• Anonym (Donat­ion?)
    Wed 20 Jul 2022 17:02
    12601 visningar
    47 svar
    47
    12601

    Donerade ägg/spermier "barnet är såå likt dig"

    Efter att ha haft problem att få barn i några år har diskussionen om att donera ägg kommit upp. När folk får barn hör jag ofta kompisar och släkt som kommenterar och spekulerar "är barnet mest likt mamma eller pappa?". Om man då har använt sig av donerade ägg eller spermier, hur reagerar man då på såna kommentarer? Brukar ni vara ärliga och förklara situationen varje gång? Eller spelar man med och säger att "jovisst är han lik mig!" ? Jag har en känsla av att jag skulle tycka det vore jobbigt.

    Uppdatering: jag postar igen för att tillåta anonyma svar
  • Svar på tråden Donerade ägg/spermier "barnet är såå likt dig"
  • Anonym (Mamma­n)
    Fri 22 Jul 2022 09:50
    #31
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-21 23:16:21 följande:
    Fast det låter som att man tar avstånd från flickan, att man inte vill vara någon relation till henne. Ungefär som när man säger "min mans syster" i stället för "min svägerska".
    Vad spelar det för roll?Min bekant är ett år äldre än sin mans barn,är hon ochså styvmamma?
  • Anonym (Biolo­gi spelar inte alltid roll)
    Fri 22 Jul 2022 10:00
    #32
    Anonym (Mamman) skrev 2022-07-21 19:12:49 följande:

    Mina barn är från mina ägg och inte alls lik mig .så ibland spelar biologin en spratt.


    Haha exakt samma här. Jag har utländsk härkomst - svarthårig med olivhy. Min son är vitblond och ser ut som Kalle på kaviartuben. Han är en kopia av sin far. 

    Blir otroligt roliga reaktioner ute när jag säger att det är mitt barn. 
  • Anonym (Mamma­n)
    Fri 22 Jul 2022 10:07
    #33
    Anonym (Biologi spelar inte alltid roll) skrev 2022-07-22 10:00:44 följande:
    Haha exakt samma här. Jag har utländsk härkomst - svarthårig med olivhy. Min son är vitblond och ser ut som Kalle på kaviartuben. Han är en kopia av sin far. 

    Blir otroligt roliga reaktioner ute när jag säger att det är mitt barn. 
    Förstår detta,mina barn har inte mina färger och det måste folk påpeka jämnt.Vad tror folk,att alla barn är en kopia av sin mamma.
  • Anonym (XXX)
    Fri 22 Jul 2022 21:29
    #34
    -2
    Anonym (Mamman) skrev 2022-07-22 09:50:14 följande:
    Vad spelar det för roll?Min bekant är ett år äldre än sin mans barn,är hon ochså styvmamma?
    Ja, officellt är hon ju det. D.v.s. i officiella papper skulle hon omnämnas som det. Det betyder inte att hon måste ta en mammaroll i praktiken (blir såklart svårt om barnet är äldre än man själv).
  • Anonym (Juno)
    Mon 25 Jul 2022 15:53
    #35
    +2
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-22 21:29:30 följande:
    Ja, officellt är hon ju det. D.v.s. i officiella papper skulle hon omnämnas som det. Det betyder inte att hon måste ta en mammaroll i praktiken (blir såklart svårt om barnet är äldre än man själv).
    I vilka officiella papper nämns någon som "styvmamma" eller "styvpappa"?
  • Anonym (ED-ma­mman)
    Mon 25 Jul 2022 17:02
    #36
    Anonym (Juno) skrev 2022-07-25 15:53:59 följande:
    I vilka officiella papper nämns någon som "styvmamma" eller "styvpappa"?
    Ingenstans naturligtvis. Det är inget juridiskt begrepp. 
  • Anonym (Lisa)
    Mon 25 Jul 2022 18:58
    #37
    +2

    Min syster och hennes man skaffade barn med donerade spermier. De har inte varit så öppna med hur barnen kom till.Det är bara några nära och pojkarna själva som vet. Folk säger ofta att de är lika pappan, till och med vi som vet säger så. En av dem är det verkligen. Man blir lik dem man står nära(jag och vår katt är lika :D ). Energin man sänder ut, intressen och mimik gör mycket med ens utseende. Min syster och hennes man säger inget när folk säger att pojkarna är lika pappa.  Han är ju deras pappa. Det är inget att ifrågasätta för någon. Pojkarna reflekterar aldrig över att de kom från en främmande mans spermier och tycker också att de är lika pappa eller farmor. Man gör det ofta mer komplicerat än vad det är.

