• Robeli18

    Juristprogrammet

    Hej! 


    Jag tog studenten nu i juni och har planer på att börja plugga till jurist i vår eller i höst. Jag är medveten om att alla universiteten inte startar juristprogrammet till våren men hör gärna vad som finns att säga om dem i alla fall ????

    Jag undrar då om någon här har någon erfarenhet av programmet och de olika universiteten? Uppsala, Stockholm, Lund och Göteborg finns det ganska mycket information om och det pratas ganska gott om alla fyra universitet enligt mina erfarenheter. Däremot Karlstad, Örebro och Umeå tycker jag det är svårt att få en bra uppfattning om. Exempelvis Karlstad läste jag lite recensioner om och alla var typ lite ?halvdåliga?, om man kan säga så? Allt ifrån oengagerade lärare till tråkig stad och dålig skola, stämmer det? Eller finns det fördelar med att plugga där?


    Jag har även hört att för att kunna göra bra karriär bör man ha pluggat vid någon av de mer omtalade universiteten, stämmer det? Har man sämre chans i arbetslivet om man pluggat i exempelvis Örebro jämfört med Uppsala? 
    Jag läste även något om att i Uppsala och Lund satsa de mer på ?grupparbeten? jämfört med i Stockholm där arbetet var mer individuellt. Är det någon skillnad i svårighetsgrad? Min spontana tanke är att det låter roligt att plugga i grupp, men det kanske inte är så på universitet? I Uppsala så var det någon som sa att de mixade klasserna varje termin, vad tycks om det? Jag tänker att det kanske blir svårare att få nära vänner då, men det kanske är bra för utbildningens skull?


    Sen så har jag hört att det är en enorm betygspress och som jag en tävling mellan alla studenter. Läst någonstans att i Stockholm göms läroböckerna undan på biblioteken av studenten och att även sidor rivs ut. Har även hört att det ska vara svårt att få jobb om man inte har högsta betyg i ALLT. Undrar då hur stor andel det egentligen är som får så bra betyg? 


     


    Detta inlägget blev nog en aning rörigt men jag hoppas ni kan förstå vad jag undrar. Jag är fullt medveten om att det finns svårigheter med att hitta bostad i exempelvis Stockholm och Uppsala och att det även är svårare att komma in på vissa ställen, men det är inte det jag är ute efter utan mer kvalitén på utbildningarna och lite hur det är att plugga i de olika städerna. 

    Kram ???? 

  • Svar på tråden Juristprogrammet
  • Anonym (Plugg)

    Kommer du in överallt, har du betygen? 

    Satsa på de äldre, Uppsala, Lund, Stockholm i första hand. Ger bredare nätverk

    Olika ställen har lite olika utbildningsformet. Vad som passar dig är omöjligt att säga innan du prövat. 

    Läs på om tingsmeritering och urvalet samt vilka jobb som har det som krav. Men ja, det är ett visst betygshets på juristprogrammet. Men det är i huvudsak upp till dig att hantera det.

    Arbetsmarknaden är hyfsat god men hög konkurans om vissa attraktiva tjänster. 

  • Robeli18
    Anonym (Plugg) skrev 2022-07-20 09:47:10 följande:

    Kommer du in överallt, har du betygen? 

    Satsa på de äldre, Uppsala, Lund, Stockholm i första hand. Ger bredare nätverk

    Olika ställen har lite olika utbildningsformet. Vad som passar dig är omöjligt att säga innan du prövat. 

    Läs på om tingsmeritering och urvalet samt vilka jobb som har det som krav. Men ja, det är ett visst betygshets på juristprogrammet. Men det är i huvudsak upp till dig att hantera det.

    Arbetsmarknaden är hyfsat god men hög konkurans om vissa attraktiva tjänster. 


    Betygsmässigt är det nog lite gränsfall men har ett högskoleprov jag kommer in överallt med. 

    Okej Uppsala är mitt förstahandsval just nu, både för att det ska vara ett bra universitet men det ska ju även vara den bästa studentstaden. Har du själv gått juristprogrammet? 

    Okej tack för tipset, det ska jag absolut göra.
  • Anonym (Plugg)
    Robeli18 skrev 2022-07-20 10:52:56 följande:
    Betygsmässigt är det nog lite gränsfall men har ett högskoleprov jag kommer in överallt med. 

    Okej Uppsala är mitt förstahandsval just nu, både för att det ska vara ett bra universitet men det ska ju även vara den bästa studentstaden. Har du själv gått juristprogrammet? 

    Okej tack för tipset, det ska jag absolut göra.
    Nej, men nära släkting och en del vänner.

    En fördel med Uppsala är att kursutbudet är brett, både inom juridik men framförallt inom massa annat. Vill du komplettera eller byta finns det mycket att välja på. Kul stad att plugga i. 

    Notarieplstser, ting, tillsätts på nästan enbart betyg. För att få attraktiva platser Stockholm, Uppsala tex kräv toppbetyg på nästan alla kurser.

