• sofpet

    Bakslag i depression

    Hej,

    Jag gick in i en medelsvår depression sommaren 2019 och tog ca 1 år innan jag var helt frisk. Nu i mars 2022 så slutade jag med mina antidepressiva sakta och fick efter 3 veckor ett bakslag i depressionen. Jag fick börja med sertralin igen och startade på 25 mg och ökade till 100 mg. Jag mådde svin bra i 6 veckor och allt blev som bortblåst till vi reste till Grekland. Dag 5 i Grekland så fick jag jätte ångest och har haft det sedan dess i 6 dagar nu. Tappar aptit och känner mig bara låg. Träffade läkare och ökade dosen till 125 mg igår. Ska öka till 150 mg. 


    Min läkare sa att om jag har rätt dos så kan de ta bort depression och ångesten helt eller iaf så att det går att leva med. Tycker det är konstigt att jag mådde bra på 75 mg och 100 mg men efter 6 veckor så trilla jag tillbaka igen. Någon som känner igen detta och hur länge kan en svacka hålla i sig? 


     

  • Svar på tråden Bakslag i depression
  • Marie7

    Möjligt har du för hög dos. Har ätit Sertralin i 18 år. Ett år efter jag började ökade min psykiater till 75mg. Kändes bra. Fick dock en ny svacka strax efter och en läkare på VC höjde till 100. Mådde bra någon vecka eller två. Sen fick jag mer ångest, myrkrypningar, overklighetskänsla mm. Fick tag i min dåvarande psykiatriker som sa "nej, nej du ska ner till 75! Du har fått för mycket". Kan bli så om man får för hög dos. Nu har jag stått på 75mg i alla år efter det. Får självklart svackor då och då, men med träning, kost, sömn och stöd av nära funkar det bra. Tar mig ur lättare. Min depression kommer ur en förlossningsdepression för 23.5 år sedan. Plus ärftlighet. Ätit av och till de första 6 åren, men stabilt nu i 18 år. Kommer få fortsätta länge, länge till pga de återkommande depressionerna tidigare.

  • sofpet
    Marie7 skrev 2022-07-07 13:10:11 följande:

    Möjligt har du för hög dos. Har ätit Sertralin i 18 år. Ett år efter jag började ökade min psykiater till 75mg. Kändes bra. Fick dock en ny svacka strax efter och en läkare på VC höjde till 100. Mådde bra någon vecka eller två. Sen fick jag mer ångest, myrkrypningar, overklighetskänsla mm. Fick tag i min dåvarande psykiatriker som sa "nej, nej du ska ner till 75! Du har fått för mycket". Kan bli så om man får för hög dos. Nu har jag stått på 75mg i alla år efter det. Får självklart svackor då och då, men med träning, kost, sömn och stöd av nära funkar det bra. Tar mig ur lättare. Min depression kommer ur en förlossningsdepression för 23.5 år sedan. Plus ärftlighet. Ätit av och till de första 6 åren, men stabilt nu i 18 år. Kommer få fortsätta länge, länge till pga de återkommande depressionerna tidigare.


    Okej, men tror du man kan må sämre av för hög dos? Har läst en hel del på nätet där det står att man inte kan äta för hög dos och att kroppen ser till att man är på en jämn nivå då.

    Läkaren jag träffade sa att 100 mg är rätt liten dos av sertralin och att man får dippar som blir färre och färre samt lättare.
  • Marie7

    Jag mådde mycket sämre vid för hög dos. Men det är ju jag. Kan bara berätta hur det var för mig. 

  • Marie7

    Men du får pröva dig fram. Kanske något i ditt liv just nu gör att det är extra jobbigt? Lyssna på kroppen. 

  • sofpet
    Marie7 skrev 2022-07-07 13:53:51 följande:

    Jag mådde mycket sämre vid för hög dos. Men det är ju jag. Kan bara berätta hur det var för mig. 


    Okej, jag ska prata med min läkare om detta. För nu ökade jag ju igen för två dagar sedan. Tack för att du skrev.
  • sofpet
    Marie7 skrev 2022-07-07 13:56:04 följande:

    Men du får pröva dig fram. Kanske något i ditt liv just nu gör att det är extra jobbigt? Lyssna på kroppen. 


    Ångesten och de kom i samband med att jag fick väldigt ont i ryggen. Så känns som det kan ha triggat igång det men borde väl inte behöva störigas igång så lätt och äter man rätt dos så borde man inte dippa så hårt.
  • sofpet

    Är det någon mer som har erfarenhet av detta.. jag är så trött på att vakna upp varje morgon med sån sjuk ångest och sedan ha ångest konstant under hela dagen samtidigt som jag försöker anstränga mig att bete mig normalt och var lite glad. 


    Jag känner sån hopplöshet. Varför kan detta inte bara gå över nu. Jag har en 1åring att ta hand om. Får hjälp av mina föräldrar och sambo men hur länge ska de behöva ta allt. Ökade dosen till 125 mg för 4 dagar sedan och vet att det kan ta upp till 14 dagar innan man mår bättre men jag hade ju en period på 6 veckor då jag mådde bra bra på 100 mg.

Svar på tråden Bakslag i depression