• Joosse123

    Kubtest 1:1250

    Har gjort kubtest för en vecka sedan med resultatet 1:1250 på trisomi 21 och 1:20 000 på 13&18. 


    Allt såg bra ut på ultraljudet och inga konstigheter kring det. Är 28 år så tycker att siffrorna kanske borde varit lite bättre men det är blodprovet som drar ner resultatet. Förra gången jag var gravid fick jag 1:20 000 på alla tre. 


    Vi funderar på om vi ska göra nipt även om vårt resultat ligger över 1:1000 vilket är det man går vidare med här i Skåne. 
    Vad hade ni gjort? Har ni några liknande erfarenheter? 

  • Svar på tråden Kubtest 1:1250
  • Anonym (Hej)

    Vet inte hur stor betydelse åldern har 

    Är själv 44 år, väntat barn med trisomi 13, från Asien och fick denna gång jättebra siffror på kub. 
    Har ni möjlighet så hade jag nog valt att göra nipt. El det beror ju oxå på hur ni tänker om resultat.

    När jag väntade trisomi bebis så var jag 37, nästan alla andra som jag hade kontakt med i samma situation då var under 30, flera runt 25.

  • Anonym (4-barnsmamma)

    Svår situationen med många tankar, rent procentuellt är det ju en liten risk även om siffrorna kan kännas höga. Tänk ett rum med 1250 personer, av dem är sannolikheten att en får ett barn med downs.


    Jag har haft ganska olika siffror på kub, har 4 barn. På Pojkarna har jag haft sämre siffror än på flickorna. Första graviditeten 1:20000 ( flicka) 25 år, andra barnet 1:1500 (pojke) 27 år, tredje barnet 1:2700 (pojke) 32 år, fjärde barnet 1:6700 (flicka) 34 år. 


    Funderade på nipt med trean och fyran redan innan kub men blev sedan att vi hoppade det ändå. I vår region säger de inte längre siffrorna just på grund av oron de kan skapa utan de säger bara låg eller hög risk men jag har sett själv på datorn de senaste två gångerna.. 

    Jag skulle fundera kring hur man ställer sig till resultatet om man gör nipt. Ex kommer ni göra abort vid trisomi 21 eller behålla men vill vara förbereda. Tänker inte göra abort oavsett så kanske det inte spelar någon roll. 

  • Anonym (Elin79)
    Anonym (4-barnsmamma) skrev 2022-07-14 21:21:08 följande:

    Svår situationen med många tankar, rent procentuellt är det ju en liten risk även om siffrorna kan kännas höga. Tänk ett rum med 1250 personer, av dem är sannolikheten att en får ett barn med downs.


     


    Bra jämförelse. Och det är "sannolikheten" att 1 av 1250 får ett sjukt barn. Det kan vara noll. Eller tre? Därför är KUB lite lömskt för vi har alla olika sätt att relatera till risk.

    Vi fick något med 1:700. Då var jag 37 och hade inte gjort KUB förr, det gjordes inte standardmässigt när vi fick vårt första barn.  Gränsen för NIPT i vår region var då 1:200 men vi valde att gå vidare och göra det privat ändå. 
Svar på tråden Kubtest 1:1250