• Batica
    Wed 6 Jul 2022 14:59
    3673 visningar
    5 svar
    5
    3673

    Sertralin

    Hej!
    Gravid i vecka 37+4 med hypermesis blev jag idag intagen på avdelning för övervakning och trolig igångsättning de närmaste dagarna. Jag har mått psykiskt dåligt och ätit sertralin i ett par år. Under graviditeten har jag i samråd med psykolog och diverse läkare ökat dosen (ökad kroppsmassa osv).
    Gynläkaren jag träffade idag är en sommarvikarie. Överläkare, äldre man. Säkert otroligt erfaren. Det första han gör är att ifrågasätta medicineringen, ungefär HUR jag kan äta sertralin, det borde jag absolut inte göra under graviditet. 
    Jag är nu orolig. Varför skulle det vara så dåligt med sertralin? Vad är det han oroar sig för? De andra läkarna har inte dryftat någon som helst oro. 
    Han ordinerade vila och en massa blodprover och nu är jag som sagt inneliggande och hoppas på igångsättning redan denna vecka. Men jag kan inte skaka av mig vad jag riskerat med att äta sertralin och känner en oro för att det är något som påverkar mitt mående just nu.


    Lilja 26 maj 2016, Lucas 24 augusti 2020, Liten bf 23 juli 2022
  • Svar på tråden Sertralin
  • Marie7
    Wed 6 Jul 2022 15:27
    #1

    Sertralin är sedan länge en väl beprövad ssri medicin. Jag fick byta till den när jag vart gravid med min dotter som i dag är 17 år. Jag åt ingen medicin just när jag blev gravid, men innan och då Seroxat. Den var inte bra under graviditet och amning sades det. Du kan vara lugn. Tror ibland äldre läkare är lite målade av just sin ålder. Var inte orolig. Bättre du mår bra och kan ta hand om ditt barn sedan.

  • Anonym (Ylva)
    Wed 6 Jul 2022 16:55
    #2

    Det är ingen fara för graviditeten skull men det är ingen medicin man ska äta slentrianmässigt i flera år. Vid mild till måttlig depression hjälper motion lika bra som SSRI. Har läkare omprövat medicinen någon gång under dessa år, har du försökt sluta eller blivit erbjuden annan behandling t.ex samtalsterapi? 

  • Batica
    Wed 6 Jul 2022 18:26
    #3

    @Marie7

    Tack, att han är ett barn av sin tid är väl egentligen det jag tänker. Men det är så lätt för mig att hamna i ångesträsket just nu. Försökte läsa mig fram till vilka risker han kan tänka sig att det har men jag hittar bara att det anses säkert.

    @Anonym Ylva
    Har ätit sertralin i? ja vad blir det. Tre år? Alltid med fokus på att äta minsta dos som är effektiv. Men varje medicinavslut har slutat med ett väldigt försämrat mående ett par veckor efter avslut. Samtalsterapi/kontakt har jag haft sedan jag började äta medicin (och kort där före). Motion hjälper absolut, då har jag klarat mig på ?minsta? dosen sertralin. Så i det här fallet är det inte slentrianmässig användning. Under extra belastningar blir måendet sämre, så även nu med både postcovid och graviditet med hypermesis. Hade gärna varit medicinfri, men när det väl blir har jag ingen aning om.


    Lilja 26 maj 2016, Lucas 24 augusti 2020, Liten bf 23 juli 2022
  • Marie7
    Wed 6 Jul 2022 19:56
    #4

    "Ylva" varför säger du att det inte är en medicin man ska äta i många år?

  • Anonym (Ylva)
    Thu 7 Jul 2022 00:31
    #5
    Marie7 skrev 2022-07-06 19:56:44 följande:

    "Ylva" varför säger du att det inte är en medicin man ska äta i många år?


    Nästan alla mediciner bör omprövas och utvärderas regelbundet. 
Svar på tråden Sertralin