Xenia skrev 2022-07-17 13:39:53 följande:
Visst, men det låter ändå som ett smeknamn för att det ursprungligen är ett smeknamnd (för Edward, Edmund etc). Som Johnny, Jimmy, Ronny etc.
Jag har funderat lite på det där med smeknamn. Jag tror att det finns en viss skillnad hur det uppfattas även mellan olika smeknamn, och den beror möjligtvis på om namnet som det är ett smeknamn på är etablerat i svenskan (i den varianten) eller inte.
Ta Jimmy som exempel. Det är ett smeknamn på James, men James är inte alls en vanlig form här i landet (här har vi historiskt inte skiljt på den hebreiska formen och den latinska formen, utan använder Jakob till bägge), så därför kanske inte Jimmy uppfattas som ett smeknamn på samma sätt. (Däremot kan det uppfattas som ett namn hämtad från populärkulturen, vilket är förknippat med en viss socioekonomisk grupp. Men det är kanske en annan diskussion)
Eddie, däremot, vi har ju både Edvard och Edmund etablerat sedan gammalt i Sverige, så Eddie känns kanske därför mer som ett smeknamn för oss.
En annan aspekt är ju att "förr i tiden" fick barnen, i synnerhet de par äldsta av varje kön, släktnamn. Om både dottern och mamman hette Katarina var det vanligt att dottern kallades för Karin i familjesammanhang, både för att det komplicerar saken om två har samma förnamn, men också för att det är enklare att säga för ett barn. Nästa dotter fick heta Elisabet efter farmor, men kallades för Lisbet av familjen, och så vidare.
Nuförtiden har vi en helt annan tradition och inställning kring namn, och smeknamn har i alla fall delvis en annan funktion och syfte idag än "förr".
Många smeknamns-namn, såsom Eddie, Nelly, Ella, är som jag var inne på ovan ,importer från engelskspråkiga länder, och sådana är förknippade med föräldrar av låg socioekonomiskt status, vilket säkert också bidrar till att en del ogillar den typen av namn.