• albatrosss

    Familj på "semester" utan barn.

    Hej
    Jag är en kille på 23 år och har två syskon, ena är 17 och den andra är 25. Båda mina bröder bor hemma och har ej bott hemifrån ännu men jag flyttade ut när jag fyllde 18 då jag hade en flickvän så flyttade vi in tillsammans.

    Jag och min sambo brukar komma hem till min familj och äta mat och umgås osv vid många helger, kommer också själv över ibland då sambon jobbar alternativt har andra planer.
    Vi är inte ett strikt par så vi åker på många "soloresor" med kompisar osv vi hänger inte ihop på allt vi gör utan ibland är vi med varandra och andra gånger på skilda håll.

    Men nu till saken, min pappa skrev ett meddelande till mig i måndags och frågade ifall jag var ledig och kunde skjutsa resterande familj till tågstationen. Jag svarade såklart ja för jag har inget annat för mig ändå, min sambo jobbar också hela veckan.
    Jag åker över till dem på dagen och hänger där en stund och frågar dem vad dem ska göra osv, då får jag reda på att familjen förutom mig då ska åka till stockholm och ska ha en heldag där "shopping" mat osv och natta över där.

    Jag blir såklart ledsen över detta men jag säger inget direkt då jag vill dem ska ha en rolig resa tillsammans så tänker jag vänta med att yttra mig tills dem kommer hem. Vet ej varför det blivit såhär... ingen av oss bråkar i familjen osv. Dem har inte ens frågat ifall jag vill hänga med, nu känns det helt fel och jag känner mig helt utstött.

    Nån som varit med om liknande och vad ska jag säga när dem kommer hem? Har pratat med min sambo och hon tycker detta låter jättemärkligt.
  • Svar på tråden Familj på "semester" utan barn.
  • Anonym (.)
    albatrosss skrev 2022-07-14 12:32:27 följande:
    Familj på "semester" utan barn.
    Hej
    Jag är en kille på 23 år och har två syskon, ena är 17 och den andra är 25. Båda mina bröder bor hemma och har ej bott hemifrån ännu men jag flyttade ut när jag fyllde 18 då jag hade en flickvän så flyttade vi in tillsammans.

    Jag och min sambo brukar komma hem till min familj och äta mat och umgås osv vid många helger, kommer också själv över ibland då sambon jobbar alternativt har andra planer.
    Vi är inte ett strikt par så vi åker på många "soloresor" med kompisar osv vi hänger inte ihop på allt vi gör utan ibland är vi med varandra och andra gånger på skilda håll.

    Men nu till saken, min pappa skrev ett meddelande till mig i måndags och frågade ifall jag var ledig och kunde skjutsa resterande familj till tågstationen. Jag svarade såklart ja för jag har inget annat för mig ändå, min sambo jobbar också hela veckan.
    Jag åker över till dem på dagen och hänger där en stund och frågar dem vad dem ska göra osv, då får jag reda på att familjen förutom mig då ska åka till stockholm och ska ha en heldag där "shopping" mat osv och natta över där.

    Jag blir såklart ledsen över detta men jag säger inget direkt då jag vill dem ska ha en rolig resa tillsammans så tänker jag vänta med att yttra mig tills dem kommer hem. Vet ej varför det blivit såhär... ingen av oss bråkar i familjen osv. Dem har inte ens frågat ifall jag vill hänga med, nu känns det helt fel och jag känner mig helt utstött.

    Nån som varit med om liknande och vad ska jag säga när dem kommer hem? Har pratat med min sambo och hon tycker detta låter jättemärkligt.
    Men de måste väl få göra saker tillsammans utan dig? Du är vuxen, har flyttat hemifrån och har en sambo. Tycker du överreagerar. 
  • Anonym (H)

    Tycker du ska fråga omgående, så slipper du gå och undra. Jag tycker också det låter märkligt att du inte fått frågan. Det kanske finns något skäl som låter rimligt eller så har det blivit någon missuppfattning

  • albatrosss
    Anonym (.) skrev 2022-07-14 12:39:55 följande:
    Men de måste väl få göra saker tillsammans utan dig? Du är vuxen, har flyttat hemifrån och har en sambo. Tycker du överreagerar. 
    Jo jag förstår det, men det är inte så att vår familj åker och gör saker tillsammans så ofta? räknar med att denna resa är årets "familjeresa"
  • Anonym (Hanna)

    Ni verkar ha en god relation så jag förstår att du blev sårad av att inte bli tillfrågad om Stockholms-resan. 


    Samtidigt så kan jag förstå dina föräldrar och syskon eftersom de fortfarande bor ihop och att du nu har din egna familj med sambon sen 5 år tillbaka. 


    Jag tror du ska tänka dig lite mer om hur du ser din familj och er relation nu samt din relation till sambon. Vad definierar du som din familj? Är det fortfarande mer föräldrar och syskon än sambon? Eller tvärtom? Jag tror denna erfarenhet är en lärdom in i vuxenlivet för dig. 


    Jag hade inte nämnt något om resan för föräldrar och syskon men kanske föreslagit en shopping-tur eller resa med dem en annan gång istället och på det viset visar att du fortfarande önskar den typen av relation med dem fast att du har ett eget boende och en egen familj med sambon (och kanske ta med sambon på den resan). 

  • albatrosss

    Absolut att dem vill åka på egen resa kan jag tycka är okej, men jag har liksom inga planer alls och har sagt till dem innan semestern att vi får hitta på något nu när allihopa är lediga samtidigt så blir väldigt besviken när jag inte blir medbjuden.

