• Wed 13 Jul 2022 18:21
    2659 visningar
    2 svar
    2
    2659

    Få bebis efter examen?

    Hej allesammans! 
    Jag har en undran om det finns någon som har fått barn precis efter att de tagit examen från universitet? Hur fick ni isåfall det att fungera med föräldrapenning? (förutsatt att ni fick lägsta FP). Har sambo som har fast jobb och bra inkomst också ska tilläggas.

    Samt undrar jag om föräldraledigheten påverkade era chanser att få jobb efteråt? Jag utbildar mig till socionom om det gör någon skillnad? Tänker att examen är cirka 1-1,5 år gammal och man kanske är lika attraktiv på arbetsmarknaden..? 
    Om någon varit i liknande situation får ni gärna skriva hur ni resonerar ! Tack på förhand ????????
  • Svar på tråden Få bebis efter examen?
  • Anonym (Skept­isk)
    Wed 13 Jul 2022 18:26
    #1

    De tar nog hellre en som är nyexad ärligt talat. De har ju sina kunskaper färska i minnet åtminstone.

  • Anonym (Lia)
    Wed 13 Jul 2022 18:37
    #2

    Jag hade i ett sånt läge försökt få in en fot på arbetsmarknaden, jobba deltid och partnern med tex. Inte hemma på heltid mer än ett år.

    Jag fick barn mitt i utbildningen. Lägsta föräldrapenning. Det var till att leva snålt men tyckte att det gick bra då (kände mig inte fattig). Hade varit tuffare idag tror jag.

    Det är väl inte optimalt att planera för barn precis i slutet av en utbildning, men ibland blir det så och då funkar det ju.

Svar på tråden Få bebis efter examen?