• Anonym (TS)

Hur fan lämnar man?

Jag lever i en samborelation sedan drygt 9 år tillbaka. Vi har hus och två barn (4 och 7 år).
    Vår relation har varit ganska dålig i ca 3 år, och riktigt dålig senaste året. Jag tror inte att jag älskar honom längre, iaf inte på det sättet som man ska älska en partner. Jag har pratat med honom om detta och han menar att vi måste anstränga oss mer. Sluta bråka hela tiden. Ta tid för varandra. Han säger att han älskar mig och vill vara med mig, att han är villig att kämpa.
    Men jag är rädd att det har gått för långt för mig. Jag vill inte hitta på saker ensam med honom. Jag vill inte vara intim med honom, på något sätt. 

Men samtidigt är jag livrädd. Hur tar man steget? Hur ska jag orka? Vårt hus är en enda röra. Hur ska vi få ordning på det när jag väl uttryckt att jag vill avsluta relationen, han kommer INTE vara samarbetsvillig. 
    Hur förklarar man för barnen?
    Min sambo har väldigt svårt att hantera sina känslor och blir gärna som ett barn. Han kommer vara otroligt sårad.

Jag är bara så rädd, och jag vet inte hur man vet att gränsen är nådd

• Svar på tråden Hur fan lämnar man?
  • Anonym (stå ut ...)

är i en liknande situation.

mitt råd är att vänta..

Jag tror att om det inte känns lätt så är det inte rätt.. förstå mig rätt..

barnen blir om några år äldre,.det kommer kännas lättare då.

försök stärk dig själv under  tiden.. träning, bra mat, vänner, umgås med dig själv :) 

• Anonym (löoiulytr)

Man lämnar när det blir jobbigare att stanna kvar än att lämna helt enkelt. När det gör ondare att vara kvar i förhållandet än att ta den andres sårade känslor. 

Backa ett par steg och tänk efter. Vad föll du för hos honom från början? Vad gjorde ni då som ni inte gör nu? Vad är det som gör att du är missnöjd i din relation? 

Har ni tid för bara er? Har ni tid för er själva och egna intressen? 

Våga prata. (Det verkar som att ni ju faktiskt kan det) tala om hur du känner, men lägg ingen skuld på din partner, bara tala utifrån dig och dina känslor. Tex, jag känner mig ledsen och upplever att du inte ser mig som kvinna längre utan bara som mamma. Låt varandra prata till punkt och låt den andre svara sen, eller återkomma om ett tag ifall det är mycket att smälta.

Eller skriv ett brev och lämna över så partnern sen får replikera, men var noga med att inte anklaga, bara utgå från egen känsla. 

Börja där, ge varandra en timme i v minst som ni gör vad ni vill på medan den andra tar hand om barnen. Behöver någon av er den timmen till att vara ensam hemma? Då kan den andre gå till biblioteket, en lekpark, badhuset eller vad som helst som fungerar för er familj. 

Börja sen SE varandra igen, som man och kvinna. Tänk på vad ni föll för hos den andre en gång i tiden. Skaffa sen barnvakt en gång i månaden och dejta. Det måste inte kosta pengar, det kan vara att ta med en picnic korg och sätta sig i en skogsglänta tillsammans. (Ja, jag vet att du skriver att du inte vill göra saker ensam med honom, men jag hoppas du kan anstränga dig och prova, för er allas skull. Börja med nåt enkelt, skaffa barnvakt och handla mat ihop, eller fika, bio, museum, vad som helst) 

Om det inte fungerar, ja då vet ni och ni vet också att ni har gjort allt nu kunnat för att lösa det hela. 

Under tiden ni gör detta så ställ er i bostadskö om det inte är så att ni kan sälja eller att en köper ut den andre så att det går att köpa en bostad till. bostadskön är alltid bra att stå i oavsett, någon av er kanske blir sjuk så ni inte kan bo kvar i huset tex. 

Om ni kommer fram till att ni vill gå isär, ordna allt praktiskt, vem tar vad av möblerna? Ska någon köpa ut den andre? Ska man dela upp allt eller ska den ene få halva värdet på sakerna i pengar istället? 

Hur ska ni ha barnen? Ett ordentligt schema där allt står, hämtning, lämning, vart detta ska ske, vem som gör det och hur lov ska delas upp mm. 

Hur löser ni det ekonomiska kring barnen? Ska båda eller en ansvara för kläder etc? 

• Anonym (Z)

Du har fått tänkvärda svar och jag skulle vilja tillägga vikten av att du bestämmer dig. Först. Så att du är helt säker. Sen kan du skrida till verket. 

Bekanta till mig meddelade alla inklusive barnen att de skulle skiljas. Sen skulle de plötsligt inte skiljas? Sen skildes de till slut i alla fall. Efter kanske tre år? Och de barnen, särskilt ena, mådde fruktansvärt dåligt av detta med av och på. Det var ångest, BUP, självskadebeteende, hemmasittare mm (äldre än era barn).

Man kan absolut ha problem i en relation men ta det med barnen när det är färdigdiskuterat er sinsemellan.

• Anonym (TS)

Tack för era svar!

Det är onekligen mycket att tänka på. Och jag har redan funderat i ett år. Detta kommer liksom inte plötsligt. 

Och givetvis skulle vi aldrig informera barnen (eller nån annan) innan vi fattat beslut till 100%.

• Anonym (Z)
    Anonym (TS) skrev 2022-07-10 16:16:57 följande:

Tack för era svar!

Det är onekligen mycket att tänka på. Och jag har redan funderat i ett år. Detta kommer liksom inte plötsligt. 

Och givetvis skulle vi aldrig informera barnen (eller nån annan) innan vi fattat beslut till 100%.

Låter bra. Boka gärna familjerådgivning /parterapi. Även om du bestämt dig för att lämna så behöver ni antagligen hjälp med att kommunicera kring barnen och den gemensamma bostaden. Man kan även gå ensam om partnern vägrar.
  • Anonym (Sivan)

Har du väl kommit in i dessa tankar är det nästan alltid kört, någonstans i dej har du redan givit upp och vill gå vidare.
    Barnen kommer alltid vara ditt dåliga samvete.
    Kanske kommer barnen att användas mot dig i det fulspelet som nästan alltid kommer i släptåget i en separation.
    Man skall dock alltid försöka vara juste.

Svar på tråden Hur fan lämnar man?