• Anonym (Så deppig)

Hur kan man släppa skulden....?

Hur går man vidare i livet när ens ex inte klarar det? Förstår unga friska som har livet framför sig. Då kanske det bästa är att dra av plåstret och säga att var och en har ansvaret för sin egen lycka. Men när man lämnat någon i medelåldern och denna bara ger upp och ser livet som slut.... Viss ohälsa fanns redan innan, men nu är den multiplicerad med tio. 

Hela hans liv var upphängt på mig och detta fortsätter fastän separationen är flera år tillbaka. Jag törs inte träffa någon ny eftersom jag är rädd för att han skulle må ännu sämre. Lever i ett vakuum med skuld och en känsla av att livet rinner mig ur händerna. Men ändå kan jag inte säga ifrån och gå vidare. Han ringer, besöker och vill ha hjälp nästan dagligen.

Kan inte försvara för mig själv att jag valde mig före honom. Vad är skillnaden att överge ett barn eller förälder - eller att överge en partner som behöver en?

Varför verkar alla andra kunna gå vidare, men inte vi? Jag skäms för att jag är så svag och inte kan stå upp för vad jag vill. Men ännu mer skäms jag för att jag krossat någon annan....

• Svar på tråden Hur kan man släppa skulden....?
  • Anonym (Släppa taget..)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-18 09:42:53 följande:

Ni som säger att man inte har något ansvar för en annan vuxen människa. Tycker ni verkligen att det gäller, om personen drabbas av problem som den inte rår för? Är det OK att lämna en man/hustru/sambo, som utan egen förskyllan råkar ut för en ryggmärgsskada och blir förlamad, t.ex.? Och inte bara lämna, utan överge den helt - även om man vet att han eller hon inte har några anhöriga eller nära vänner som kan hjälpa, utan kommer att bli helt beroende av kommunen och betald personal?

Att man kan behöva tillämpa tough love mot en missbrukare, är en annan sak. För annars kommer han eller hon inte ur missbruket, om han/hon vet att man alltid betalar hyran åt honom/henne, när pengarna har gått till spriten i stället...

Psykisk sjukdom är för övrigt oftast inte heller självförvållat. 

Ja det är ok. Helt lagligt dessutom. Om det är etiskt ok har alla sin egen åsikt om. Det är tillåtet att lämna vid sjukdom oavsett vilken. Ingen är tvungen att stanna oavsett vad det gäller. 
    Framförallt om nån hotar med självmord, det är inte många som anser det vara ok att hota med det.  Jag är inte ansvarig för någon annans liv. 

Det finns hjälp att få när det gäller det mesta. Men jag kan inte vara lösningen och samtidigt inte få leva för mig själv. 

Så kort svar på din fråga blir: Ja! 
  • Anonym (lll)
    Anonym (Så deppig) skrev 2022-07-14 12:17:41 följande:

Ni säger alla samma sak och har väl alla rätt givetvis... Men ändå är det så svårt.

Jag blir galen av att inte kunna lösa detta problem. Känner mig så misslyckad och olycklig. Vill bara att människor kring mig ska vara lyckliga och må bra. Men förstår givetvis att jag inte styr över andras känslor.

Skilsmässan är mitt största misslyckande i livet. Och jag lyckades inte ens med mitt misslyckande...

Varför känner du att DU måste lösa detta problem? Varför blir du galen, som du skriver? Är du en sån person som "alltid" ska hjälpa andra, oavsett vad det kostar dig själv? 

Du kanske alltid kommer känna skuld över skilsmässan men ok - acceptera det - men sen går du vidare! Att ditt ex väljer att hantera det hela på ett annat sätt ÄR inte ditt problem att lösa. 
  • Anonym (Tvillingmorsa)
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-18 09:42:53 följande:

Ni som säger att man inte har något ansvar för en annan vuxen människa. Tycker ni verkligen att det gäller, om personen drabbas av problem som den inte rår för? Är det OK att lämna en man/hustru/sambo, som utan egen förskyllan råkar ut för en ryggmärgsskada och blir förlamad, t.ex.? Och inte bara lämna, utan överge den helt - även om man vet att han eller hon inte har några anhöriga eller nära vänner som kan hjälpa, utan kommer att bli helt beroende av kommunen och betald personal?

Att man kan behöva tillämpa tough love mot en missbrukare, är en annan sak. För annars kommer han eller hon inte ur missbruket, om han/hon vet att man alltid betalar hyran åt honom/henne, när pengarna har gått till spriten i stället...

Psykisk sjukdom är för övrigt oftast inte heller självförvållat. 

Fråga dig i stället varför det skulle vara ok att dra ner andra i skiten?

