• Hanna798

    Snål pojkvän

    Har träffat en kille nu i kanske 4 månader och man skulle väl kunna säga att vi är ett par. Dock är han enligt mitt tycke väldigt snål och vet inte hur jag ska ta upp det med honom eller om jag överreagerar. 
    Jag själv som person tycker om att ge bort presenter och bjuda de jag tycker om på grejer. Speciellt om det är någon jag träffar på romantisk nivå. Jag har när jag dejtat innan alltid hamnat i den situationen att jag alltid betalar, alltid bjuder. Så har skärpt mig lite nu. 

    Men han jag dejtar nu, vi brukar bjuda på varandra sådär varannan gång. Men det skiftar såklart, inget skrivit i sten. Men varje gång han bjuder kan han säga grejer som oj, vad dyrt eller jaha det här blev mycket (och det kan vara för 400 kronor för 2 personer absolut inte mer och självklart bjuder jag också för den summan q) 
    Han tycker inte om att laga mat och bjuder därför inte hem mig på middag, jag bjuder ju gärna honom. Senast blev jag lite trött på det och tyckte vi kunde vara hos honom. Men då skulle vi ses hos mig, i med att vi (jag) skulle ju laga mat. Jag sa att jag inte hade någon mat hemma precis som han sagt till mig: har ingen mat hemma, så ses gärna och äter tillsammans. Samt att jag inte visste vad vi skulle äta. Han sa bara ja men det är du bra på att lösa. 
    Slutade med att vi åt snabbmat ute. Och då betala vi var för sig. Vi skulle egentligen ta hans bil (jag har också en bil och kör honom med) och köra en bit längre bort cirka 30 minuter, och då hinta han om bensin pengar. Detta skulle jag aldrig själv göra. Inte för 30 minuter speciellt. 
    Men hur tar man upp detta med någon? Vet inte om jag överdriver men lusten för att fortsätta ses och göra grejer ihop känns så himla tråkigt när allting är dyrt och jobbigt. Jag hade absolut förstått om han var i en svår ekonomisk situation utan inkomst eller skulder. Men så är en situationen. Vi tjänar lika mycket och jag sitter på fler utgifter och dyrare än vad han gör, därför jag finner det så himla tråkigt 

  • Svar på tråden Snål pojkvän
  • Themis

    Jadu...

    "Snål" är en av topp tre mest oattraktiva egenskaper en människa kan ha enligt mig, så jag personligen hade inte slösat mer tid på den relationen.


    Men du är helt säker på att han inte har några dolda skulder och i verkligheten måste leva på linsgryta i fyra år nu för att rädda sin ekonomi?

    Det är för all del inte särskilt sexigt det heller men det förekommer ju att någon hamnar i skiten pga ung & dum eller en taskig partner, och sedan faktiskt lyckas få ordning på sitt liv.

    Jag hade nog sett en (rimlig) skuldsituation som mindre negativ än att vara snål, för snål är en vuxen person oftast för livet. Förutom att vara socialt pinsamma så fattar dessa individer inte att de skrämmer bort alla normalt generösa och hjälpsamma människor ur sitt liv, för att ingen står ut med en Ove Sundberg i längden.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Tecum

    Om du tänker dig en framtid med honom finns det inget annat att göra än att riva av plåstret och ta den obehagliga diskussionen. Är han naturligt snål, har han skulder eller tycker han att det är okej att du betalar mer då du inte protesterar? Även om det är tråkigt och känns gnidigt är det viktigt att ta upp såna saker när det redan på tidigt stadium är en konfliktunge. Annars blir det bara värre och svårare.

  • nernu

    Han kanske kan anpassa sig lite men i grund och botten är han uppenbarligen en snål och gniden typ. Själv hade jag hellre levt ensam resten av livet än att vara med en sån. 

  • bananmilkshake

    Vad du än gör, flytta inte ihop med honom. 


    Att han inte vill laga mat och kör med "det är du bra på att lösa" är en stor varningsklocka för att han lär bli en mansbebis om ni flyttar ihop. Du kommer få stå för hela lasset själv, planera maten, handla den och laga den. 

  • Kotten23

    Håll i honom hårt, om ni gifter er så har ni gemensam ekonomi. Ni kommer aldrig hamna i tv programmet lyxfällan. 


    man kan visa uppskattning utan å spendera pengar. 

Svar på tråden Snål pojkvän