• HopeElise

    Avvikelse på TUL

    Hej,

    Vi väntar vårt femte barn och våra tidigare barn har varit normalstora. Jag är nu i v36+2. Vid TUL i v32 upptäcktes det att barnet var 27% mindre. TUL två veckor senare visade minus 18. Och igår på TUL -14. Läkaren tycker att det var jättebra och tycker inte att jag behöver komma tillbaka. 


    Min fundering är dock att under mätningen så mättes huvudet till att jag skulle vara i v32+1, lårben 33+1 och buken 36+1 vilket är rätt stora diffar. Jag var säker på att hon skulle säga att tillväxten var dålig men sedan när hon sa minus 14 så blev jag så glad och glömde fråga. 


    Någon med erfarenhet/kunskap av detta? 

  • Svar på tråden Avvikelse på TUL
  • Anonym (M)

    Mätte de näringen från navelsträngen?

    När jag väntade mitt första barn slutade magen att växa och vi fick göra ett TUL. De mätte lårbenet till att hon skulle väga ca 3 kg. Provet från navelsträngen visade att hon nästan inte fick någon näring alls, men eftersom de mätte lårbenet som de gjorde ansåg de att hon fick den näring hon behövde. Förlossningen kom igång v.36 pga näringsbrist.

    Om det är dåligt flöde i navelsträngen skulle jag kräva att de går vidare med undersökningar. Och om de inte mätte näringsflödet skulle jag kräva att de gör det.

  • HopeElise

    Tack, för svar. Flöden har mätts vid tre olika tillfällen, alla normala. 


    Är inte orolig i sig för att barnet får för lite näring. Min fundering var mer kring vad det kan bero på att barnet inte tycks vara proportionerligt stor. Vid samtliga mätningar har huvudet och lårbenet legat efter rejält medan buken varit mer normal för veckan. 

  • assistent 13

    Jag gick på extra ul pg att bebisen var minus 20%  jag gick var 14 de dag. De kollade flödet i navelsträngen var gång. Om de blev mer minus skulle de sätta igång min i v37.  Flickan föddes v 37+2 ( spontan vattenavgång) 2200 gram. Idag är hon 10 år och helt frisk :). 

  • Semlan3
    HopeElise skrev 2022-07-21 19:04:38 följande:

    Tack, för svar. Flöden har mätts vid tre olika tillfällen, alla normala. 


    Är inte orolig i sig för att barnet får för lite näring. Min fundering var mer kring vad det kan bero på att barnet inte tycks vara proportionerligt stor. Vid samtliga mätningar har huvudet och lårbenet legat efter rejält medan buken varit mer normal för veckan. 


    Till mig sa dom att man ska strunta i siffrorna som dyker upp på skärmen vid mätning. Säger ingenting. Var samma för oss. Men de siffrorna med veckor stämmer inte så långt i graviditeten. Oroa dig inte. 
  • HopeElise
    assistent 13 skrev 2022-07-21 19:20:37 följande:

    Jag gick på extra ul pg att bebisen var minus 20%  jag gick var 14 de dag. De kollade flödet i navelsträngen var gång. Om de blev mer minus skulle de sätta igång min i v37.  Flickan föddes v 37+2 ( spontan vattenavgång) 2200 gram. Idag är hon 10 år och helt frisk :). 



    Tack för svar! Vad fint att allt gått bra för er tjej! Verkar var olika och kanske nya riktlinjer nu. Läkaren sa till mig att även om jag fortsatt hade haft runt -27 eller även lite mer så behöver man inte sätta igång förrän v41. Tyckte att det lät lite länge men nu behöver jag ju inte fundera på det. 


     

  • HopeElise
    Semlan3 skrev 2022-07-21 19:21:49 följande:
    Till mig sa dom att man ska strunta i siffrorna som dyker upp på skärmen vid mätning. Säger ingenting. Var samma för oss. Men de siffrorna med veckor stämmer inte så långt i graviditeten. Oroa dig inte. 
    Tack för lugnande svar!  
  • Semlan3
    HopeElise skrev 2022-07-21 19:42:57 följande:
    Tack för lugnande svar!  
    Är i vecka 36+5 så vi har typ samma bf :)
  • HopeElise
    Semlan3 skrev 2022-07-21 20:06:02 följande:
    Är i vecka 36+5 så vi har typ samma bf :)
    Ja :)! Slutspurten kvar bara?Lycka till!!
Svar på tråden Avvikelse på TUL