  • Anonym (XXX)
    Mon 25 Jul 2022 19:56
    #38
    -2
    Anonym (Juno) skrev 2022-07-25 15:53:59 följande:
    I vilka officiella papper nämns någon som "styvmamma" eller "styvpappa"?
    I sådana papper där det finns anledning att definiera en relation. Socutredningar, polisutredningar...
  • Mon 25 Jul 2022 20:06
    #39

    Har för mig, obs ingen källa alls på detta, att jag läst någonstans att barn genom äd visst kan få drag av modern. 
    Barnet växer i delar blodcirkulation med mamman i nästan 40 veckor och kan då tydligen bli lika. 

    Jag däremot, är biologiskt mor till mitt barn och ingen skulle gissa det. Hon är en kopia av sin far

  • Anonym (XXX)
    Mon 25 Jul 2022 20:18
    #40
    -2 +1
    ElaineBenes skrev 2022-07-25 20:06:04 följande:

    Har för mig, obs ingen källa alls på detta, att jag läst någonstans att barn genom äd visst kan få drag av modern. 
    Barnet växer i delar blodcirkulation med mamman i nästan 40 veckor och kan då tydligen bli lika. 

    Jag däremot, är biologiskt mor till mitt barn och ingen skulle gissa det. Hon är en kopia av sin far


    Nej, det stämmer inte. Det är önsketänkande hos ED/ÄD-mammor. Alla anlag finns i DNA-spiralen, fostret kan inte bygga några drag eller egenskaper som inte finns kodade i dess DNA.

    ...sedan är det en annan sak, att den gravida kvinnan kan försämra sitt foster på olika sätt - oavsett om det är hennes eget eller inte. Genom att röka, supa, ta droger och vissa mediciner, äta för lite eller ensidigt, avstå från den dagliga promenaden i friska luften alternativt överanstränga sig så att barnet föds för tidigt...
  • Anonym (ED-ma­mman)
    Mon 25 Jul 2022 22:30
    #41
    ElaineBenes skrev 2022-07-25 20:06:04 följande:
    Har för mig, obs ingen källa alls på detta, att jag läst någonstans att barn genom äd visst kan få drag av modern. 
    Barnet växer i delar blodcirkulation med mamman i nästan 40 veckor och kan då tydligen bli lika. 

    Jag däremot, är biologiskt mor till mitt barn och ingen skulle gissa det. Hon är en kopia av sin far
    Nja, inte utseende och sånt, men det finns nåt som heter epi-genetik. Jag är för dåligt insatt, men väldigt enkelt innebär det att barnet får utbyte av mammans gener på så sätt att om en annan kvinna burit barnet hade det inte blivit exakt likadant. Finns bara info. på engelska och jag har inte orkat harva igenom det.
  • Tue 26 Jul 2022 08:54
    #42
    Anonym (ED-mamman) skrev 2022-07-25 22:30:00 följande:
    Nja, inte utseende och sånt, men det finns nåt som heter epi-genetik. Jag är för dåligt insatt, men väldigt enkelt innebär det att barnet får utbyte av mammans gener på så sätt att om en annan kvinna burit barnet hade det inte blivit exakt likadant. Finns bara info. på engelska och jag har inte orkat harva igenom det.
    Jag är absolut inte insatt heller utan har som sagt för mig att jag läst någonstans. Har ingen grund för mitt påstående men tycker att det låter intressant ändå
  • Anonym (Lika)
    Tue 26 Jul 2022 09:53
    #43
    -1
    Anonym (Kan ju likna ändå) skrev 2022-07-21 11:41:13 följande:
    Känner mig angripen här :( Min bonusdotter och jag kommer väldigt bra överens och hittar på mycket ihop, liknande intressen osv. vi har mycket gemensamt. Är det så fel? 

