• Bollkillen

Ensam och utmattad GADD

Jag känner mig utmattad med så mycket orostankar i min vardag och känner mig väldigt ensam. Jag lider av flera diagnoser men främst Gadd och panikångest. 

Jag äter flera mediciner som hjälper mig att hålla mig uppe. 

Men nu på sistone har min ångest blivit värre.

Ständiga orostankar om allt mellan himmel och jord. Ofta katastroftankar. 

Jag tvingar mig själv att gå till jobbet varje dag.

Jag tror bland annat att jag är en ogillad person. Att mina vänner och folk i min närhet stör sig på mig och inte tycker jag är en skön person. 

känns som att jag gör ett dåligt jobb. 

Att mina vänner inte tycker om mig. 

Att jag är värdelös etc...

Ofta känslor av panik. 

Jag är singel sedan länge och har börjat inse som att det nog så kommer förbli också. 

Jag har ingen att vända mig till när jag behöver prata ut. Jag har min psykolog som jag går hos varannan vecka vilket är skönt men det känns inte tillräckligt. Jag kommer ingen vart. 

Jag vet att många säger att jag ska rycka upp mig och vara mer framåt men jag försöker nästan varje dag med det. Att hålla fasaden uppe.  Men jag känner mig så sjukt ensam med mig själv och min ångest.

Jag mår inte bra just nu. Allt känns skit och självmordstankarna börjar komma tillbaka. 

• Svar på tråden Ensam och utmattad GADD
  • Bollkillen
    aspstrand skrev 2025-08-12 18:32:22 följande:

I trådstarten ser det ut som att du anser sig själv vara misslyckad på olika vis, känslor av skuld, att inte vara en tillräckligt bra vän, att inte göra ett tillräckligt bra arbete, att vara värdelös osv. Varifrån kommer de tankarna tror du? Förmågan att resonera är ett verktyg som kanske kan hjälpa dig att bryta delar av mönstret, eller vad tror du? Ångest tar massa energi och ork, samtidigt kan det bli mer eller mindre automatiserat att reagera med ångest, eftersom den vägen är snabbare än den resonabla. Om det grundar sig i olika orsaker kanske det behövs mer än en sorts hjälp för att bli täckande? Om en väg fungerar ska man prova en annan. Blev lite torrt skrivet, men du har bevisat hur stark du är ändå, du klarar ett arbete, du har vänner, du har till och med en dröm! Det är starkt det.

hej aspstrand.

Tack för att du skriver. det gör mycket. 

du har helt rätt, anser mig verkligen vara misslyckad tyvärr.

Jag vet faktiskt inte var det kommer ifrån mer än att jag anser att jag är det i många olika aspekter.

Jag borde verkligen sätta mig ner och resonera kring det. Bra tips. Helt misslyckad är man väl inte men till stor del.

Stort tack, verkligen, det värmer. 

• Bollkillen
    Anonym (Tine) skrev 2025-08-12 21:47:53 följande:
    Ja är kroppen tillräckligt uppjagad och stressad eller utmattad, så kan det absolut uppstå ångestkänslor! En del människor har lättare att nå det stadiet än andra.

Panikångest t.ex har ju ett kroppsligt utlopp.. Sedan blir det ju inte bättre av att man under ett panikångestanfall  ofta tänker att man håller på att bli galen eller att man håller på att dö. Eller att det aldrig kommer att gå över (men över går det, kroppen orkar inte hålla på hur länge som helst). Tankarna gör man bmir ännu mer stressad. Så visst bidrar tankar också.

De som har generaliserat ångestsyndrom kan å andra sidan använda tänkande för att unvika att uppleva den underliggande känslan av djupare oro. Personen tänker runt, runt och hoppar mellan olika saker att oroa sig för hela tiden. Oron får inte ett normalt utlopp och förlopp då, när den inte upplevs. Så den ligger kvar under och molar. 

För att hålla nere den kroppsliga orosnivån kan man t ex göra måttlig motion (med.betoning på måttlig), göra yoga eller Qi gong, använda den enkla metoden tapping, få lagom hård massage eller något annat som lugnar kroppen. 

Sedan behöver man prioritera sömnen också, för att kroppens känsloliv ska bli stabilare. 

Tusen tack för bra insikter.

Motion hjälper verkligen. Nästan bättre än SSRI.

Massage ät också bland det bästa jag vet.

Tappning har jag börjat sätta mig in i och utföra. Kan vara bra. bra tips.

