• Sun 17 Jul 2022 13:58
    2202 visningar
    15 svar
    15
    2202

    behöver råd och tips

    Det är såhär..
    Jag har en bekant som är boendeförälder till sitt 12 åriga barn. Dom bor ensamma. 
    Min bekanta, åh vet inte hur jag ska beskriva men försöker.

    Han är speciell, han har eget företag som inte alls går runt trotts 15 år, får inte försörningsstöd efter som egen firma bedrivs.
    Han har det så äckligt hemma, smutsigt, stökigt, allmänt ofräscht.
    Finns ingenting att äta hemma på dagarna då han handlar varje kväll när HAN blir hungrig. 
    Han släpar hem olika kvinnor hela tiden till sig och barnet, så barnet börjar känna att det är jätte jobbigt och isolerar sig på sitt rum.
    När han väl är hemma så sitter han framför sina datorer och spelar online spel, vill han prata med sitt barn så skriker han på det, svarar inte det så säger han bara jaha ja.
    Lägenheten ser ut som ett företag, inte alls ombonat utan fullt av arbetssaker, barnet har inte fått hjälp med sitt krypin.
    Han dricker sig onykter varje helg så pass onykter att han somnar i soffan.
    Barnet isolerar sig, det kommer knappt ut från sitt rum, barnet äter alla sina måltider där inne (om det nu finns mat hemma) har själv försökt få ut barnet när jag varit där men barnet verkar vara obekvämt hemma. 

    Mannen lämnar sitt 12 åriga barn ensamt varje dag, inte korta stunder utan det kan vara upp till 1 dygn. Han säger att barnet klarar sig själv, men för mig som med har ett barn i den åldern låter det helt sjukt att lämna så länge ensam?
    När han lämnar sitt barn ensamt så dricker han där han är på besök så skulle det hända något så kan han inte ta sig hem, det finns ingen annan familjemedlem i deras närhet.
    Han blir kär i kvinnor precis hela tiden, berättar för sitt barn om dom han blir kär i, barnet känner att det är jätte jobbigt att pappa är sån, det flyttar in kvinnor hela tiden, ibland vet barnet inte om att det bor någon ny där förrän barnet kommer hem.

    Jag vet inte vad jag ska göra? Barnet ringer mig och gråter, barnet är hungrigt, behöver pengar till mat, är ledsen och ensam, vet inte vart pappa är eller när han kommer hem.
    Pappan säger bara som sagt: ja barnet klarar sig själv, han ringer inte ens barnet.

    Är det bara jag som överreagerar? 
    Är jag en hönsmamma som absolut aldrig skulle lämna mitt barn över ett dygn enam

  • Svar på tråden behöver råd och tips
  • Sun 17 Jul 2022 14:07
    #1

    Jag tycker ty du ska prata med pappan om att ta föräldraansvar och din oro för barnet. Går inte det, finns mamman där och kan göra något? Annars hade jag vänt mig till soc och gjort en orosnmälan kring allt som inte funkar. Ett barn ska inte behöva ha det så!

  • Sun 17 Jul 2022 15:44
    #2

    har pratat med pappan om det, men han säger bara att han inte orkar just nu, att det är som det är.Han behöver tydligen ladda sina batterier, men inte med sitt barn.
    Mamman finns inte med i bilden, vet inte varför?
    Pappan är dåligt psykiskt och enligt mig orkar han ju inte vara en bra förälder just nu, missförstå mig rätt, alla har rätt att må dåligt ibland.

  • Sun 17 Jul 2022 16:02
    #3

    Vad har du för relation till mannen och barnet?

  • Sun 17 Jul 2022 16:03
    #4

    Vad tycker du själv du ska göra? Tänk dig det var ditt barn.

  • Sun 17 Jul 2022 16:06
    #5

    Ring barnets skola om din oro. De talar antagligen inte om något för dig, men har de märkt att något är galen men inte klurat ut vad så får de iaf ett hum om det och måste göra en orosanmälan. 


    Annars gör du en själv så att de får hjälp av något slag. 

