de göra upp om de säljer över en viss summa, så får de mer i arvode och liknande.

  • nernu
    Gaskarl skrev 2022-07-04 18:19:05 följande:
    Ok...Nädå kan man ju säga att jag hade dålig koll på mäklararvoden..:) Och på skatten, men inte lika illa..
    Jag blir nyfiken. Varför skriver du ens ett svar som du inte har en aning om?
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Nonym) skrev 2022-07-15 13:16:48 följande:

    Vad mäklaren tar gör man upp från mäklare till mäklare, och i vissa fall kan de göra upp om de säljer över en viss summa, så får de mer i arvode och liknande.


    Precis detta tänkte jag skriva, mäklararvodet är en förhandling man kommer överens om.

    På objekt av lägre värde vill märklaren ofta ha en fast ersättning, men när vi nu snackar försäljinngspris runt 3millj så är det nog vanligast med procentsats på försäljningspriset.
    Ett normalt arvode för ett normalt objekt borde ligga runt 2%, men kan variera beroende på vart i landet objektet ligger.

    Precis som det som skrevs i citatet så är det relativt vanligt med en rak procentsats upp till en förväntad summa (ofta utgångspris), sen en högre procentsats på det överstigande.
  • Anonym (Axelina)
    Sidy skrev 2022-07-05 17:20:46 följande:

    Tomten vi ärvt har den avlidne själv ärvt. 


    Den har gått i släkten i må år utan att bli bebyggd.

    Så då räknar vi med 21% skatt på vinsten som är 3 miljoner.
    Tar mäklaren arvode på utgångspriset?


    Först avdrag för anskaffningsvärde, vet ni inte om vad tidigare generationer gav för tomten loggar ni enkelt in på lantmäteriet eller riksarkiv med bankid, anskaffningskostnad vid arv går via kontinuitetsprincipen, finns olika sätt att snabbt räkna ut värdet, antingen pris eller taxeringsvärdet om tomten förvärvades 1952, taxering 150% = anskaffningskostnad, alt att det finns ett pris. dvs taxering år 1952,räknat 150%
    Sedan drar ni även av mäklararvodet i försäljningspriset, har någon tidigare generation gjort något på tomten, grävt, anslutningskostnader osv kan ni även dra av dessa kostnader för att minska skatten.
  • Anonym (Tomtförsäljning)

    Tackar för alla svar!
    Självklart har vi nu gjort upp arvode i samråd med mäklaren men kände att det kan vara bra att få lite info innan man tar det med mäklaren.
    Tackar för infon Ni alla delat med Er av!

    Kan meddela att.det blev högre arvode pga att det "bråkade" med bygglov, tomtgränser m.m. gällande grannar runt om så försäljningen drar ut på tiden.

Svar på tråden Vinst på såld tomt för 3 miljoner?