Hur kan man släppa skulden....?
Hur går man vidare i livet när ens ex inte klarar det? Förstår unga friska som har livet framför sig. Då kanske det bästa är att dra av plåstret och säga att var och en har ansvaret för sin egen lycka. Men när man lämnat någon i medelåldern och denna bara ger upp och ser livet som slut.... Viss ohälsa fanns redan innan, men nu är den multiplicerad med tio.
Hela hans liv var upphängt på mig och detta fortsätter fastän separationen är flera år tillbaka. Jag törs inte träffa någon ny eftersom jag är rädd för att han skulle må ännu sämre. Lever i ett vakuum med skuld och en känsla av att livet rinner mig ur händerna. Men ändå kan jag inte säga ifrån och gå vidare. Han ringer, besöker och vill ha hjälp nästan dagligen.
Kan inte försvara för mig själv att jag valde mig före honom. Vad är skillnaden att överge ett barn eller förälder - eller att överge en partner som behöver en?
Varför verkar alla andra kunna gå vidare, men inte vi? Jag skäms för att jag är så svag och inte kan stå upp för vad jag vill. Men ännu mer skäms jag för att jag krossat någon annan....