• Flaskhals

    Arg 10 månaders som inte vill/kan sova

    Jag måste få skriva av mig då det brister för mig då och då nu.. Jag har en 10-11 månaders bebis som först och främst aldrig sovit bra eller länge. Som Max 30 min på dagarna plus mindre än det rekommenderade om nätterna. Hon har alltid haft svårt att slappna av inför sömn (även om det har blivit bättre efter att vi har kört sömnskola). Men nu är det katastrof vid varje sömntillfälle, både naps på dagen och inför natten. Hon blir arg som ett bi så fort hon märker något med sömn är på gång. Vi har testat allt och försöker avdramatisera vagn eller säng osv. Hon får leka eller tänka på annat.. Vid nattning på kvällar följer vi våra rutiner men måste alltid avbryta då hon skriker, kastar sig åt sidor mm. Det går inte att ta upp henne för tröst då hon blir ännu argare (det har vi t om haft svårt med i hela hennes liv. Hon är svår att trösta.. 
    Någon som har erfarenhet eller peppande ord att ge? 

  • Svar på tråden Arg 10 månaders som inte vill/kan sova
  • Anonym (555)

    Kan hon somna i famnen? Eller är hon inte lugn i famnen heller?
    Napp?
    Samsovning?
    Aktivera henne / trötta ut henne och förskjut insomning?
    Byt till enbart en sovstund på dagen?
    Prova att ta bort dagsovning helt o hållet?
      

  • Flaskhals
    Anonym (555) skrev 2022-07-09 20:59:32 följande:

    Kan hon somna i famnen? Eller är hon inte lugn i famnen heller?
    Napp?
    Samsovning?
    Aktivera henne / trötta ut henne och förskjut insomning?
    Byt till enbart en sovstund på dagen?
    Prova att ta bort dagsovning helt o hållet?
      


    Hon somnar tyvärr inte i famnen. Blir bara argare om vi tar upp henne. Sen blir hon ju argare om vi låter henne ligga kvar givetvis med.. 

    Vi har just gått över från 3 till 2 sovstunder på dagen. Hon sover Max 30 min och har alltid gjort. Dock tror jag att hon sover för lite redan pga hon visar trötthetstecken både dagtid och om kvällar men kommer sen inte till ro eller kan somna pga ilskan. Pga detta vågar jag inte ta bort vilorna helt för hon blir ännu grinigser och tröttare då tyvärr. 


    Samsov med henne förut men kanske får gå tillbaka till det. Har inte försökt än för att hon blir så arg när jobbar upp henne men värt ett försök till givetvis!

    tack för svar. 

  • Anonym (I)

    Har för mig att vi hade en jobbig period med sömnen också runt 11-månade. 
    hoppas det är en fas som går över snart.
    kämpa på!!!

Svar på tråden Arg 10 månaders som inte vill/kan sova