De flesta vill hjälpa sin partner och försöker också. Men det finns en gräns, särskilt om barn är inblandade. Deras välmående går först.

Och man ska aldrig behöva gå under för att rädda någon annan.

Så ja, det är helt ok att lämna. Och inte bara det. Man BÖR lämna om situationen blir ohållbar.

Det är ju inte heller pga sjukdom i sig som de flesta drar, utan pga beteende. Att det går ut över familjen. Att personen inte söker hjälp utan tar ut det på sin partner osv. Man kan inte hjälpa att man har cancer heller, men man har fortfarandet ett ansvar för hur man beter sig.

TS är medberoende. Hon kan inte rädda sitt ex, men hon kan rädda sig själv.

Anonym (Tvillingmorsa) skrev 2022-07-18 11:36:18 följande:

Fråga dig i stället varför det skulle vara ok att dra ner andra i skiten?

De flesta vill hjälpa sin partner och försöker också. Men det finns en gräns, särskilt om barn är inblandade. Deras välmående går först.

Och man ska aldrig behöva gå under för att rädda någon annan.

Så ja, det är helt ok att lämna. Och inte bara det. Man BÖR lämna om situationen blir ohållbar.

Det är ju inte heller pga sjukdom i sig som de flesta drar, utan pga beteende. Att det går ut över familjen. Att personen inte söker hjälp utan tar ut det på sin partner osv. Man kan inte hjälpa att man har cancer heller, men man har fortfarandet ett ansvar för hur man beter sig.

TS är medberoende. Hon kan inte rädda sitt ex, men hon kan rädda sig själv.

Precis. Det är beteendet som avgör. Om jag har en sjukdom och vägrar söka assistent några timmar om dagen för jag tycker min man ska sköta det så är det inte ok av mig. Min man ska kunna vara endast min man och inte min personal. 

Ts är som du skriver djupt medberoende och behöver hjälp att se klart på hur dynamiken ser ut mellan henne och mannen. 
  • Anonym (Tvillingmorsa)
    Anonym (Släppa taget..) skrev 2022-07-18 11:40:34 följande:
    Precis. Det är beteendet som avgör. Om jag har en sjukdom och vägrar söka assistent några timmar om dagen för jag tycker min man ska sköta det så är det inte ok av mig. Min man ska kunna vara endast min man och inte min personal. 

Ts är som du skriver djupt medberoende och behöver hjälp att se klart på hur dynamiken ser ut mellan henne och mannen. 
    Helt riktigt. Det är också stor skillnad på att stanna pga fysisk sjukdom (även om det inte får bli för tungt) och att stanna pga psykiska diagnoser, eftersom det senare ofta påverkar personligheten och beteendet på ett annat sätt. 

En ryggmärgsskadad eller cancersjuk partner är ju fortfarande din partner. Personlighetsförändringar eller aggressivitet är något annat.

Sen kan självklart även fysiska sjukdomar och svåra skador, sätta sig på humöret. Man kommer att ha bättre dagar och sämre dagar. De flesta som älskar sin partner förstår det. Det viktigaste är att känslorna finns där och man VILL leva tillsammans. Men det hänger på det, och det räcker inte alltid.

TS fortsätter ta hand om sitt ex av skuldkänslor och pliktkänsla. Inte för att hon egentligen vill vara med honom. Han verkar inte ta något som helst ansvar för sitt liv, om han hänger upp hela sitt liv på henne. Han är som ett stort barn. Tragiskt att TS inte själv ser det. Att han faktiskt inte är hennes ansvar.
    Anonym (Tvillingmorsa) skrev 2022-07-18 11:48:30 följande:
    Helt riktigt. Det är också stor skillnad på att stanna pga fysisk sjukdom (även om det inte får bli för tungt) och att stanna pga psykiska diagnoser, eftersom det senare ofta påverkar personligheten och beteendet på ett annat sätt. 

En ryggmärgsskadad eller cancersjuk partner är ju fortfarande din partner. Personlighetsförändringar eller aggressivitet är något annat.

Sen kan självklart även fysiska sjukdomar och svåra skador, sätta sig på humöret. Man kommer att ha bättre dagar och sämre dagar. De flesta som älskar sin partner förstår det. Det viktigaste är att känslorna finns där och man VILL leva tillsammans. Men det hänger på det, och det räcker inte alltid.

