• Lolo99

    Ingen mens pga covid?

    Hej, tänkte höra om någon har upplevt samma sak. Jag insjuknade i Corona för lite över en vecka sedan. Har inte varit jättesjuk, lite feber i början och hosta och ont i halsen och snuva. Jag skulle ha fått mens för 13 dagar sedan men den har inte kommit..jag har aldrig i mitt liv missat en mens, den brukar alltid vara regelbunden. Kan infektionen ha orsakat dethär?! Kan omöjligt vara gravid för har inte haft sex..hade det lite stressigt på jobbet veckorna innan men det har jag haft förut och mensen har ändå kommit som vanligt :/ har inte ändra på nåt annat heller.
    Är det här vanligt eller borde man vara orolig?

  • Svar på tråden Ingen mens pga covid?
  • Confused87

    När jag tog andra dosen vaccin så var mensen 1 vecka sen. Och det är samma här, jag är ALDRIG sen så jag blev rätt nervös Spöke
    Men dagen efter jag tagit ett grav test (negativt förstås) så kom den. Så har du haft corona kan det säkert bero på det. Jag skulle avvaktat nån vecka till och sen ringa 1177 för rådgivning. Lycka till!

  • Lolo99

    Hej tack för ditt svar :) jo man har ju hört om att vaccinet har kunnat ställa till mensen..blev din normal efteråt sedan? Jag hade normala menscykler vid alla 3 vaccineringarna..
    Det har känts som att mensen kan komma närsomhelst i 2 veckor nu men ingenting har kommit ännu:| klart man blir lite orolig då man annars får mensen regelbundet. Men det måste nästan vara covid som orsakat det, vet inte annars vad det skulle kunna vara..hoppas bara man får normala cykler framöver, har läst skräckhistorier om folk som fått jättekonstiga cykler efter de haft Corona:|
    Jag antar jag kan räkna denhär mensen som utebliven nu eftersom det gått så lång tid över..får vänta och hoppas på nästa mens och att den är normal :) 

  • Confused87
    Lolo99 skrev 2022-07-18 12:57:34 följande:

    Hej tack för ditt svar :) jo man har ju hört om att vaccinet har kunnat ställa till mensen..blev din normal efteråt sedan? Jag hade normala menscykler vid alla 3 vaccineringarna..
    Det har känts som att mensen kan komma närsomhelst i 2 veckor nu men ingenting har kommit ännu:| klart man blir lite orolig då man annars får mensen regelbundet. Men det måste nästan vara covid som orsakat det, vet inte annars vad det skulle kunna vara..hoppas bara man får normala cykler framöver, har läst skräckhistorier om folk som fått jättekonstiga cykler efter de haft Corona:|
    Jag antar jag kan räkna denhär mensen som utebliven nu eftersom det gått så lång tid över..får vänta och hoppas på nästa mens och att den är normal :) 


    Den blev normal efteråt och nu är jag även gravid så allt verkar funka som det ska Glad
    Håller tummarna för dig!
  • Lolo99
    Confused87 skrev 2022-07-18 13:57:54 följande:
    Den blev normal efteråt och nu är jag även gravid så allt verkar funka som det ska Glad
    Håller tummarna för dig!
    Ååh så roligt, grattis!!:) 
    Tack så mycket :)
  • Anonym (Skräckhistorier?)
    Lolo99 skrev 2022-07-18 12:57:34 följande:

    Hej tack för ditt svar :) jo man har ju hört om att vaccinet har kunnat ställa till mensen..blev din normal efteråt sedan? Jag hade normala menscykler vid alla 3 vaccineringarna..
    Det har känts som att mensen kan komma närsomhelst i 2 veckor nu men ingenting har kommit ännu:| klart man blir lite orolig då man annars får mensen regelbundet. Men det måste nästan vara covid som orsakat det, vet inte annars vad det skulle kunna vara..hoppas bara man får normala cykler framöver, har läst skräckhistorier om folk som fått jättekonstiga cykler efter de haft Corona:|
    Jag antar jag kan räkna denhär mensen som utebliven nu eftersom det gått så lång tid över..får vänta och hoppas på nästa mens och att den är normal :) 


    Av 7 miljoner vaccinerade i vårt land är ca 150 personers biverkning fastslagen. Det ger kanske lite perspektiv. Skräckhistorier är lite väl magstarkt att hävda. Folk skyller allt möjligt på vaccinet men det mesta har ingen relevans. 
  • BuoBä

    Om du skulle haft mens för 13 dagar sedan och hade corona för ca 7 dagar sedan så är det inte coronan det beror på. För att en infektion ska kunna påverka mensen så måste den påverka ägglossningen, och det skulle betyda ca 28-30 dagar sedan för dig. Har man haft ägglossning så får man mens inom ca 2 veckor. 

    Det är troligare att det i så fall beror på stress, eller så råkade det bara bli så den här månaden. Det är helt normalt att en ägglossning någon gång om året uteblir, eller kommer senare än förväntat.

  • Anonym (Smulan64)

    Både Covid och vaccinet påverkar menscykeln. Men det brukar lägga sig med tidrn

Svar på tråden Ingen mens pga covid?