  • Sun 17 Jul 2022 16:06
    #6

    bara vän, men han tror att vi har en relation, eller trodde iaf (varför vet jag inte då jag hela tiden avvisar honom) 
    Men nu är han intresserad av en kvinna som nyss kommit till sverige, han pressenterar henne för sin familj som sin kvinna, den kvinnan är inte intresserad av män överhuvudtaget.
    Han är knasig, såfort man visar uppskattning till honom så blir han intresserad, typ som desperat eller uppmärksamhets torsk.
    Går inte att vara snäll emot honom fördå säger han att man är ett par, tror att man ska flytta ihop osv, även fast man hela tiden avvisar honom.
    Enda anledningen till att jag ens har kontakt med honom är för hans barn skull

  • Sun 17 Jul 2022 16:09
    #7

    Bor ni nära varandra? Skulle det vara okej om barnet spenderade tid hos dig eller kom till dig och åt mat?

    För barnets skull alltså, så att det slipper vara hungrigt. Det blir ju ännu värre nu när det är sommarlov och barnet inte får lunch i skolan.

    Det går är ju inte en långsiktig lösning förstås, men i det akuta läget.

  • Sun 17 Jul 2022 16:10
    #8
    Tow2Mater skrev 2022-07-17 16:03:42 följande:

    Vad tycker du själv du ska göra? Tänk dig det var ditt barn.


    jag skulle aldrig lämna mitt barn så, aldig
    Jag får ont i magen av att veta att det barnet sitter hemma ensam hela tiden i sitt rum med bara en dator som sällskap.
    Vetskapen av att pappan sitter i ett rum och ropar på sitt barn, svarar inte barnet så rycker han på axlarna.

    Jag tycker så synd om barnet som ofta ringer mig och gråter för att den känner sig ensam 
  • Sun 17 Jul 2022 16:11
    #9
    Egendomligt skrev 2022-07-17 16:09:02 följande:

    Bor ni nära varandra? Skulle det vara okej om barnet spenderade tid hos dig eller kom till dig och åt mat?

    För barnets skull alltså, så att det slipper vara hungrigt. Det blir ju ännu värre nu när det är sommarlov och barnet inte får lunch i skolan.

    Det går är ju inte en långsiktig lösning förstås, men i det akuta läget.


    Nej vi bor inte nära varandra tyvärr, annars hade jag hämtat barnet.
  • Sun 17 Jul 2022 20:08
    #10

    Självklart skall du göra en orosanmälan!

  • Sun 17 Jul 2022 20:43
    #11

    ja jag får göra det
    ska se om man kan göra det via datorn annars får jag ringa deras kommun imorgon 

  • Sun 17 Jul 2022 20:52
    #12

    Hur långt ifrån varandra bor ni? Jag hade hämtat barnet, kan du ställa upp och ha barnet hemma hos dig ibland? Självklart ska du göra en orosanmälan, och berätta för dem om det är så att du gärna skulle hjälpa till om du kan. 

  • Sun 17 Jul 2022 20:55
    #13

    bor 25 mil ifrån barnet
    bor dessutom på 40 kvadrat med min sambo och mitt barn. 
    Hade jag haft plats samt bil hade jag hämtat barnet.
    Finns för barnet iaf på mobilen så det kan ringa mig när barnet behöver hjälp tex hur man ska laga maten osv, hjälper även till med pengar så barnet kan gå och handla mat för dagen, blir dyrt i längden men pappan bryrr sig inte, han betalar inte ens tillbaka

  • Sun 17 Jul 2022 21:37
    #14
    malla78 skrev 2022-07-17 20:55:59 följande:

    bor 25 mil ifrån barnet
    bor dessutom på 40 kvadrat med min sambo och mitt barn. 
    Hade jag haft plats samt bil hade jag hämtat barnet.
    Finns för barnet iaf på mobilen så det kan ringa mig när barnet behöver hjälp tex hur man ska laga maten osv, hjälper även till med pengar så barnet kan gå och handla mat för dagen, blir dyrt i längden men pappan bryrr sig inte, han betalar inte ens tillbaka


    Gör en orosanmälan helt klart, och så hoppas vi på att barnet kan få någon i sitt liv som kan ge trygghet. 
  • Sun 17 Jul 2022 21:38
    #15

    absolut ska jag göra det, första jag gör imorgon bitti

Svar på tråden behöver råd och tips