• Minnie36

Finaste pojknamnet av dessa?

Vilket pojknamn tycker ni är finast av dessa? Vad tycker ni om namnen? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finaste pojknamnet av dessa?
  • linani
    Minnie36 skrev 2022-07-16 23:35:53 följande:
    Är Eddie ett riktigt namn?
    Absolut, 4000 svenska män har det som tilltalsnamn enligt SCB. 
  • Xenia
    Elias alla gånger. Ett klassiskt och fint svenskt namn.

Elliot och Elton tycker jag låter för "wannabe anglosaxisk".

Ebbe gillar jag inte. Gillar inte Ebba heller. Tycker inte om B-ljudet i mitten av namn. Låter snuvigt i mitt tycke.

Varianter på Elias är Elis och Lias, gillar dem också, lite ovanligare.
  • Xenia
    linani skrev 2022-07-17 00:35:25 följande:
    Absolut, 4000 svenska män har det som tilltalsnamn enligt SCB. 
    Visst, men det låter ändå som ett smeknamn för att det ursprungligen är ett smeknamnd (för Edward, Edmund etc). Som Johnny, Jimmy, Ronny etc.
  • linani
    Minnie36 skrev 2022-07-17 18:17:36 följande:

Jag tycker att Eddie låter som ett smeknamn för ett riktigt namn 

Hahaha, ja det är helt fritt fram att tycka så
  • Anonym (oghytevs)
    Minnie36 skrev 2022-07-17 18:17:36 följande:

Jag tycker att Eddie låter som ett smeknamn för ett riktigt namn 

Var går gränsen då? Massor av namn är ju kortformer av ursprungliga namn.

Lena, Elin, Sandra, är det riktiga namn?
  • Embla twopointoh
    Anonym (oghytevs) skrev 2022-07-17 18:52:36 följande:
    Var går gränsen då? Massor av namn är ju kortformer av ursprungliga namn.

Lena, Elin, Sandra, är det riktiga namn?
    Det finns såklart ingen skarp gräns för när ett smeknamn övergår till ett etablerat, fristående förnamn. Det behöver ha använts som eget namn under lång tid, förmodligen flera generationer (och, såklart måste det finnas pionjärer som kallar sitt barn för Olle eller Lisa även om majoriteten tycker det är ett smeknamn) och i relativt stor utsträckning. Men någon exakt gräns går som sagt inte att sätta.

Föräldrar är naturligtvis fria att namnge sitt barn Mackan eller Perra eller Anki eller Flisa om de nu tycker det är det finaste de kan komma på. Samtidigt som andra har lika stor rätt att inte gilla namn som ännu inte har kommit över den där tröskeln till att uppfattas som eget namn.
  • Embla twopointoh
    Xenia skrev 2022-07-17 13:39:53 följande:
    Visst, men det låter ändå som ett smeknamn för att det ursprungligen är ett smeknamnd (för Edward, Edmund etc). Som Johnny, Jimmy, Ronny etc.
    Jag har funderat lite på det där med smeknamn. Jag tror att det finns en viss skillnad hur det uppfattas även mellan olika smeknamn, och den beror möjligtvis på om namnet som det är ett smeknamn på är etablerat i svenskan (i den varianten) eller inte.

Ta Jimmy som exempel. Det är ett smeknamn på James, men James är inte alls en vanlig form här i landet (här har vi historiskt inte skiljt på den hebreiska formen och den latinska formen, utan använder Jakob till bägge), så därför kanske inte Jimmy uppfattas som ett smeknamn på samma sätt. (Däremot kan det uppfattas som ett namn hämtad från populärkulturen, vilket är förknippat med en viss socioekonomisk grupp. Men det är kanske en annan diskussion)

Eddie, däremot, vi har ju både Edvard och Edmund etablerat sedan gammalt i Sverige, så Eddie känns kanske därför mer som ett smeknamn för oss. 

En annan aspekt är ju att "förr i tiden" fick barnen, i synnerhet de par äldsta av varje kön, släktnamn. Om både dottern och mamman hette Katarina var det vanligt att dottern kallades för Karin i familjesammanhang, både för att det komplicerar saken om två har samma förnamn, men också för att det är enklare att säga för ett barn.  Nästa dotter fick heta Elisabet efter farmor, men kallades för Lisbet av familjen, och så vidare.
    Nuförtiden har vi en helt annan tradition och inställning kring namn, och smeknamn har i alla fall delvis en annan funktion och syfte idag än "förr".