  • Anonym (Hej)

    Kan på ett sätt förstå dig. Hade nog tänkt lite annorlunda om dina syskon var 16 o 17 men eftersom den ena är 25 och du 23 så.
    Men de kanske tänker att du har ju din eget hem,/sambo och du åker på semestrar själv så varför skulle du vilja åka med familjen.... och nu är det ju Stockholm, kanske funderat mer om de skulle åka till England, Thailand eller lite mer semester.
     

  • Anonym (Lena)

    Jag förstår att du blev ledsen och om jag skulle ge något råd skulle det vara att berätta just det. Säg att du gärna åker med om de gör något liknande igen.


    Ibland blir det tokigt pga missförstånd och felaktiga förutfattade meningar. Då funkar det oftast bäst att vara ärlig, men inte dömande, så brukar det lösa sig. 

  • albatrosss
    Anonym (Lena) skrev 2022-07-14 12:57:06 följande:

    Jag förstår att du blev ledsen och om jag skulle ge något råd skulle det vara att berätta just det. Säg att du gärna åker med om de gör något liknande igen.


    Ibland blir det tokigt pga missförstånd och felaktiga förutfattade meningar. Då funkar det oftast bäst att vara ärlig, men inte dömande, så brukar det lösa sig. 


    Ja jag har tänkt berätta detta när dem kommer hem, ville inte dem ska få dåligt samvete nu när dem är iväg. 

    Vet liksom inte varför dem inte skulle fråga alls, det känns som att en fråga iaf hade varit skönt och fått. Och mina bröder verkar ju inte ha pitchat in någon fråga det kan jag tycka att jag hade gjort i deras sits.

  • Anonym (Kommunikationsmiss)

    De tänkte nog bara inte så långt, antog att du inte ville/kunde följa med, trodde att någon redan frågat  dig eller glömde att fråga. Särskilt om det var något de inte planerat länge då är det lätt att missa. Vi är fyra vuxna syskon som oftast försöker synka våra planer men det händer ibland att det blir kommunikationsmissar.

  • Anonym (123)

    Jag kan förstå både dig och dem, att de inte frågat. Jag har en son på 22 som nyss flyttat hemifrån. Om jag vill gör något med de resterande hemma, så är inte min första tanke att jag ska fråga om han vill med. Däremot kanske de inte skulle bett dig om skjuts till stationen, för det är klart det blir så extra tydligt då. 

    De tänker nog att du och din tjej är "familjen", och så är det ju när man flyttat hemifrån. 

  • Anonym (Spontant utan tanke)

    Jag forstar hur du kanner. Du ar ju en del av familjen. A andra sidan har du ju inte bott hemma pa 5 ar, sa dina foraldrar behover inte ta nagot ansvar for dig och dina planer, sasom de verkar gora for dina andra hemmaboende syskon. De kan ju ha bestamt detta spontant, nar det visade sig att alla var lediga, och da gjort detta pa impuls. De kanske ville gora nagot roligt for sina 'smattingar', da de ser att de annars bara sitter hemma hela sommaren, vilket saklart inte ar bra for dem. Du har ju sambo att roa dig med, men de hemmaboende kanske inte far tummarna ur roven, och da tar istallet foraldrarna tag i det hela sa att latmaskarna som alltid far allt serverat faktiskt kommer ut pa nagot i sommar. Kan det vara sa, att de hemmaboende ar lite lata och bekvama och att foraldrarna brukar vara de som far det hela att ga runt (om det ska bli nagot)? Det ar ju nagot de definitivt inte behover i ditt fall, da du fungerar och har sambo.
    Att din pappa skriver och undrar om du ar ledig gor ju att man forstar att de inte riktigt vet nar du har semester. Det vet man ju med de hemmaboende. Det gor att jag misstanker att detta kanske var spontant och att de gjort detta pa impuls. Nagon har namnt det och nar det visat sig att alla runt bordet var lediga sa har de helt enkelt slagit till och inte tankt langre an sa. 
    Sen kanske det hade varit fult om de hade erbjudit dig att folja med och inte bjudit med din sambo t ex. Ju fler personer desto krangligare att gora nagot spontant. Hade din sambo jobbat just da sa hade det kanske varit svart att hitta ett annat passande datum som alla kunde pa, for att din sambo kanske hade velat folja med pa shopping?
    Du kan ju namna nar de kommer hem att du hade velat folja med och du inte vill att de glommer dig nasta gang. Da kommer de direkt att inse sitt misstag och aldrig gora om det. 

  • Anonym (Känner igen det)

    Är yngsta systern av 3. Min mamma gjorde så ibland att hon och mina två äldre systrar åkte utan mig och pappa för att jag "skulle bara klaga" "gillade inte samma saker". 

    Kunde kännas rätt pissigt att inte få följa med, speciellt när de åkte till London. Visst jag hade vart jobbig, vart i vägen, tyckt det var tråkigt och säkerligen sabbat nöjet för de tre men jag blev ledsen ändå.

    Nu brukade jag och pappa hitta på grejer jag gillade istället vid de tillfällena så det blev ju ok ändå.

    Men det är något visst med att känna sig exkluderad av sin familj. Jag vet inte vad du kan göra åt det men jag vill beklaga känslan för den är inte trevlig alls.

  • Anonym (K)

    Du kan ju trösta dig med att de inte ser ditt äldre syskon som en vuxen människa...
    Här går gränsen vid studenten, innan dess tillhör man familjen på så sätt att man reser med gratis. Men alla barn blir tillfrågade beroende på resa. 

Svar på tråden Familj på "semester" utan barn.