• Northmen

    Angående köp av barnvagn.

    Tjena ny här..... kommer snart bli far till min första och har fått uppdraget att införskaffa en barnvagn.


    Tjejen vill ha handbroms samt något som hon kallar säkerhetssnöre som man fäster i sin egen arm.


    Har kikat runt lite på nätet och ser att det finns en uppsjö av olika modeller och alla verkar vara bäst.


    Har ni några råd? (bor förövrigt i en storstad?


    Mvh Northmen

  • Svar på tråden Angående köp av barnvagn.
  • AMCG

    Hur ska ni använda vagnen? Enbart promenader i kuperad terräng, löpning, ska ni köra bil med vagnen så den måste passa i bagaget, ska ni bära upp vagnen 10 våningar så den med fördel är lätt, finns det chans för att barnet kommer vara långt, fyra hjul eller tre?


    Jag tror på att gå och provköra vagnar precis som med bilar. 


    Det jag personligen tyckte var bra var att ha en barnvagn med utbytbar liggdel respektive sittdel så man slipper köp ny. Vi valde också den längsta liggdelen som fick plats i bilen och det är jag glad för för våra barn var semilånga men fick precis plats mot slutet. 

    Säkerhetsband som man fäster på handleden har jag enbart använt när barnet blev lite större och jag sprang i backar. I övrigt så tyckte jag personligen inte det var nödvändigt. Handbroms hade inte vi men kan förstå att det vid löpning är praktiskt eller om man går nedför väldigt branta backar. 


    Jag tyckte det var praktiskt med regnöverdrag, myggnät och solskärm. 


     

  • MagganTop

    Hade rekommenderat att åka till en butik och provat vagnar, därefter när man vet vilken modell man vill ha kan man kika på nätbutiker om dom har nått bra erbjudande på pris tex. Har ni bil vagnen ska få plats i Så är ju det något att ta i beaktning gällande modell. 

  • ElaineBenes

    Säkerhetsband finns att köpa enklare varianter separat. Kostar runt 150:-
    Alla är ju olika, jag hade ingen aning om vilken vagn jag ville ha. Tänkte att det spelar väl ingen roll men har kommit på längs vägen vad vi vill ha. 
    Köp en begagnad billig till att börja med är mitt råd så känner ni ert behov efter vägen 

  • nnnnnnnn

    Som tidigare sagts: Säkerhetsband är enkelt att montera dit.

    Köp begagnat, då har man råd att ångra sig och byta ett par gånger utan att det blir tokdyrt.

    Vänner i storstad som åker kollektivt säger att det är guld värt att ha en liten liggvagn i början. Även om man inser att man måste byta till annan när barnet blir äldre. Det underlättar så mycket att kunna åka kollektivt utan en jättepråm att hantera på bussar/tåg/spårvagnar samt i innerstan där alla har bråttom.
    Så titta på alla mått, hur liten och lätt den är uppfälld och ihopfälld.

    Ni kommer säkert att byta till en enklare sulky när barnet blir större, det är mer lätthanterligt. Där kan det vara värre att hitta begagnade som inte är sönderkörda, för en sulky används oftast extremt mycket och man lastar tyngre barn och packning i den osv. Så där kan ni fundera på om ni ska satsa på en ny, när det blivit dags för sulky.

  • trollhona
    Northmen skrev 2022-07-13 23:26:37 följande:
    Angående köp av barnvagn.

    Tjena ny här..... kommer snart bli far till min första och har fått uppdraget att införskaffa en barnvagn.


    Tjejen vill ha handbroms samt något som hon kallar säkerhetssnöre som man fäster i sin egen arm.


    Har kikat runt lite på nätet och ser att det finns en uppsjö av olika modeller och alla verkar vara bäst.


    Har ni några råd? (bor förövrigt i en storstad?


    Mvh Northmen


    Bugaboo Fox är min rekommendation som bästa vagn. Smidig att köra, enkel att fälla ihop, går att resa med, går att gå i stan med, går att gå i terräng med, säkerhetssnöre är standard på den :)
    Finns även i flera färger och med massa olika accessoarer så man kan "bygga" sin egen stil och även anpassa när barnet blir äldre.

    Den är en av de dyrare vagnarna, men vagnen är något du kommer använda så gott som dagligen e första tre-4åren så slår man ut den kostnaden är den enormt försvarbar för det man får.

    Lycka till med bebis :)
  • Northmen

    Nu har jag testkört och grejat och har hittat den variant som jag verkligen tycker är bäst, cybex Priam, dock är det inte många som nämner den, är det dålig kvalitet tro?


     

  • Xlr8
    Northmen skrev 2022-07-13 23:26:37 följande:
    Angående köp av barnvagn.

    Tjena ny här..... kommer snart bli far till min första och har fått uppdraget att införskaffa en barnvagn.


    Tjejen vill ha handbroms samt något som hon kallar säkerhetssnöre som man fäster i sin egen arm.


    Har kikat runt lite på nätet och ser att det finns en uppsjö av olika modeller och alla verkar vara bäst.


    Har ni några råd? (bor förövrigt i en storstad?


    Mvh Northmen


    Våran vagn får drygt en mil per dag.
    Har provat Emmaljunga (3st)
    Men det slutade med en löp/cykel vagn. 
    Går med sen majoriteten av tiden. 
    Gå i skogen, dom stora hjulen sväljer allt, gå över kullersten märks knappt pga dom stora hjulen. 
    Gå i oplogad snö inga problem pga dom .......
    Bilen på service? Kopplar på vagnen på cykeln eller så springer man med vagnen.

    Mitt livs bästa köp. Hamax Outlander.
  • Emala

    Du fått i uppdrag?
    Varför gör ni inte detta att testa/prova vagnar tillsammans? 
    Bor ni i en storstad och mest kommer köra vagnen i stadsmiljö, så är väl storleken, vikten och smidigheten viktigast.
    Att den går att fälla ihop i princip med en hand om det är fullt på tunnelbanan eller bussen.
    Men att handbroms och bromssnöre är viktigt, tyder på att ni också kommer använda vagnen i backar och terräng? 

Svar på tråden Angående köp av barnvagn.