• Torna

    Normalt blodsocker gravid?

    Har suttit och sökt info överallt nu utan att hitta något vettigt, så testar att se om någon här vet.

    Mitt blodsocker har både långt innan jag blev gravid och fram till vecka 24-25 varit extremt stabilt. Alltid mellan 4,8-5,1.

    Nu i v 28-29 kollade jag värden hos barnmorskan och helt plötsligt var mitt blodsocker nästan uppe på 7, ganska mycket över gränsvärdet tyckte jag. Enligt barnmorskan var det inget konstigt. Men jag har ju alltid varit så stabil. Är det någon som fått förhöjda värden utan att det varit graviditetsdiabetes? Blir ens värden högre? 

  • Svar på tråden Normalt blodsocker gravid?
  • Anonym (Lena)

    Har graviditetsdiabetes pga högt fastevärde på glukosbelastning. Referensvärdena är 5,3 fastande och 8.0 1 h efter måltid. 

  • Anonym (Jo)

    och Du var inte där precis efter frukost eller lunch alltså? 


    låter ju inte skyhögt med 7. och Barnmorskan var ju inte orolig så verkar ju inte vara nån fara. Du märker väl nästa gång hur det ligger då, om detta bara var en engångsföreteels.

  • Torna
    Anonym (Jo) skrev 2022-07-19 23:57:57 följande:

    och Du var inte där precis efter frukost eller lunch alltså? 


    låter ju inte skyhögt med 7. och Barnmorskan var ju inte orolig så verkar ju inte vara nån fara. Du märker väl nästa gång hur det ligger då, om detta bara var en engångsföreteels.


    Nej, eftermiddagen samma tid som alltid. Försökt tänka om jag ätit annorlunda under dagen, men kan inte komma på något direkt avvikande.

    Men är bara 2 veckor tills nästa besök så absolut, lär få veta då! Vill bara inte riskera något för bebisen i två veckor om det faktiskt skulle vara något.. Samtidigt, har barnmorskan sagt att det inte är konstigt vill jag ju kunna lita på det också.
  • Anonym (Jo)

    ett glas juice kan ju tex göra mycket så det kan ju bara ha varit nån liten skillnad. :)

  • Mspetit

    Det ligger inom normalspannet för slumpvist test (i alla fall i västra götaland). Men är du orolig så kan det vara bra att ta upp med BM :) Har du några riskfaktorer för grav diebetes? tex: diabetes i familjen, högt BMI, tidigare grav diabetes eller liknande? 

Svar på tråden Normalt blodsocker gravid?