• marroandersson

    25 år och ingen mens

    Hej!

    Som rubriken lyder så är jag 25 år gammal och har inte fått mens än. Jag är varken över eller underviktig, tränar/bantar inte utan lever "normalt"

    Jag har inte kollat upp det då det dels gått så lång tid så det känns pinsamt att jag inte gjort det än, men också för att jag är rädd för vad den eventuella orsaken kan vara.

    Vad kan egentligen orsaka att man inte får mens, och vad för risker/komplikationer/problem (förutom att man inte kan bli gravid) kan det medföra? Borde jag kolla upp det?

  • Svar på tråden 25 år och ingen mens
  • Anonym (Kolla upp det)

    Om du själv vill ska du absolut kolla upp det. Till exempel om du vill ha barn eller om du bara undrar varför. Jag förstår vad du menar med att du väntat för länge och att det blir pinsamt. Jag är likadan när det gäller sjukvård, väntar för länge och hoppas att det går över av sig själv fast jag haft problemet flera år. Nu när jag är äldre kan jag säga att det blir inte pinsamt utan det är bättre att gå dit så fort som möjligt.

  • Anonym (Kolla)

    Det låter ju onekligen som någon hormonell imbalans. Har du hamnat i puberteten? Har du fått bröst, bredare höfter, hår i armhålorna och mellan benen?

  • Jag är bara jag

    Hög tid att kolla upp för det är självklart inte normalt. Vad det sen beror på siar inte jag om. Oavsett är det inte pinsamt. Läkare är vana med alla möjliga kroppsliga bekymmer.

  • Anonym (S)

    Jag vet hur det är tyvärr... Diagnosen var MRKH.


    Om du kan ha sex utan smärtor eller inte vill ha sex eller barn är det inte egentligen något som du behöver en diagnos till. Men att undra hela livet och aldrig kunna svara på frågor om mens vid läkarbesök är jobbigt. Min diagnos har även en typ 2 som kan påverka andra saker i kroppen.
  • Anonym (Kolla)
    Anonym (S) skrev 2022-07-05 13:18:21 följande:

    Jag vet hur det är tyvärr... Diagnosen var MRKH.


    Om du kan ha sex utan smärtor eller inte vill ha sex eller barn är det inte egentligen något som du behöver en diagnos till. Men att undra hela livet och aldrig kunna svara på frågor om mens vid läkarbesök är jobbigt. Min diagnos har även en typ 2 som kan påverka andra saker i kroppen.
    Ja, detta låter som en möjlig anledning till TS symptom. Turners syndrom likaså. Bäst att kolla upp alltså, finns ju risk för andra komplikationer också - som gissningsvis kan lindras om man söker hjälp i tid.
  • Anonym (S)

    TS, är du kvar här och har försökt reda ut detta? <3

Svar på tråden 25 år och ingen mens