• Maxmaxi0211

    Förstår inte min mamma

    Vet inte riktigt var jag ska börja.

    Min mamma säger till mig och min syster att hon inte vill ha oss i huset för att hon behöver vila. Är hos min pappa, dock bor han på seniorboende så vi kan inte vara där under än längre period. Är 20 år och min syster 16. Min mamma hotade med socialtjänsten och polisen mot pappa så han skulle flytta till vanlig lägenhet om jag inte åkte till honom.

    Har ni några tips?

  • Svar på tråden Förstår inte min mamma
  • MamaKatty

    Tror du att du skulle klara av att ta kontakt med socialtjänsten i din kommun? Det låter som att det skulle vara läge för det just nu. Så får de vägleda dig och din syster. De kan med mer information om er situation avgöra vad som är en lämplig lösning för er. Annars kan du/ni ta kontakt med skolpersonal, elevhälsan, skolsköterska eller ungdomsmottagning om det känns lättare så kan de hjälpa er vidare! 


    Du googla socialtjänsten och hitta adress, e-mail och telefon nummer i din kommun. Skriv eller berätta precis som du gjort här. 


    Lycka till! <3 

  • Anonym (111)
    Maxmaxi0211 skrev 2022-07-14 16:50:51 följande:

    Hon har inte haft semester på flera år pga ekonomiska stjäl.


    Nej men igen - det förklarar inte varför inte ni, två snart nog vuxna ungdomar kan vara hemma i ert eget hem. Om ni avlastar henne med tex städning, matlagning etc, så är ni väl snarare till hjälp än att ni gör henne trött. Är det någon i familjen som har diagnos så att allt blir lite extra jobbigt (ni barn eller er mamma)?

    Jag tycker också att du ska kontakta socialtjänsten själv. De har alltid en mottagningstelefon, så bara att ringa. Gör det imorgon fredag för på helgen brukar de bara ta emot akuta ärenden. 
  • Anonym (X)
    Maxmaxi0211 skrev 2022-07-14 16:50:51 följande:

    Hon har inte haft semester på flera år pga ekonomiska stjäl.


    Bidrar du ekonomiskt hemma? Avlastar du henne med hushållssysslor?
  • Dexter dot com

    Varför kan hon inte vila när ni är hemma? Ni är ju vuxna nog att förstå att vara tysta, hjälpa till med matlagning, handling, städning osv, 

  • Kockobello
    Dexter dot com skrev 2022-07-14 17:48:20 följande:

    Varför kan hon inte vila när ni är hemma? Ni är ju vuxna nog att förstå att vara tysta, hjälpa till med matlagning, handling, städning osv, 


    Det kan räcka med vetskapen om att hon inte är helt ensam hemma. 
  • MamaKatty

    Jag tycker att fokus här bör ligga på att det finns en 16- och 20-åring som står utan stöd i en situation där föräldrarna av okänd anledning inte kan ta ansvar för sin tonåring. storasyster försöker klura ut hur hon ska göra just nu för att lösa deras situation. Vi vet inte mycket om systrarnas situation och individuella behov. Inte heller föräldrarna mer än det som kommunicerats här. 


    Man kastar inte ut sina barn, hur lite de än städar osv - om det utgör ett så stort problem så söker man stöd från kommunen som förälder. Nu ligger det ansvaret på storasyster här, att rodda både för lillasyster och sig själv. Vilket hon har tagit ansvar för genom att be om råd här. 


     

  • Anonym (4barnsmamman)

    Oj suck. Igen nån sk mamma som beter sig avskyvärt, jag blir så arg.

  • Anonym (......)
    MamaKatty skrev 2022-07-14 18:27:51 följande:

    Jag tycker att fokus här bör ligga på att det finns en 16- och 20-åring som står utan stöd i en situation där föräldrarna av okänd anledning inte kan ta ansvar för sin tonåring. storasyster försöker klura ut hur hon ska göra just nu för att lösa deras situation. Vi vet inte mycket om systrarnas situation och individuella behov. Inte heller föräldrarna mer än det som kommunicerats här. 


    Man kastar inte ut sina barn, hur lite de än städar osv - om det utgör ett så stort problem så söker man stöd från kommunen som förälder. Nu ligger det ansvaret på storasyster här, att rodda både för lillasyster och sig själv. Vilket hon har tagit ansvar för genom att be om råd här. 


    Bra skrivet!

     


  • Anonym (Pappan)
    Anonym (4barnsmamman) skrev 2022-07-14 18:33:26 följande:

    Oj suck. Igen nån sk mamma som beter sig avskyvärt, jag blir så arg.


    Vad vet du om familjen egentligen med tanke på att du dömer mamman direkt utan att ha någon fakta på bordet överhuvudtaget?
    Alla är vi olika och man kan inte dömma någon utan att veta bakgrunden till problemet i en familj. 
  • Anonym (äoiukyjtr)

    Jag kan förstå din mamma. Jag har själv två vuxna barn som bor hemma. Den äldsta har asperger och det är jättesvårt att hitta någonstans att bo med så begränsad inkomst som hon har. 


    Den yngsta går i skola och bor hemma av den anledningen. 


    Jag har inte varit ensam hemma på över 15 år. Det är tufft. 


    Men aldrig i livet att jag skulle kasta ut mina barn. Om ens för en tidsbegränsad period. Jag är utbränd, dock relativt tillfrisknad, men helt bra blir jag nog aldrig. 

    Att bo med er pappa på ett seniorboende är varken lämpligt eller möjligt i någon större utsträckning, som flera har skrivit, ta kontakt med socialtjänsten så kan de hjälpa er vidare. Beskriv situationen och låt dem inte avfärda dig. Ta hjälp av någon vuxen du litar på om de inte lyssnar. 

  • Anonym (Soc.)

    Din mamma kan vare sig själv eller med polisens hjälp ta ifrån din pappa hans plats på boendet kan ju vara bra att veta. Du är vuxen och om du inte går på gymnasiet så har du däremot inget rätt att bo kvar hos mamma om hon inte vill.

    Din systern har hon dock fullt ansvar för och där låter det som om systern och mamma  skulle behöva stöd av socialtjänsten då dessa hot är psykisk misshandel. Barn har rätt att känna sig trygga och välkomna i sitt eget hem.

  • Anonym (Vuxen)

    Du är ju 20 år. Varför hittar du inte ett eget boende? Vill du avlasta din mamma kan ju din syster bo hos dig i alla fall någon gång då och då.

    Helt absurt att börja prata om växelvis boende hos föräldrarna för en vuxen människa.

  • Spucks

    Jag undrar samma sak som "111" - varför är din mamma så utmattad av att ha er hemma? Att ni knappt har varit hos pappan är ingen förklaring, för man blir ju inte utmattad bara för att någon annan bor hos en.
    Hur beter ni er som leder till att er mamma behöver 3 veckors paus fr
    ån er?

Svar på tråden Förstår inte min mamma