Många smeknamns-namn, såsom Eddie, Nelly, Ella, är som jag var inne på ovan ,importer från engelskspråkiga länder, och sådana är förknippade med föräldrar av låg socioekonomiskt status, vilket säkert också bidrar till att en del ogillar den typen av namn.
  • Minnie36
    Embla twopointoh skrev 2022-07-17 20:49:52 följande:
    Jag har funderat lite på det där med smeknamn. Jag tror att det finns en viss skillnad hur det uppfattas även mellan olika smeknamn, och den beror möjligtvis på om namnet som det är ett smeknamn på är etablerat i svenskan (i den varianten) eller inte.

Ta Jimmy som exempel. Det är ett smeknamn på James, men James är inte alls en vanlig form här i landet (här har vi historiskt inte skiljt på den hebreiska formen och den latinska formen, utan använder Jakob till bägge), så därför kanske inte Jimmy uppfattas som ett smeknamn på samma sätt. (Däremot kan det uppfattas som ett namn hämtad från populärkulturen, vilket är förknippat med en viss socioekonomisk grupp. Men det är kanske en annan diskussion)

Eddie, däremot, vi har ju både Edvard och Edmund etablerat sedan gammalt i Sverige, så Eddie känns kanske därför mer som ett smeknamn för oss. 

En annan aspekt är ju att "förr i tiden" fick barnen, i synnerhet de par äldsta av varje kön, släktnamn. Om både dottern och mamman hette Katarina var det vanligt att dottern kallades för Karin i familjesammanhang, både för att det komplicerar saken om två har samma förnamn, men också för att det är enklare att säga för ett barn.  Nästa dotter fick heta Elisabet efter farmor, men kallades för Lisbet av familjen, och så vidare.
    Nuförtiden har vi en helt annan tradition och inställning kring namn, och smeknamn har i alla fall delvis en annan funktion och syfte idag än "förr".

Många smeknamns-namn, såsom Eddie, Nelly, Ella, är som jag var inne på ovan ,importer från engelskspråkiga länder, och sådana är förknippade med föräldrar av låg socioekonomiskt status, vilket säkert också bidrar till att en del ogillar den typen av namn.
    Intressant. Är pojknamnen jag skrev ovan förknippade med föräldrar av låg socioekonomisk status? Kan tänka mig att Elton och Elliot är det men
    hur ser det ut med Elias och Ebbe?
  • Embla twopointoh
    Minnie36 skrev 2022-07-17 21:58:13 följande:
    Intressant. Är pojknamnen jag skrev ovan förknippade med föräldrar av låg socioekonomisk status? Kan tänka mig att Elton och Elliot är det men
    hur ser det ut med Elias och Ebbe?
    Elias uppfattar jag som ganska neutralt utan någon speciell klasstillhörighet. Ebbe är för mig ett namn som föräldrar ur medel- och överklassen ger sina barn.

Elton och Elliot hamnar nog i kategorin låg socioekonomisk status eftersom det är engelska namn (i betydelsen namn från commonwealth ,inte strikt från England, bästa att förtydliga det då det alltid är någon som ska påpeka att namnet X minsann är walesiskt ...).

Personligen gillar jag både Elliot och Elton, eftersom de funkar superbra på svenska med svenskt uttal. Jag tycker det är lite fjantigt när föräldrar insisterar på att deras barns namn ska uttalas DJÄJMS eller CÄJLEB trots att föräldrarna inte har någon koppling till ett engelsktalande land. Jag tror att det är namn som inom några generationer kommer att vara så etablerade här att de uppfattas som svenska, precis som Madeleine eller Peter. Men, vi är nog inte riktigt där ännu.
  • trollhona
    Minnie36 skrev 2022-07-15 13:11:51 följande:
    Finaste pojknamnet av dessa?

Vilket pojknamn tycker ni är finast av dessa? Vad tycker ni om namnen? 

Elias 
Svar på tråden Finaste pojknamnet av dessa?