• Tue 12 Jul 2022 08:46
    2013 visningar
    4 svar
    4
    2013

    Pendla

    Hej! 


    orkar man pendla 1.40h enkel väg?


    vi planerar att flytta från Göteborg till Halmstad, och Vill gärna ha kvar våra gamla jobb. Möjligheten finns att jobba hemifrån två ggr Veckan, men är det rimligt och orkar man att pendla mellan Göteborg och Halmstad 3 ggr vecka? 

  • Svar på tråden Pendla
  • Tue 12 Jul 2022 08:58
    #1

    Kort sagt, antagligen inte. Hur hinner man ens leva om man pendlar nästan 3,5 timmar de dagarna...? Om man jobbar heltid kommer man hem väldigt sent, så ska man äta middag och sen är dagen så gott som slut, särskilt som man måste åka till jobbet "mitt i natten" dagen efter. Och familjeliv är inte att tänka på. Nej, antingen bor ni kvar eller så söker ni nya jobb.

  • Tue 12 Jul 2022 09:00
    #2

    Nej. Jag skulle aldrig gjort det. Möjligtvis om man kan arbeta under restiden och på så sätt räkna in större delen av det i arbetsdagen?

  • nytt eller gammal­t
    Tue 12 Jul 2022 09:05
    #3
    +1

    Jag har jobbat med den restiden i 8 år nu (jag bor i Uppsala och jobbar i Sthlm).

    Det är väldigt jobbigt och jag skulle inte ha klarat det om jag inte kunde jobba på en del av resan och hade flexibla arbetstider som jag själv styr över. Om man har mindre barn är det en förutsättning att en av föräldrarna arbetar närmare hemmet i varje fall, tror jag. Man måste också alltid ha backup på hemmaplan ifall något oförutsett händer tills barnen är tillräckligt stora för att hantera händelser själva.  

    Nu efter pandemin, tänker jag absolut inte gå tillbaka till att arbeta lika mycket på kontoret som jag gjorde innan. Jag har ju upptäckt att man kan ha ett liv utan ständig sömnbrist, huvudvärk och tidsbrist. Jag kan arbeta mycket mer effektivt hemma än på kontoret med min långa restid...

  • Tue 12 Jul 2022 09:08
    #4

    Kan ni jobba på tåget? I så fall blir det lite enklare. Första och sista arbetstimmen på dagen utförs på tåget. Äta frukost på tåget funkar ju bra det med. 

Svar på tråden Pendla