    För vissa jobb, tex domare, åklagare är ting krav. På andra väldigt meriterande, speciellt om du ska jobba med processer. 
  • Yrla2

    Lunds juristutbildning brukar ofta rankas högt internationellt. Jag har dock ingen erfarenhet av juridikprogrammen, men hade valt Lund eller Uppsala eftersom de är välkända universitet och är bra studentstäder. Själv valde jag ett lite mindre universitet och det är något jag ångrar lite. Ubildningen var visserligen bra och välorganiserad men kursutbudet var lite mindre. Större universitet lockar oftare till sig kända och erfarna professorer/föreläsare med, vilket lite kul när man pluggar.

  • Anonym (Tålamod)

    Alltså fördelen med en mindre stad är att det väldigt ofta går att hitta ett boende och ha fokus på studierna. Fördelen med en studentstad är att folk är inställda på att vi där en period. Fördelen med en storstad är att du har en stor arbetsmarknad.
    Är själv inte Jurist, men precis som alla andra yrken är det såväl utbildning som vad som presteras bär du väl kommer ut i yrkeslivet.

  • Robeli18
    Yrla2 skrev 2022-07-20 14:44:35 följande:

    Lunds juristutbildning brukar ofta rankas högt internationellt. Jag har dock ingen erfarenhet av juridikprogrammen, men hade valt Lund eller Uppsala eftersom de är välkända universitet och är bra studentstäder. Själv valde jag ett lite mindre universitet och det är något jag ångrar lite. Ubildningen var visserligen bra och välorganiserad men kursutbudet var lite mindre. Större universitet lockar oftare till sig kända och erfarna professorer/föreläsare med, vilket lite kul när man pluggar.


    Tack för ditt svar. 


    Jag har övervägt Lund, det verkar bra men ligger väldigt långt bort från där jag bor nu så det är nackdelen. Uppsala däremot är jag intresserad av. 

    Var det kursutbudet som gjorde att du ångrade dig eller fanns det fler saker som gjorde att du hellre hade valt ett större universitet? 

  • Yrla2
    Robeli18 skrev 2022-07-20 17:18:26 följande:

    Tack för ditt svar. 


    Jag har övervägt Lund, det verkar bra men ligger väldigt långt bort från där jag bor nu så det är nackdelen. Uppsala däremot är jag intresserad av. 

    Var det kursutbudet som gjorde att du ångrade dig eller fanns det fler saker som gjorde att du hellre hade valt ett större universitet? 


    Studentlivet var inte det roligaste i min stad tyckte jag, jag tyckte att vissa föreläsare bara var sådär och att det fanns en liten skavande känsla att det kanske kunde varit bättre på ett annat håll.
  • Anonym (Smulan)

    Jag är jurist och läste i Uppsala, tog examen för ett par år sedan. Skulle rekommendera att du söker alla orter om det är ditt drömyrke men ranka gärna uppsala och Lund först. Ordningen därefter är struntsumma enligt mig. ja, betyg är viktiga. Har du AB genomgående kan du sitta ting på Stockholms tingsrätt (finaste tingsplatsen) och tingsantagningen bygger enbart på betyg och inte på lärosäte eller kompetens, så du har Lina stor chans att komma in med höga Betyg oavsett om Du läst i Umeå eller Lund. 

  • Robeli18
    Anonym (Smulan) skrev 2022-07-20 17:54:51 följande:

    Jag är jurist och läste i Uppsala, tog examen för ett par år sedan. Skulle rekommendera att du söker alla orter om det är ditt drömyrke men ranka gärna uppsala och Lund först. Ordningen därefter är struntsumma enligt mig. ja, betyg är viktiga. Har du AB genomgående kan du sitta ting på Stockholms tingsrätt (finaste tingsplatsen) och tingsantagningen bygger enbart på betyg och inte på lärosäte eller kompetens, så du har Lina stor chans att komma in med höga Betyg oavsett om Du läst i Umeå eller Lund. 


    Roligt att höra från en som faktiskt gått i Uppsala. 
    Vet inte om du har någon koll på detta men på vilka ställen kan man sitta ting? Hur bra betyg behöver man på andra ställen än Stockholm? 
    Hur svårt är det att få AB i alla kurser? Är det många som får det? 


    Sorry om jag bombaderar dig med frågor hehe 

  • Anonym (Plugg)
    Robeli18 skrev 2022-07-21 23:10:00 följande:

    Roligt att höra från en som faktiskt gått i Uppsala. 
    Vet inte om du har någon koll på detta men på vilka ställen kan man sitta ting? Hur bra betyg behöver man på andra ställen än Stockholm? 
    Hur svårt är det att få AB i alla kurser? Är det många som får det? 


    Sorry om jag bombaderar dig med frågor hehe 


    Kolla domstolsverkets hemsid.  Där finns info om notarietjänstgöring

    Väldigt få får högsta betyg på alla tentor. Det kräv rätt mycket, både  av tid, fokus och talang. 
Svar på tråden Juristprogrammet