• eeeelliinnnn

    Förlossningsdepression?

    Hej. Jag undrar om någon där ute känt som mig och kanske haft förlossningsdepression som tycker sig känna igen sig i min text. 
    Jag har alltid drömt om att bli mamma. Haft en klar bild över hur det skulle vara. Jag skulle ha städat och ha mat färdig till sambon när han kom hem från jobbet och allt skulle vara så himla mysigt. Till att börja med har min dotter aldrig sovit speciellt mycket oavsett när hon var nyfödd och ännu mindre nu som strax över 3 månader. Sen har jag känt mig extremt isolerad och ensam. Har aldrig fått tid till mig själv då jag knappt hunnit in på toa innan hon blir ledsen och jag får panik och ska dit och trösta. Nu den senaste tiden känns det som om det krävs så extremt lite för bägaren att rinna över. Jag börjar gråta för ingenting och tycker allt är så tufft och undrar när detta nya liv ska bli roligt? Ibland säger sambon att jag ska ta bilen till affären och handla lite i lugn och ro för att komma bort men då vill jag knappt åka hem igen. Mår superroligt ensam och snart börjar sambon jobba igen. Tacksam för råd. Ska träffa läkaren om en vecka.

  • Svar på tråden Förlossningsdepression?
  • Anonym (S)
    eeeelliinnnn skrev 2022-07-15 20:58:58 följande:
    Förlossningsdepression?

    Hej. Jag undrar om någon där ute känt som mig och kanske haft förlossningsdepression som tycker sig känna igen sig i min text. 
    Jag har alltid drömt om att bli mamma. Haft en klar bild över hur det skulle vara. Jag skulle ha städat och ha mat färdig till sambon när han kom hem från jobbet och allt skulle vara så himla mysigt. Till att börja med har min dotter aldrig sovit speciellt mycket oavsett när hon var nyfödd och ännu mindre nu som strax över 3 månader. Sen har jag känt mig extremt isolerad och ensam. Har aldrig fått tid till mig själv då jag knappt hunnit in på toa innan hon blir ledsen och jag får panik och ska dit och trösta. Nu den senaste tiden känns det som om det krävs så extremt lite för bägaren att rinna över. Jag börjar gråta för ingenting och tycker allt är så tufft och undrar när detta nya liv ska bli roligt? Ibland säger sambon att jag ska ta bilen till affären och handla lite i lugn och ro för att komma bort men då vill jag knappt åka hem igen. Mår superroligt ensam och snart börjar sambon jobba igen. Tacksam för råd. Ska träffa läkaren om en vecka.


    Bra att du ska träffa en läkare. Jag tror det är ganska vanligt att man har en bild av hur mysigt det ska bli när bebisen kommer. Sedan blir allt annorlunda, man får inte sova, man hinner knappt duscha, man känner sig dålig för man inte kan trösta sitt barn osv. 


    Kan du träffa någon dagtid och gå en promenad eller fika? Ska din man ha semester snart, så du får sova ut och du får sällskap dagtid? Öppna förskolan? 


    Det blir bättre, även om det inte känns så nu. Ha inte så höga förväntningar, och försök njuta av de mysiga stunderna som ni säkert har också. 

  • Anonym (Jag)

    Jag blev mamma förra året och jag trodde jag skulle orka mer, dvs vara en "duktig hemmafru" som alltid städat och lagat mat osv. Men nää, första tiden känns de som jag bara satt i soffan med bebis i famnen eller sov(?) Tillslut kände jag mig isolerad... besviken på mig själv som inte är "lika duktig som alla andra".. Men nu när bebis tiden snart är qlut känner jag,  men vadå då, jag skulle inte ha haft så stora krav på mig själv, skulle njutit av tiden mer! 

    Kanske inte exakt hur du känner men ja , hade en lite annan bild av mig själv... 

Svar på tråden Förlossningsdepression?