• Bollkillen

Ibland undrar jag vad det är jag kämpar för.

Har liksom inte känt lycka på jag vet inte hur länge.

Just nu tar jag mig bara igenom dagarna. Mindfulness, promenader, poddar, musik och läsa bok. Saker jag vet hjälper lite..

Träffade en vän igår men märker hur extremt osocial jag är. kommer liksom inte på NÅGOT vettigt att säga.Även fast jag vill. Blir alltid att jag bara vill hem. Men hemma blir det absolut inte bättre. Så det är viktigt för mig att göra saker men jst nu ingen ork och inte många vänner som vill hitta på något. Blir ofta att man får göra saker själv.

Och när jag är så extremt osocial och inte ser ut som Brad Pitt så undrar jag om någon någonsin kommer kunna bli kär i mig. Längtar efter att ha någon att dela vardagen med men börjar inse deppigt att jag med stor sannolikhet bli ensam. 

Är så jäkla vilsen i livet. Trött mest hela tiden. De flesta jag känner är så hurtiga och framåt. själv är det värsta jag vet att ta mig till gymmet. Gör det men det tar emot så inåt h-vete. Vill bara hem.

Vet inte vart jag vill komma med detta men behövde skriva av mig.

• skygda

bollkillen: du har byggt upp en press på att duga, att vara social, att uppfylla behovet av att vara en god vän, pressen att kämpa utan att veta för vad, där kampen har blivit ett mål i sig, pressen att rycka upp dig. inte konstigt att ångesten kan ha ökat. jag vet att många tror att lösningen är mer disciplin och större prestationer, mer tänka positivt och framåt marsch. ibland är det tvärtom, att våga låta det ofullständiga komma till tals, inte att följa en färdig karta, utan att skapa en allt eftersom. inte att försöka vinna hela tiden, att faktiskt kunna umgås i tystnad också utan att det är något fel i det. 

är du för upptagen med att leva upp till någon sorts tillräcklighet eller ideal, försvinner ofta den där närvaron.

vad tror du om att inte kämpa så mycket, inte mäta så noga? du har många funderingar, frågor och undringar, jag skulle kunna svara på en del av dem, men tror du att det jobbiga försvinner då, eller kommer det leda till fler frågor och undringar? att resonera och köpslå med ångest kan leda till mer av den varan. tro mig, jag vet en hel del om ångest och skräck som den kan föra med sig. 

• Bollkillen
    skygda skrev 2025-08-25 16:31:09 följande:

bollkillen: du har byggt upp en press på att duga, att vara social, att uppfylla behovet av att vara en god vän, pressen att kämpa utan att veta för vad, där kampen har blivit ett mål i sig, pressen att rycka upp dig. inte konstigt att ångesten kan ha ökat. jag vet att många tror att lösningen är mer disciplin och större prestationer, mer tänka positivt och framåt marsch. ibland är det tvärtom, att våga låta det ofullständiga komma till tals, inte att följa en färdig karta, utan att skapa en allt eftersom. inte att försöka vinna hela tiden, att faktiskt kunna umgås i tystnad också utan att det är något fel i det. 

är du för upptagen med att leva upp till någon sorts tillräcklighet eller ideal, försvinner ofta den där närvaron.

vad tror du om att inte kämpa så mycket, inte mäta så noga? du har många funderingar, frågor och undringar, jag skulle kunna svara på en del av dem, men tror du att det jobbiga försvinner då, eller kommer det leda till fler frågor och undringar? att resonera och köpslå med ångest kan leda till mer av den varan. tro mig, jag vet en hel del om ångest och skräck som den kan föra med sig. 

Tusen tack för ditt svar.

Jag tar verkligen till mig det du skriver. Nu har det varit en vecka där jag inte gjort mycket och bara gjort saker jag känner för.

• Anonym (Tine)

I klassisk depressionsbekandling med KBT brukar man råda personen till flera saker. Man behöver ta hänsyn till att personen har lite lägre energi än vanligt, men ändå behöver personen göra en del, men också vila en del och ha en viss kontakt med andra. 

Ett av råden är just att göra något som man tycker är trevligt, eller åtminstone normalt brukar tycka är trevligt, varje dag. 

Ett annat är att göra åtminstone.en sak som kan vara bra för en själv på sikt, trots att man är trött av depressionen. 

