• Thu 21 Jul 2022 01:50
    2490 visningar
    10 svar
    10
    2490

    Hur ofta har du bränt dig?

    Ungefär hur många gånger i ditt liv har du bränt dig så det gjort ont? Och var? Ange gärna ålder och hudtyp.

    Jag är själv snart 36 år och har bränt mig ordentligt ca 3-4 gånger. Mest på axlar och lår. Blond, blåögd, blir lätt röd men senare hyfsat brun.

  • Svar på tråden Hur ofta har du bränt dig?
  • Thu 21 Jul 2022 01:55
    #1

    Spillde hett tevatten på tån en gång, var typ 17. Det tog ett år (!) för blåsan att läka. Gjorde svinont. Vit hud.

  • Anonym (70-ta­list)
    Thu 21 Jul 2022 11:06
    #2

    Bränt som i solbränna? 

    Varje försommar under hela min uppväxt. Det var inte så noga på den tiden. Sveda och flagande hud var något man bara skulle stå ut med.

    Idag önskar jag att jag kunde vrida tillbaka tiden och packa ner solskyddskräm och en keps i gympapåsen de där soliga dagarna då läraren tyckte att vi skulle ut i det vackra vädret och spela bränn(!)boll.

  • Anonym (Anna)
    Thu 21 Jul 2022 11:11
    #3

    Brände mig en gång på handen när jag av misstag lyfte på ett grytlock som jag inte visste var brännhet. Tog ett par veckor innan brännskadan blev bra igen. 


    I solen? Aldrig, eftersom jag håller mig i skuggan så mycket som möjligt och brukar täcka kroppen med mer eller mindre heltäckande kläder och använder solskyddskräm på ansiktet. 

  • Anonym (Ä)
    Thu 21 Jul 2022 11:13
    #4

    Ingen aning, massa gånger. Blond, blå ögon och lika vit i hyn som en ljus rödhårig.

  • Anonym (Brun)
    Thu 21 Jul 2022 22:24
    #6

    Riktigt ont bara en gång. Solade inte utan var bara utomhus på en släktträff och brände ryggen ovanför linnet. Lite så där småsveda har jag haft flera gånger, men långt ifrån varje år ens. Blir rejält brun. Solat halva dan idag. 

  • Thu 21 Jul 2022 22:38
    #7

    Här på FL frågas det om mkt konstigt, men det här tar verkligen priset! Jag utgår från att det handlar om solbränna. Om vissa bränt sig tre ggr, anda 100, vad spelar det för roll? Om man är en dag i solen utan vana bränner man sig....

  • Fri 22 Jul 2022 00:32
    #8

    Tack för alla svar hittills! Ska specificera att det va solbränna jag först tänkte på, men ändå intressant att höra era andra historier.

    Haha det kanske är FLs konstigaste fråga, men jag har seriöst undrat hur ofta folk bränner sig i solen, särskilt när jag själv råkat göra det! Det varnas ju för hudcancer varje år, så jag funderade på folks solvanor. Tycker det finns betydligt konstigare saker att fråga om, och nu när det är högsommar känns ämnet liksom "hett".

  • Fri 22 Jul 2022 13:33
    #9
    Mamma Igelkott skrev 2022-07-22 00:32:23 följande:

    Tack för alla svar hittills! Ska specificera att det va solbränna jag först tänkte på, men ändå intressant att höra era andra historier.

    Haha det kanske är FLs konstigaste fråga, men jag har seriöst undrat hur ofta folk bränner sig i solen, särskilt när jag själv råkat göra det! Det varnas ju för hudcancer varje år, så jag funderade på folks solvanor. Tycker det finns betydligt konstigare saker att fråga om, och nu när det är högsommar känns ämnet liksom "hett".


     


    Tycker inte din fråga är särskilt konstig alls. Har sett betydligt konstigare ämnen diskuteras på FL än det här. Att du sen missade ange i TS det handlade om solbränna är en annan grej men man fattar ju grejen ändå.

    Iaf ska man deffo ha respekt för solen och se till skydda sig för förebygga hudcancer. Även om man som jag är svart och då darkskinned dvs så mörk man kan va även om jag inte bränner mig lika lätt som en ljusare person. Som barn brände jag mig några gånger och då ffa på axlarna, ryggen och bröst/mage. Blev grått (så det blir om man har min hudtyp) och gjorde ont. :/


     


    Ålahoe skrev 2022-07-21 11:14:41 följande:

    Reste mig från sittande i skräddarställning med en lödkolv inställd på ca 500°C liggande bredvid mig en gång. Satte händerna på underlaget och hävde med hela min kroppstyngd. Lödkolven liksom bara försvann in i handflatan.
    Den hade den gjort oavsett hudtyp, så jag föreslår att du specificerar att det är just solbränna du tydligen är ute efter ...



    Det där lät ju helt fruktansvärt. Fy fan så ont det måste ha gjort asså. 
    Hur gick det med handen sen?
  • Anonym (Brun)
    Fri 22 Jul 2022 13:53
    #10

    Jag fattade vad du menade och tyckte inte alls frågan var konstig jämfört med de riktigt märkliga frågorna som ofta ställs här. Som jag fattat det ökar risken för hudcancer om man bränner sig upprepade gånger och framförallt som barn. Men alla som bränt sig får inte hudcancer och det finns de som får hudcancer fast de inte solat nämnvärt. Långsam tillvänjning på våren är bäst för d-vitaminet behöver vi allihopa. 

Svar på tråden Hur ofta har du bränt dig?