• Bebis2021

    Tips på fina enkla svenska flicknamn

    Tipsa mig gärna om fina gamla svenska flicknamn, gillar tex alma, alba, Elsa, ebba, Othilia osv. Men behlver mer inspiration:) sen får ni gärna säga vad ni tycker om tex Othilia? Har alltid tyckt det är fint men vill samtidigt ha något lite enklare som man inte måste påtala bokstavering osv på, sonen heter Nils, vad passar med det? 

  • Svar på tråden Tips på fina enkla svenska flicknamn
  • Jag är bara jag

    Namnstatistik är bra:

    Förnamn


    1 254 kvinnor har Alba som tilltalsnamn


    Totalt 1 610 kvinnor har Alba som förnamn


    Totalt 2 män har Alba som förnamn


    Efternamn

    46 personer har Alba som efternamn


    Visste du att

    Medelåldern för tilltalsnamnet Alba är 10,5 år bland kvinnor

    Antagligen därför jag inte stött på namnet för jag känner inga småtjejer.

  • Bebis2021

    Håller med om att stavningen "Ottilia" skulle nog stavat det så om de skulle bli aktuellt, vad gäller Alba är de något i det som jag har svårt för men tycker samtidigt de är lite fint och dessutom inte så vanligt, nu känner jag dock spontant att de lutar åt Alva då de var de enda jag och sambon båda gillar hittills med våra äldre barn tog de alldeles för lång tid innan vi bestämde oss för namn och denna gång vill jag helst ha namn klart när bebis kommer, sen kan man ju såklart känna där och då att de inte passar men förhoppningsvis ska de passa :) tack för alla tips tar gärna emot fler idéer om någon har

  • trollhona
    Bebis2021 skrev 2022-07-05 23:09:50 följande:
    Tips på fina enkla svenska flicknamn

    Tipsa mig gärna om fina gamla svenska flicknamn, gillar tex alma, alba, Elsa, ebba, Othilia osv. Men behlver mer inspiration:) sen får ni gärna säga vad ni tycker om tex Othilia? Har alltid tyckt det är fint men vill samtidigt ha något lite enklare som man inte måste påtala bokstavering osv på, sonen heter Nils, vad passar med det? 


    Othilia är ett jättefint namn.

    Signe
    Elvy
    Svea
    Ilse
    Alva
    Mathilda
    Irma
    Inez
    Sara
    Marie
    Beata
    Edith
    Ellen
    Eivor
    Rigmor
    Freja
  • LaviniaLetitia

    Ursäkta, men jag tycker att Ottilia/Othilia är fruktansvärt käringaktigt! Jag förknippar det med bland annat Augusta, Alberta, Berta och Eulalia. 

    Till Nils passar andra korta, enkla allmogenamn, t.ex.:

    Anna
    Hanna
    Sara
    Marit
    Stina
    Kerstin
    Barbro
    Rut
    Karin
    Marta

    Av någon anledning hoppar "Siri" upp i mitt huvud också, fast det inte är ett allmogenamn. 

  • LaviniaLetitia
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-10 14:19:55 följande:

    Ursäkta, men jag tycker att Ottilia/Othilia är fruktansvärt käringaktigt! Jag förknippar det med bland annat Augusta, Alberta, Berta och Eulalia. 

    Till Nils passar andra korta, enkla allmogenamn, t.ex.:

    Anna
    Hanna
    Sara
    Marit
    Stina
    Kerstin
    Barbro
    Rut
    Karin
    Marta

    Av någon anledning hoppar "Siri" upp i mitt huvud också, fast det inte är ett allmogenamn. 


    ...och Elin och Lina, såklart.
  • efefefee
    Bebis2021 skrev 2022-07-05 23:09:50 följande:
    Tips på fina enkla svenska flicknamn

    Tipsa mig gärna om fina gamla svenska flicknamn, gillar tex alma, alba, Elsa, ebba, Othilia osv. Men behlver mer inspiration:) sen får ni gärna säga vad ni tycker om tex Othilia? Har alltid tyckt det är fint men vill samtidigt ha något lite enklare som man inte måste påtala bokstavering osv på, sonen heter Nils, vad passar med det? 


    Ebba och Märta är fruktansvärt fula namn som drar tankarna till miljöpartiet. 
  • vallakra

    Signe är en favorit hos mig. Andra förslag

    Ingrid
    Idun
    Ingeborg
    Inez
    Sigrid
    Margit
    Märit
    Lisa
    Ylva

    En annan av mina favoriter passar nog inte dina kriterier men jag har älskat namnet Botilla ända sedan jag läste Mobergs "Rid i natt" när jag var 14 år (alltså någon gång under 30-åriga kriget typ)

  • Malindback

    Har själv en Astrid sedan innan.
    Lillasyster blir en Ebba eller Hilda. 

    Andra namn på min lista (men där mannen sa nej) var: Liv, Viola, Saga, Evy, Irma, Hilma, Siri, Ester, Ines, Ilse och Freja.

    Ett tag var vi även inne på Clara, Hedvig eller Idun. 

    Finns många fina :) 

  • MaaxMaax

    Lite andra namn i samma stil:

    Marta
    Annie
    Ethel
    Edna
    Vanna
    Irma
    Rakel
    Ninni
    Stine
    Karla
    Olga
    Disa
    Vega
    Ellen
    Miriam
    Justina
    Hilma
    Nanne


    Simul Justus et Peccator
  • LaviniaLetitia
    MaaxMaax skrev 2022-07-19 01:14:04 följande:

    Lite andra namn i samma stil:

    Marta
    Annie
    Ethel
    Edna
    Vanna
    Irma
    Rakel
    Ninni
    Stine
    Karla
    Olga
    Disa
    Vega
    Ellen
    Miriam
    Justina
    Hilma
    Nanne


    Karla borde komma till heders igen! Fast jag föredrar stavningen Carla - Karla blir för maskulint. Dessutom funkar Carla internationellt. 
  • Bebis2021

    Tack för alla tips hörrni, finns så många fina namn men tycker de är lika svårt för de när man väl ska hitta bara ett som man ska ha liksom, är mest inne på alva och Elsa just nu, tyvärr är väl att dom är väldigt vanliga men jag gillar dom..

  • trollhona
    Bebis2021 skrev 2022-08-15 13:14:50 följande:

    Tack för alla tips hörrni, finns så många fina namn men tycker de är lika svårt för de när man väl ska hitta bara ett som man ska ha liksom, är mest inne på alva och Elsa just nu, tyvärr är väl att dom är väldigt vanliga men jag gillar dom..


    Både Alva och Elsa är fina namn. Att de är vanliga betyder ju bara att många håller med :)
    Lycka till med bebisen.
  • Bebis2021
    trollhona skrev 2022-08-15 14:27:14 följande:
    Både Alva och Elsa är fina namn. Att de är vanliga betyder ju bara att många håller med :)
    Lycka till med bebisen.
    Ja de har du ju rätt i :) tack så mkt!
Svar på tråden Tips på fina enkla svenska flicknamn