TS fortsätter ta hand om sitt ex av skuldkänslor och pliktkänsla. Inte för att hon egentligen vill vara med honom. Han verkar inte ta något som helst ansvar för sitt liv, om han hänger upp hela sitt liv på henne. Han är som ett stort barn. Tragiskt att TS inte själv ser det. Att han faktiskt inte är hennes ansvar.
    Ja så länge den som är sjuk  kommer undan med sitt beteende så fortsätter det.. Så funkar det flesta. Den sjuke/beroendr behöver  veta hur ett medberoende funkar för att inte missförstå när partnern/anhörige säger nej. 
    Det finns föräldrar som sätter stopp mot sitt missbrukande, hemlösa vuxna barn trots att han/hon ligget på andra sidan dörren och skriker...
  • Anonym (lll)

Ibland blir personen "sjuk i sjukdomen" eller hur man ska uttrycka det. Att det blir allt denne pratar om, allt denne tar upp och är man då ett ex, behöver man inte lida och lyssna på litanian varje gång, även om man självfallet förstår bakgrunden till alltsammans. 
    Just om personen inte vill ta in när man försöker prata om lösningar och hjälp från vården, då kommer man liksom inte vidare. 

Min man har ett ex med psykisk sjukdom. Tack och lov ville även hon skilja sig, men   ju sjukare hon blev, desto mer "krävde" (ja faktiskt) hon att han skulle finnas behjälplig alla tider på dygnet och med allt möjligt, trots att de redan var skilda. Han hade svårt att värja sig först men insåg själv hur viktigt det var att inte dras med i det hela. Hon såg själv inte kopplingen mellan sin psykiska sjukdom och sitt eget beteende. Till slut blev det faktiskt tvångsvård. Att ha ansvar för en vuxen (skild) person som mår så dåligt är faktiskt inte rätt, man kanske inte ens gör rätt saker heller utan bidrar till att sjukdomen fortsätter. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Släppa taget..) skrev 2022-07-18 11:01:23 följande:
    Ja det är ok. Helt lagligt dessutom. Om det är etiskt ok har alla sin egen åsikt om. Det är tillåtet att lämna vid sjukdom oavsett vilken. Ingen är tvungen att stanna oavsett vad det gäller. 
    Framförallt om nån hotar med självmord, det är inte många som anser det vara ok att hota med det.  Jag är inte ansvarig för någon annans liv. 

Det finns hjälp att få när det gäller det mesta. Men jag kan inte vara lösningen och samtidigt inte få leva för mig själv. 

Så kort svar på din fråga blir: Ja! 
    Det där med "in sickness and in health" gäller alltså inte längre? Sorgligt. Och kan slå tillbaka på dig själv, när du ramlar nedför trappan och blir förlamad från midjan och neråt, och din man drar och hittar en frisk, sund, gående kvinna i stället...
  • Tecum
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-18 18:07:53 följande:
    Det där med "in sickness and in health" gäller alltså inte längre? Sorgligt. Och kan slå tillbaka på dig själv, när du ramlar nedför trappan och blir förlamad från midjan och neråt, och din man drar och hittar en frisk, sund, gående kvinna i stället...
    Tycker du har en poäng, och psykisk sjukdom är också en sjukdom. Det hedrar TS att hon försökt hjälpa exet att gå vidare. Men de verkar ha nått vägs ände, "i lust och nöd" betyder inte att den ene ska dra ner den andre i nöd.
  • Anonym (Slut)
    Det gäller inte när man är skild nej. Då har man noll och intet ansvar för den andre. Varför skulle man ens ha det? Är man gift eller sambo och vill leva ihop är det självklart att man ställer upp för den andre. men även där finns en gräns. Man ska inte utplåna sig själv vare sig fysiskt, psykiskt, ekonomiskt eller känslomässigt för ens man/partner. Då får man söka hjälp nån annanstans. 
    Ärligt...när har det gällt? 
    Det kan vara mannen som ramlar förresten. Börja inte raljera nu....
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Släppa taget..) skrev 2022-07-18 18:50:35 följande:
    Ärligt...när har det gällt? 
    Det kan vara mannen som ramlar förresten. Börja inte raljera nu....
    Kvinnor brukar dock inte lämna. Läste någonstans - tror att det var på de ryggmärgsskadades förenings hemsida, fast det är några år sedan nu så det behöver inte vara kvar - att det är sex eller sju gånger så vanligt att en man lämnar en kvinna som blir ryggmärgsskadad, än tvärtom. 

Det är också lite intressant, att kvinnliga personliga assistenter ofta blir intresserade av sina manliga brukare, och att det ibland blir varaktiga relationer av det - medan motsatt i princip aldrig händer. Män vill inte ha besvär med sina kvinnor, de vill ha någon som är kåt, glad, tacksam och okomplicerad. Urinpåsar som luktar och måste bytas - nä tack!
Svar på tråden Hur kan man släppa skulden....?