• Tue 19 Jul 2022 23:37
    5155 visningar
    11 svar
    11
    5155

    Edvin eller Edvard

    Vår bebis har fått namnet Edvin, blev lite panik när vi skulle skicka in i sista minuten????
    Men jag funderar mer o mer på om det verkligen är en Edvin...Jag gillar Edvard jättemycket.
    Vet många barn som heter Edvin här, men ingen som heter Edvard, och det var väl det som gjorde att vi tvekade att välja just det namnet, blir han retad tänkte jag? Är det ett konstigt namn? Så vill gärna veta vad ni tänker och tycker om Edvard? Har du själv en Edvard? Gillar han sitt namn? Är så många kloka människor här...

  • Svar på tråden Edvin eller Edvard
  • Anonym (G)
    Tue 19 Jul 2022 23:46
    #1
    +1

    Edvard är finare.
    Edvin(/Eddvin) känns lite uttjatat.
    edvard är nog också hyfsat vanligt bland gruppen 0-10 år.

  • Anonym (Uttal­)
    Tue 19 Jul 2022 23:47
    #2
    +1

    Jag arbetar med barn och har flera Edvin och Edvard.
    Min tanke är att alla uttalar dessa namn olika. 
    Eeeedvard säger alla medan Edvin uttalas både Eeeedvin och Eddvin. Flera pojkar brukar säga att man säger deras namn fel men det är svårt att komma ihåg vem som uttalas på det ena eller andra sättet. 

    Kanske av mindre betydelse. Fina namn båda två. 

  • Anonym (E)
    Tue 19 Jul 2022 23:51
    #3
    +1

    Edvin är världens finaste pojknamn! Edvard är helt okej men tycker ni skickat in det finaste namnet helt klart!  

  • Tue 19 Jul 2022 23:55
    #4
    +1

    Edvard!

    Kungligt!

  • Anonym (G)
    Wed 20 Jul 2022 00:01
    #5
    +1

    Anonym(uttal):
    jag har bekanta där det uttalas Eddvard och inte Eedvard så där har jag ställt om.
    Eedvin känns rätt för mig men har hört Eddvin flera gånger.

  • Anonym (Uttal­)
    Wed 20 Jul 2022 00:19
    #6
    -1 +1
    Anonym (G) skrev 2022-07-20 00:01:13 följande:

    Anonym(uttal):
    jag har bekanta där det uttalas Eddvard och inte Eedvard så där har jag ställt om.
    Eedvin känns rätt för mig men har hört Eddvin flera gånger.


    Jag råkade säga Eddvard vid en inskolning men fick en rejäl bassning av barnets mor Skäms
  • Anonym (E)
    Wed 20 Jul 2022 09:49
    #7
    +2
    Anonym (Uttal) skrev 2022-07-20 00:19:28 följande:
    Jag råkade säga Eddvard vid en inskolning men fick en rejäl bassning av barnets mor  // Skäms
    Det förstår jag. Eddvard låter inte klokt att uttala i Sverige 
  • Wed 20 Jul 2022 19:52
    #8

    Tack för era synpunkter! Vi kanske ändrar t Edvard,  min man gillar dock bägge namnen och tycker att jag får bestämma???? så svårt.... Ska testa att kalla honom Edvard I några dagar och känna efter vad som känns rätt?? Tack igen!

  • Anonym (Henri­etta)
    Wed 20 Jul 2022 20:21
    #9

    Jag tycker Edvard är gulligt och coolt. Edvin känns vanligare. Om det inte är krångligt att ändra hade jag definitivt valt Edvard. 

  • Wed 20 Jul 2022 20:27
    #10
    Lejoninna77 skrev 2022-07-19 23:37:28 följande:
    Edvin eller Edvard

    Vår bebis har fått namnet Edvin, blev lite panik när vi skulle skicka in i sista minuten????
    Men jag funderar mer o mer på om det verkligen är en Edvin...Jag gillar Edvard jättemycket.
    Vet många barn som heter Edvin här, men ingen som heter Edvard, och det var väl det som gjorde att vi tvekade att välja just det namnet, blir han retad tänkte jag? Är det ett konstigt namn? Så vill gärna veta vad ni tänker och tycker om Edvard? Har du själv en Edvard? Gillar han sitt namn? Är så många kloka människor här...


    Personligen tycke jag Edvard är finare, mer klassiskt.

    Ska ni byta så gör det så tidigt som möjligt, barnet börjar ju reagera på sitt namn efter ett tag.
  • Wed 20 Jul 2022 20:54
    #11

    Nej, Edvard är inte konstigt. Det gäller väl in med namntrenden och jag känner flera barn som heter så. Nackdelen är att det finns två olika etablerade uttal.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Edvin eller Edvard