• Anonym (Funderar)

Dricker ni alkohol när ni är ensamma med barnen?

Jag är måttlig med med mitt alkoholintag, men kan tycka det är gott med ett glas vin t.ex på helgkvällar eller när man är iväg på semester. Sen jag blev ensamstående har det dock minskat betydligt då sociala tillfällen med andra vuxna har minskat. Oftast är jag ensam med barnen eller helt själv och blir lite ambivalent då jag å ena sidan tycker att jag lika gärna som ett par kan drick ett glas, men å andra sidan tar det emot lite, speciellt när jag är med barnen. 

Så jag tänkte med den här tråden höra med andra föräldrar hur ni känner för att dricka som ensam vuxen och om era alkoholvanor har förändrats något sedan ni blivit ensamma?

• Svar på tråden Dricker ni alkohol när ni är ensamma med barnen?
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Lite) skrev 2022-07-26 22:16:55 följande:
    Du behöver inte göra detta.Men kanske dina barn när de är större smakar och dricker alkohol .Då är det bra att veta att allt med måtta.
    Ja, självklart? 

Jag har själv druckit, och insett då att jag just verkligen inte gillar känslan alkohol ger. Jag gillar att vara helt klar i huvudet helt enkelt. Har någon gång fått ett gott alkoholfritt vin till mat och det kan funka - det ger inte den effekt jag ogillar.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Nope) skrev 2022-07-26 21:21:04 följande:
    Har sett barn till de som aldrig dricker slm dricker för myclet och barn till de som dricker måttligt göra det. Och barn till de som har ett klart riskbruk 

Menar du att barn till nykterister eller de som bara valt att inte dricka då är i riskzonen? Jag som inte dricker för att jag hatar känslan av minsta lilla berusning och inte gillar öl och cidersmak - ska jag då ta upp alkohol för att mina barn ska lära sig??

Nej det menar jag inte.

Mest att dessa trådar brukar mest bestå av en massa nykterister som vill måla ut de som inte är nykterister till att alla andra är alkoholister som skadar sina barn för att dom vill njuta av ett glas ngn gång ibland.

• Anonym (Nope)
    Anonym (Självklart) skrev 2022-07-26 23:03:34 följande:

Nej det menar jag inte.

Mest att dessa trådar brukar mest bestå av en massa nykterister som vill måla ut de som inte är nykterister till att alla andra är alkoholister som skadar sina barn för att dom vill njuta av ett glas ngn gång ibland.

Ok. Fast det du skrev var ändå det.

?Jag tror att om man håller det borta för mkt vågar barnen inte vara ärliga när dom själva börjar dricka.?

Det tror inte jag - jag ser inte att jag skulle behöva börja dricka för att få ärliga barn.

• Anonym (Lite)

Allt behöver inte vara så svart vitt.Det är upp till en.

• Tow2Mater
    Anonym (Självklart) skrev 2022-07-26 21:16:01 följande:

Självklart unnar jag mig lite vin eller en drink då och då även om jag är ensam och utan partner. Mera under just semester. Ser hellre att mina barn växer upp med en sund syn på alkohol där dom kan se att vuxna kan dricka ibland utan att bli fulla eller vara alkoholister.

Bryr mig inte om pk maffian, har växt upp med en styvförälder som var alkoholist så har en respekt för vad alkohol kan göra med folk och vill att mina barn ska ha en neutral syn på alkohol. Jag tror att om man håller det borta för mkt vågar barnen inte vara ärliga när dom själva börjar dricka.

Risken finns de dricker hela flaskan vin istället for ett glas. Speciellt om mamma kommer veta om det iallafall då de kommer bete sig annorlunda då de kommer hem vare sig de druckit hela flaskan eller bara luktat på korken.
  • Anonym (Nope)
    Tow2Mater skrev 2022-07-26 23:37:30 följande:
    Risken finns de dricker hela flaskan vin istället for ett glas. Speciellt om mamma kommer veta om det iallafall då de kommer bete sig annorlunda då de kommer hem vare sig de druckit hela flaskan eller bara luktat på korken.
    Trams.

