• Cass123

    Tolka ägglossningstest

    Hej!

    Hur skulle ni tolka detta ägglossningstestet? Enl kalendern är jag 1 dag från ÄL och testet idag visar detta.

  • Svar på tråden Tolka ägglossningstest
  • Anonym (N)

    Du kan inte veta när du har ägglossning efter en kalender. 
    Svårt att se på bilden då du har den långt ifrån. Men ser ut att vara negativ men borde bli positiv imorgon.
    Och stickorna kan inte säga om du har haft ägglossning utan bara att kroppen försöker ägglossa. 

  • Anonym (Senare)

    Det ser negativt ut men jag skulle kunna tro att det kan blir positivt senare idag så prova igen om några timmar. 

  • Cass123

    Tog ett nytt på eftermiddagen som är det översta på bilden. Det nedre testet är det jag tog imorse.

    Sannolikt positivt imorgon? Ska man då planera ett samlag imorgon eller redan ikväll?
    Och när det är positivt ska man planera ett samlag direkt eller vänta en dag? Förvirrad när det gäller dessa tester :P

  • Anonym (Senare)
    Cass123 skrev 2022-07-05 16:18:43 följande:

    Tog ett nytt på eftermiddagen som är det översta på bilden. Det nedre testet är det jag tog imorse.

    Sannolikt positivt imorgon? Ska man då planera ett samlag imorgon eller redan ikväll?
    Och när det är positivt ska man planera ett samlag direkt eller vänta en dag? Förvirrad när det gäller dessa tester :P


    Kanske att det är positivt imorgon eller så hade du en peak just emellan testen och att det skulle ha blivit positivt då. Det kan skilja så lite som någon timme på ett positivt och negativt test. Jag skulle ha satsat på samlag idag och imorgon om det vore möjligt. Spermier kan ju överleva flera dagar i livmodern så det är bra om dom redan är på plats innan ägget släpper för att undvika stress att pricka in exakt vid ägglossning och på så vi kanske missa när ägget väl släpper. Ett ägg är sedan befruktningsbart mellan 12-24 timmar efter att det släppt om jag inte minns fel. Så med tanke på det så är det ganska svårt att pricka in exakt om man bara väntar till när man faktiskt har ägglossning. Av just den anledningen så klara sig spermier i flera dagar i livmodern vid rätt förhållanden.


    Så från ett positivt ägglossnings test så släpper ägget ungefär 24-36 timmar senare, vissa säger ända upp till 48 timmar. Efter det så är ägget befruktningsbart i 12-24 timmar. Med de siffrorna får du själv känna när det är bäst för er att satsa på att ligga Glad

  • Cass123

    Jag såg nu på testet jag tog senast att jag nog avläste det lite för tidigt för båda testerna var lika starka efter ett tag. Men tänker att man ligger nu innan, förhoppningsvis positivt test imorgon och ligga då också alternativt dagen efter det. Det borde räcka? Vi åker nämligen sedan iväg till familj över helgen...:)

  • Anonym (Senare)
    Cass123 skrev 2022-07-05 21:18:06 följande:

    Jag såg nu på testet jag tog senast att jag nog avläste det lite för tidigt för båda testerna var lika starka efter ett tag. Men tänker att man ligger nu innan, förhoppningsvis positivt test imorgon och ligga då också alternativt dagen efter det. Det borde räcka? Vi åker nämligen sedan iväg till familj över helgen...:)


    Det räcker nog mer än väl. När jag blev gravid så hade vi sex en gång tre dagar innan ägglossning och en gång på dagen för ägglossning. Det krävs ju bara en liten rackare för att det ska bli något Glad
  • Cass123

    Nu är det väl ändå positivt??:) vi låg igår kväll. Borde vi ligga ikväll igen eller imorgon bitti/kväll? :)

  • Anonym (Senare)

    Cass123: Ja nu ser det positivt ut tycker jag. Gör som ni känner. Ägget kommer ju släppa inom 24-36 timmar. 

  • Cass123

    Detta är aå märkligt. Hade slut på apotekets testatickor så köpte rfsu:s stickor. Nu är det negativt? Och ikväll är mannen inte hemma så blir inget ikv...är det kört nu??

  • Anonym (Senare)
    Cass123 skrev 2022-07-06 20:09:40 följande:

    Detta är aå märkligt. Hade slut på apotekets testatickor så köpte rfsu:s stickor. Nu är det negativt? Och ikväll är mannen inte hemma så blir inget ikv...är det kört nu??


    Det är inte konstigt att det är negativt nu när det va positivt imorse. För ett ägglossningstest är inte positivt så många timmar. Det är därför som vissa som säljer test tycker att man ska testa två gånger om dagen för att man inte ska missa det positiva testet. Från imorse när testet var positivt så släpper ägget 24-36 timmar senare vilken blir imorgon för din del. Ägget är sen befruktningsbart i 12-24 timmar vilket kan ger er fram till fredag om ni har tur. Sen som jag sa innan så överlever spermierna i flera daga i livmodern och äggledarna så det är inte kört för eran del om ni har haft sex de senaste dagarna.
  • Anonym (Senare)
    Testaren2 skrev 2022-07-16 17:52:57 följande:

    Hur skulle ni tolka detta ägglossningstest? Tror ni ägglossningen kan va en bit ifrån?


    Den är väldigt ljus så jag skulle säga att det är ett tag kvar till positivt test.
  • Anonym (Senare)
    Sofieodq skrev 2022-07-30 10:35:12 följande:

    Hur skulle ni tolka detta?


    Positivt
  • Anonym (Heden)

    Tolkningshjälp! Test nr 2 uppifrån var dagen jag hade ägglossningssmärtor och - flytningar. Det har bleknat då jag tog testet för 4 dagar sedan men var lite ljusare än kontrollsystem. Test nr 3 som är under tog jag dagen efter och var då mycket ljusare. Kan jag ha haft en "peak" däremellan och missat fånga på testet? Vilket leder mig till en annan fråga

    : kan man ha utebliven ägglossning om man har symptom, ägglossningsflytningar och regelbunden mens?

  • Anonym (F)
    Anonym (Heden) skrev 2022-08-04 22:14:52 följande:

    Tolkningshjälp! Test nr 2 uppifrån var dagen jag hade ägglossningssmärtor och - flytningar. Det har bleknat då jag tog testet för 4 dagar sedan men var lite ljusare än kontrollsystem. Test nr 3 som är under tog jag dagen efter och var då mycket ljusare. Kan jag ha haft en "peak" däremellan och missat fånga på testet? Vilket leder mig till en annan fråga

    : kan man ha utebliven ägglossning om man har symptom, ägglossningsflytningar och regelbunden mens?


    Ja det ser ut som att du peakade antingen strax innan eller efter test 2. Testen mäter bara halten LH och säger inget om att du faktiskt ägglossat eller inte. Det är lättare att se om du ägglossat om du samtidigt tempar och ser en temperaturökning. Har du mens har du förmodligen ÄL (finns såklart undantag) men själva ÄL-symptomen är bara tecken på att din kropp försöker ägglossa :)
Svar på tråden Tolka ägglossningstest