• EdaEda

    Tårtor

    Hej! Skrattande

    Jag älskar att baka och då särskilt tårtor. Har än så länge bara experimenterat med vanliga gräddtårtor men tänkte börja göra lite annat.
    Har ju sett en del bilder och videos men är lite osäker på vad folk använder?

    Gör du tårtor och vill dela med dig av lite tips?
    Ofta verkar det vara just smörkräm man använder för att spackla hela tårtan och dekorera. Men blir det gott med så mycket smörkräm? Eller finns det någon annan kräm man använder? Glad

    Ge mig lite tips!

    Hur brukar du göra tårta? Skrattande

  • Svar på tråden Tårtor
  • Anonym (Kakan)

    Beror såklart mycket på tårtan. Men en favorit är en tung och rik chokladkaka som sedan spacklas med en både fräsch och färskosttopping. Blir en fantastisk balans på såna tårtor. 

    Gör även en sockerkaksbotten med citron och ingefära för lite sting, passar perfekt med de flesta toppingar. 

    Slutligen mousser, används ofta, både frukt, bär och chokladmousse. Så enkelt att forma med sprits med. 

    Baka tårtor är så roligt, bakar även på beställningar ibland :) 

  • Anonym (Bobo)

    Tittar man på tårtvideos från USA är det mycket smörkräm och sockerpasta och frågar du mig så ser det fint ut men blir inte gott. Bästa ingredienserna för lyckade tårtor tycker jag är frukt och bär. Färska eller som sylt/curd. Både som fyllning och dekoration. Och choklad! 


    Det är gott att lägga i fyllningen dagen före och låta kakan ta upp smak och vätska från bären. Smörkräm tycker jag också om, men inte i för stor mängd. Sockerpasta är fint i detaljer i dekorationen, men inte för att täcka en hel tårta. I så fall är marsipan mycket godare. 


    Mitt grundtips för god tårta är att använda, men vara lite försiktig med, smör, grädde och socker, och smaksätta med choklad, vanilj, frukt och bär. En del har en massa fett och socker i tårtor, men det blir ju inte någon god smak i sig av det. Fettet och sockret kan däremot lyfta fram andra smaker, som tex citron eller hallon. Eller nötter, om alla tål det. 

Svar på tråden Tårtor