• Anonym (Teäss)

Är det verkligen billigare att gå eller cykla, hjälp mig räkna

Jag blir tokig på det här. Det skulle ta över 2000 kalorier att gå dit jag vill och hem igen, och kalorier kostar ju också pengar. Hur räknar man på cykel? Tar det mindre energi än att gå? Det går ju fortare så det är ju kortare tid man förbrukar kalorier även om det kanske är något jobbigare, man får ju räkna per km/resa.

Bilen har ju blivit dyrt med bensinen. Men om man räknar med att bilen har man i vilket fall, så även om den står still på just den resan man ska räkna kostnader för och jämföra med att gå/cykla, så måste man betala försäkring och skatt. 

Slitage och bensin är ju vad man sparar in om man går istället. 

Och kalorier(maten) har ju också blivit dyrare. Kan man äta de billigaste kalorierna extra för varje resa man gör eller ska man äta vanliga måltider extra. Om en person äter sina mål sund mat om dagen och inte mer än att den håller en sund vikt, med den rörelse han har i nuläget, så kommer ju den magra till slut om den regelbundet börjar promenera bort 2000 kalorier utöver sin vanliga rörelse. Jag blir snurrig av allt detta, hjälp mig att reda ut och räkna 

• Svar på tråden Är det verkligen billigare att gå eller cykla, hjälp mig räkna
  • Anonym (Teäss)
    Xlr8 skrev 2022-07-17 11:43:51 följande:
    Cyklade 2 mil 5 dagar i veckan till skolan bortsett från 1-2 veckor per år då det är kallare än minus 25. 
    Gjorde detta i 6år.

Kostnader
    Slang 2x30kr
    Broms wire 80kr
    Däck 2x300
    Hjälm 2000kr.

Cykel var knappast ny eller i tio sick när jag började.
    Ja, cykel och slitage på den får man ju lägga till också, om man ska räkna på att cykla. Hur många mil räcker det för innan du måste köpa nytt?
  • Tow2Mater
    Xlr8 skrev 2022-07-17 11:43:51 följande:
    Cyklade 2 mil 5 dagar i veckan till skolan bortsett från 1-2 veckor per år då det är kallare än minus 25. 
    Gjorde detta i 6år.

Kostnader
    Slang 2x30kr
    Broms wire 80kr
    Däck 2x300
    Hjälm 2000kr.

Cykel var knappast ny eller i tio sick när jag började.
    En hjälm kan du väl hitta for typ 200 spänn.
  • Xlr8
    Anonym (Teäss) skrev 2022-07-17 11:52:09 följande:
    Ja, cykel och slitage på den får man ju lägga till också, om man ska räkna på att cykla. Hur många mil räcker det för innan du måste köpa nytt?
    Ja det är ju totalen på 350-400 körda mil.
  • Xlr8
    Tow2Mater skrev 2022-07-17 15:55:49 följande:
    En hjälm kan du väl hitta for typ 200 spänn.
    Mycket möjligt, men det var inte en sådan jag gjorde skot av. Det var då en av dom dyraste pengar kunde köpa.
  • snedtak
    Anonym (Teäss) skrev 2022-07-16 14:58:45 följande:

Jag blir tokig på det här. Det skulle ta över 2000 kalorier att gå dit jag vill och hem igen, och kalorier kostar ju också pengar. Hur räknar man på cykel? Tar det mindre energi än att gå? 
    .........

Jag blir snurrig av allt detta, hjälp mig att reda ut och räkna 

Det tar betydligt mindre energi per km att cykla än att gå. En elcykel är ungefär 5 gånger snålare sett till energi än att gå, och en vanlig cykel är ungefär dubbelt så energisnål som att gå.
    Att gå är ungefär 3 gånger snålare än att köra elbil, och elbilen är i sin tur är ungefär 3 gånger snålare än att köra en bil med förbränningsmotor. Ungefärliga siffror från Wikipedia (men jag har sett liknande storleksordning tidigare). en.wikipedia.org/wiki/Energy_efficiency_in_transport

Det beror på att det är väldigt energieffektivt att rulla på välpumpade cykeldäck jämfört med att gå (eller att köra runt på 1 ton stål). Har du 28 km till jobbet skulle jag definitivt satsa på en elcykel.
  • Anonym (Teäss)
    snedtak skrev 2022-07-17 18:40:52 följande:
    Det tar betydligt mindre energi per km att cykla än att gå. En elcykel är ungefär 5 gånger snålare sett till energi än att gå, och en vanlig cykel är ungefär dubbelt så energisnål som att gå.
    Att gå är ungefär 3 gånger snålare än att köra elbil, och elbilen är i sin tur är ungefär 3 gånger snålare än att köra en bil med förbränningsmotor. Ungefärliga siffror från Wikipedia (men jag har sett liknande storleksordning tidigare). en.wikipedia.org/wiki/Energy_efficiency_in_transport