Det kan vara vad som helst, som att ringa det där viktiga samtalet, söka pengar ur någon fond, (finns sökmöjlighet på bibliotelet), kolla upp vilka fastighetsägare som finns i ett område som du vill flytta till, läsa ett halvt kapitel i den kursbok du inte orkade läsa i när du blev deprimerad, osv. Man gör alltså bara en sådan sak.

Sedan lägger man ett veckoschema där man med tider prickar in  varje timme vad man ska göra under motsvarande en arbetsdag på ca 8 timmar. Det är alltid inlagt en timme för vila någon gång på dagen. Även en tid för motion/kroppsrörelse av något slag. 

Det kan oclså vara enkla saker som att diska, laga mat eller tvätta. 

Även kontakt med andra. Orkar du inte umgås just den dagen, skicka en länk eller en bild med kommentar med SMS till en kompis. En viss kontakt med andra är bra. Byt t.ex.  några ord med kassörskan eller hårfrisören. 

Lycka till på den knaggliga vägen mot.tillfrisknande! Toppen att du får massage ibland och att du lär dig tapping.

• Anonym (Tine)

Det som jag beskrev med behandling enligt KBT av depression, detär inte hela behandlingen. Man jobbar tillsammans med terapeuten med tankar och känslor också.

Men den beteendeaktivering som jag beskrev är en del i att motverka att man bara lägger sig ner och på det sättet gör att depressionen ökar.

• skygd
    Bollkillen skrev 2025-08-29 20:14:45 följande:

Tusen tack för ditt svar.

Jag tar verkligen till mig det du skriver. Nu har det varit en vecka där jag inte gjort mycket och bara gjort saker jag känner för.

ingen orsak, det är jag som svarade tidigare, råkade radera mitt konto när jag skulle byta lösenord och hade mycket annat samtidigt. men ja, genom att rucka på tidigare krav och måsten kanske nya mönster tar form, kanske sådant som fungerar bättre. skriv av dig när eller om du känner för det, ibland hjälper det. vi kan inte ordna upp allt, men vi kanske kan stötta dig lite.
  • Bollkillen
    Anonym (Tine) skrev 2025-08-29 21:30:58 följande:

I klassisk depressionsbekandling med KBT brukar man råda personen till flera saker. Man behöver ta hänsyn till att personen har lite lägre energi än vanligt, men ändå behöver personen göra en del, men också vila en del och ha en viss kontakt med andra. 

Ett av råden är just att göra något som man tycker är trevligt, eller åtminstone normalt brukar tycka är trevligt, varje dag. 

Ett annat är att göra åtminstone.en sak som kan vara bra för en själv på sikt, trots att man är trött av depressionen. 

Det kan vara vad som helst, som att ringa det där viktiga samtalet, söka pengar ur någon fond, (finns sökmöjlighet på bibliotelet), kolla upp vilka fastighetsägare som finns i ett område som du vill flytta till, läsa ett halvt kapitel i den kursbok du inte orkade läsa i när du blev deprimerad, osv. Man gör alltså bara en sådan sak.

Sedan lägger man ett veckoschema där man med tider prickar in  varje timme vad man ska göra under motsvarande en arbetsdag på ca 8 timmar. Det är alltid inlagt en timme för vila någon gång på dagen. Även en tid för motion/kroppsrörelse av något slag. 

Det kan oclså vara enkla saker som att diska, laga mat eller tvätta. 

Även kontakt med andra. Orkar du inte umgås just den dagen, skicka en länk eller en bild med kommentar med SMS till en kompis. En viss kontakt med andra är bra. Byt t.ex.  några ord med kassörskan eller hårfrisören. 

Lycka till på den knaggliga vägen mot.tillfrisknande! Toppen att du får massage ibland och att du lär dig tapping.

Tusen tack för ett väldigt bra och insiktsfullt svar :)
  • Bollkillen
    skygd skrev 2025-08-30 20:36:14 följande:
    ingen orsak, det är jag som svarade tidigare, råkade radera mitt konto när jag skulle byta lösenord och hade mycket annat samtidigt. men ja, genom att rucka på tidigare krav och måsten kanske nya mönster tar form, kanske sådant som fungerar bättre. skriv av dig när eller om du känner för det, ibland hjälper det. vi kan inte ordna upp allt, men vi kanske kan stötta dig lite.
    Tusen tack. det värmer mig
  • Anonym (M som skrev förut)

Hur är läget för dig nu Bollkillen?

Svar på tråden Ensam och utmattad GADD