Eller - risken finns ju då på samma vis att barn som sett mamma dricka nu och då börjar med det tidigt, arbetar upp en hög tolerans och får problem fort.

Risker finns alltid. Men jag vänder mig emot att barn som växer upp i hem där föräldrar inte ?njuter av ett glas ibland? skulle växa upp till stordrickare pga detta, vilket folk ofta gillar att dra till med.
  • Anonym (Funderar)

Tack för alla svar! Som jag skrev i trådstarten är jag mest nyfiken på hur andra tänker och känner kring det här att dricka som ensam vuxen med och utan barn och om ni tycker det är annorlunda mot om två föräldrar eller fler dricker ett glas vin eller öl ihop. 

• Anonym (Lite)

Vet föräldrar som har varit helt nyktra under dina barns uppväxt.Sen när barnen själva är vuxna så får det alkoholproblem.Uppfostran hjälper inte alltid .

• Anonym (Nope)
    Anonym (Lite) skrev 2022-07-27 17:20:27 följande:

Vet föräldrar som har varit helt nyktra under dina barns uppväxt.Sen när barnen själva är vuxna så får det alkoholproblem.Uppfostran hjälper inte alltid .

Och motsatsen finns såklart också.
  • Anonym (Lite)

Och en vän såg sin pappa somna i soffan (alkohol),när hon var ett barn.Själv dricker hon ibland och har inte blivit skadad av detta.Gillar vin.

• Anonym (Nope)
    Anonym (Lite) skrev 2022-07-27 17:34:40 följande:

Och en vän såg sin pappa somna i soffan (alkohol),när hon var ett barn.Själv dricker hon ibland och har inte blivit skadad av detta.Gillar vin.

Och en bekant led hela uppväxten av att en förälder drack för mycket och har mått dåligt av det länge, för att det gav en osäkerhet hos honom om han kunde lita på vuxna.
  • Anonym (Lite)
    Anonym (Nope) skrev 2022-07-27 17:38:33 följande:
    Och en bekant led hela uppväxten av att en förälder drack för mycket och har mått dåligt av det länge, för att det gav en osäkerhet hos honom om han kunde lita på vuxna.
    Det är klart allt med måtta.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Lite) skrev 2022-07-27 17:39:29 följande:
    Det är klart allt med måtta.
    Tror inte vi kommer längre du och jag :)
  • Anonym (Njae)
    Anonym (Funderar) skrev 2022-07-18 16:29:18 följande:
    Dricker ni alkohol när ni är ensamma med barnen?

Jag är måttlig med med mitt alkoholintag, men kan tycka det är gott med ett glas vin t.ex på helgkvällar eller när man är iväg på semester. Sen jag blev ensamstående har det dock minskat betydligt då sociala tillfällen med andra vuxna har minskat. Oftast är jag ensam med barnen eller helt själv och blir lite ambivalent då jag å ena sidan tycker att jag lika gärna som ett par kan drick ett glas, men å andra sidan tar det emot lite, speciellt när jag är med barnen. 

Så jag tänkte med den här tråden höra med andra föräldrar hur ni känner för att dricka som ensam vuxen och om era alkoholvanor har förändrats något sedan ni blivit ensamma?

Jag tycker om att ta ett glas vin, men vi bor i en by på landet, har 1h bilväg till sjukhuset och har hästar och hundar. Vi måste alltså kunna köra bil, i alla fall någon av oss.
    Eftersom den alkoholfria ölen faktiskt är en riktig hit, och ingen av oss är beroende av smaken av vin, så är det inte svårt att avstå. 
    Nu har vi ungdomar, och dem måste man alltid vara beredd att hämta, även om det inte hänt någonting där. 
    Men visst är det gott med ett glas vin!
  • Anonym (M)

Ja, ett glas vin eller öl kan jag dricka, men inte mer. Vi har ingen bil (och 10 minuters gångväg till sjukhus) så jag behöver inte tänka på att kunna köra. 

Svar på tråden Dricker ni alkohol när ni är ensamma med barnen?