Det beror på att det är väldigt energieffektivt att rulla på välpumpade cykeldäck jämfört med att gå (eller att köra runt på 1 ton stål). Har du 28 km till jobbet skulle jag definitivt satsa på en elcykel.
    Tackar! Intressant inlägg! Men en sak får jag inte ihop i min skalle, vad menas med elcykel då, att man laddar den med el och sen inte trampar något själv, eller vad är det som gör att det är energisnålare än vanlig cykel?
  • Anonym (Stadscyklist)

Glöm inte att räkna på den förlorade arbetsinkomst gång respektive cykel ger. Att promenera 35 minuter till jobbet i stället för att ta bilen i 5 minuter kostar en timlön per dag. (Kräver dock att du verkligen får ut lönen.)

• Anonym (Cyklist)

Gå 28 km så hade du förbränt 2000 kalorier. Om man tänker basföda så innehåller ca 2,3 kg potatis 2000 kalorier (85 kalorier per 100 g). En medelstor potatis väger ca 100 g så det motsvarar 20 st och om priset är 15 kr/kg så blir kostanden 34,5 kr. 

För cykling med 18 km/h så skulle det ta ca 1,5 h att cykla och du skulle ca förbränna 617,5 kalorier. 726 g potatis för 10,89 kr. 

Jag cyklade 10 km till jobbet tidigare (lätt kuperat på asfalterad cykelväg med mountainbike för ca 1900 kr på XXL, en White som fungerar utmärkt) och cyklade i 22-27 km/h. Då förbrände jag enligt min klocka 300-320 kalorier. Cyklade också hem sen på eftermiddagen så det blev det dubbla. Om detta då appliceras på 28 km istället och du skulle cykla i 22-27 km/h så skulle du cykla i 1,27-1,03 h och förbränna 10,67-13,06 kalorier/km som ger 298,67-365,65 kalorier totalt för de 28 km. 340-420 gram potatis

till 5,1-6,3 kr. 

Med bil och ett bensinpris på 28 kr/l och en förbrukning på genomsnitt 0,6 l/mil så kostar körningen enbart i drivmedel 47,04 kr för de 28 km. 

Jag har aldrig haft en elcykel men den har batteri du ska ladda som hjälper till i uppförsbackarna när du cyklar så det inte är lika jobbigt. De jag kände på jobbet som hade 20-30 km enkel väg använde det. Det går fortare och är mindre jobbigt. Du förbränner troligtvis (jag gissar) färre kalorier men måste räkna på elförbrukningen. De kostar väl ca 15 000 kr. Hittade ett exempel som har 481 Wh och räckvidd på 100 km. 4,81 Wh/km som då ger 134,68 Wh för en resa på 28 km. Detta är då 1,3468 kWh som då beroende på elpris är ca 1-2-3-4-5-6 kr. Plus maten då. Nu höftar jag till men säg att man med elcykel förbränner 250 kalorier så motsvarar det 2,5 potatisar och 3,75 kr. Plus investeringskostnaden om du inte har en elcykel. 

Personligen hade jag cyklat om du gillar det och om det fungerar. Hade jag haft mer än 10-15 km enkel resa så hade jag personligen investerat i en elcykel. 

Reserverar mig för räknefel eftersom jag är trött så jag ber ts kontrollräkna innan du tar ett beslut. 

• Aniiee
    Anonym (Stadscyklist) skrev 2022-07-17 22:38:44 följande:

Glöm inte att räkna på den förlorade arbetsinkomst gång respektive cykel ger. Att promenera 35 minuter till jobbet i stället för att ta bilen i 5 minuter kostar en timlön per dag. (Kräver dock att du verkligen får ut lönen.)

Hur tänker du här? Att man går till jobbet på arbetstid? För de flesta jobbar ju inte mer än de jobbar, oberoende hur de tar sig till jobbet och hur lång tid det tar. Känns som jag missar något i den tankegång. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Teäss) skrev 2022-07-17 11:00:22 följande:
    Jag vill inte avslöja mina siffror här men enligt min klocka som vet, så har jag igår förbrukat

99 kalorier på en promenad 1.22 km
    201 kalorier på en promenad på 2.34 km
    103 kalorier på en promenad på 1.26 km

Sträckan som jag tänkte mig är 28 km. Det är inte varje dag som jag ska gå den.