    Nej jag kan inte bli hennes mamma på det sättet, hon har redan en mamma, så vad är det för fel att vara vänner?
    Det vidriga här är att din sambo knullar någon i sin dotters ålder.
  • Anonym (I samma situat­ion)
    Tue 26 Jul 2022 10:07
    #44

    Hejhej,
    Vi har en jättehärlig son som vi fick genom IVF och donerade sperier. Förstår situationen som då och då uppkommer. De närmaste känner till läget så där får vi inte sånna kommentarer. Men för mig beror det lite på relation. Om det är någon jag inte träffar så ofta och som jag inte känner så väl spelar jag nog oftast med. Det kan ju faktiskt också vara så att det finns en likhet trots att den biologiska kopplingen inte finns. Min fru gör nog lite annorlunda. Hon berättar nog oftare än jag. 

    En allmän sak som gäller för mig är att jag hade mycket tankar om hur det skulle kännas vara, problematiska situationer före vi gick vår son. Väldigt lite har hållit kvar sig och många sådana initiala tankar försvinner när man har en busig, mysig, härlig individ framför sig som med gladaste röst ropat "pappapappapappa" och kommer springandes det fortast han kan när man hämtar på förskolan ex...

    Allt gott och stort lycka till

  • Anonym (Juno)
    Tue 26 Jul 2022 16:37
    #45
    +1
    Anonym (XXX) skrev 2022-07-25 19:56:01 följande:
    I sådana papper där det finns anledning att definiera en relation. Socutredningar, polisutredningar...
    Lol, tror knappast att någon beskriver någon som "styvmamma" eller "styvpappa" i en sån situation, speciellt om barnet och förälderns partner är jämngamla. Det är ingen officiell titel eller ett juridiskt begrepp.
  • Anonym (XXX)
    Wed 27 Jul 2022 03:33
    #46
    -1
    Anonym (Juno) skrev 2022-07-26 16:37:36 följande:
    Lol, tror knappast att någon beskriver någon som "styvmamma" eller "styvpappa" i en sån situation, speciellt om barnet och förälderns partner är jämngamla. Det är ingen officiell titel eller ett juridiskt begrepp.
    Jodå, i testamenten och lagtexter. Där är det väldigt viktigt att skilja på föräldrar och styvföräldrar, eftersom barn inte har arvsrätt efter sin styvförälder, om det inte uttryckligen står i hans/hennes testamente. Sina biologiska föräldrar ärver man automatiskt. 

    Om en man gifter om sig, så blir hans nya fru styvmor till hans barn från tidigare äktenskap, helt oavsett om hon är äldre, jämnårig med eller till och med yngre än barnen! Och får de ett barn, så blir det barnet halvsyskon till mannens barn, även om åldersskillnaden är 25 år! Det finns för övrigt folk som har mostrar och morbröder etc. som är yngre än de själva. Kan bli så om både mamma och dotter får barn väldigt tidigt - och sedan får mamma en sladdis efter 40!
  • Anonym (N)
    Mon 23 Jan 2023 05:02
    #47
    Anonym (Sofie) skrev 2022-07-21 13:03:01 följande:
    Du är inte ett dugg "angripen". Ni kan mycket väl vara vänner och komma överens, men det blir väldigt fånigt att hålla på med "bonusmamma" och "bonusdotter", speciellt om ni är jämnåriga. Vet ärligt talat ingen vars förälder hittade en ny partner när barnen var vuxna som kallar förälderns partner för "bonusmamma". Blir bara löjligt.
    Gammal tråd men halkade in på den. Min pappas sambo har en son som är bara två år äldre än min äldsta dotter ,han är 18 och hon är 16 nu och de brukade leka när de vad mindre. Jag fick dottern när jag var 18 och hon fick barn när hon var 38 så hon är inte extremt mycket yngre än pappa. Men jag säger ändå att han är min låtsas eller bonusbror om jag pratar om honom. Är det också konstigt då? Vad ska man annars kalla det menar du? 
Svar på tråden Donerade ägg/spermier "barnet är såå likt dig"