Tack för infon om maten, du förstår vad jag menade!
    Kom ihåg att du skulle ha förbrukat kalorier även om du skulle ha suttit i soffan och sett på tv istället för att promenera. Som Mascaraklumpar skrev så måste du tänka på vad som är din ökade förbränning, dvs antalet kalorier förbrända på promenad minus antalet kalorier för basförbränning. 
  • snedtak
    Aniiee skrev 2022-07-18 03:11:51 följande:
    Hur tänker du här? Att man går till jobbet på arbetstid? För de flesta jobbar ju inte mer än de jobbar, oberoende hur de tar sig till jobbet och hur lång tid det tar. Känns som jag missar något i den tankegång. 
    Ja, det brukar vara så man räknar (även om jag också tycker det är svårbegripligt). Ekonomer antar ofta att "alternativkostnaden" är att man skulle kunna arbeta och få lön den tiden extra pendlingstiden till jobbet. (Det finns andra sätt att räkna också, som att fråga folk hur mycket de är villiga att betala för att kunna pendla snabbare).
  • snedtak
    Anonym (Teäss) skrev 2022-07-17 22:07:04 följande:
    Tackar! Intressant inlägg! Men en sak får jag inte ihop i min skalle, vad menas med elcykel då, att man laddar den med el och sen inte trampar något själv, eller vad är det som gör att det är energisnålare än vanlig cykel?
    I Sverige (EU) är en elcykel en "elassisterad" cykel som hjälper till med farten i hastigheter upp till 25 km/h. Man måste trampa för att komma framåt, men elmotorn puttar på så att man inte behöver jobba lika mycket som om man cyklar utan elmotor. Tydligen verkar det som att man gör åt mindre energi med elcykel, även om jag inte är säker på att man räknar på direkt energianvänding eller primärenergi (vilket blir väldigt knepigt eftersom det går åt olika mycket energi att producera 100 kcal bönor och 100 kcal kött). Av egen erfarenhet är det framförallt uppförsbackar som är väldigt mycket lättare med elcykel, men det är också enklare på raksträckor där det blåser mycket.

En cykel där man inte behöver trampa alls är en elmoped, vilket också är ett bra alternativ för att pendla till jobbet om man har 28 km.
  • Aniiee
    snedtak skrev 2022-07-18 10:47:14 följande:
    Ja, det brukar vara så man räknar (även om jag också tycker det är svårbegripligt). Ekonomer antar ofta att "alternativkostnaden" är att man skulle kunna arbeta och få lön den tiden extra pendlingstiden till jobbet. (Det finns andra sätt att räkna också, som att fråga folk hur mycket de är villiga att betala för att kunna pendla snabbare).
    Det vill säga icke verklighetsförankrad siffermagi. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Stadscyklist)
    Aniiee skrev 2022-07-18 11:44:09 följande:
    Det vill säga icke verklighetsförankrad siffermagi. 
    Det är så man övertalar sig själv att det är billigare med bil!

• Anonym (Teäss)
    snedtak skrev 2022-07-18 10:51:52 följande:
    I Sverige (EU) är en elcykel en "elassisterad" cykel som hjälper till med farten i hastigheter upp till 25 km/h. Man måste trampa för att komma framåt, men elmotorn puttar på så att man inte behöver jobba lika mycket som om man cyklar utan elmotor. Tydligen verkar det som att man gör åt mindre energi med elcykel, även om jag inte är säker på att man räknar på direkt energianvänding eller primärenergi (vilket blir väldigt knepigt eftersom det går åt olika mycket energi att producera 100 kcal bönor och 100 kcal kött). Av egen erfarenhet är det framförallt uppförsbackar som är väldigt mycket lättare med elcykel, men det är också enklare på raksträckor där det blåser mycket.

En cykel där man inte behöver trampa alls är en elmoped, vilket också är ett bra alternativ för att pendla till jobbet om man har 28 km.
    Poängen var väl att det verkar billigare med el än att använda kroppskraft, om det stämmer att elcyklar blir billigare i drift per km än vanlig cykel. Då borde det bli ännu billigare att enbart driva med el, men jag är trött nu så kanske tänker fel någonstans 
    billigare ekonomiskt eller billigare energimässigt
  • Kockobello

Så folk skulle inte behöva ha bryderier över matpeng och cyklar om det inte vore för att de blir bestulna på över 50% av lönen.

Svar på tråden Är det verkligen billigare att gå eller cykla, hjälp mig räkna