• UngaBruden

    2,5 åring tappat kontrollen

    Jag har ett barn som är 2,5 år. Hen trotsar flera gånger varje dag, det känns som jag har tappat kontrollen. När hen inte får som hen vill så slåss, skriker hysteriskt och slänger sig hen på golvet. Det stoppar oss från att leva ett normalt liv. Jag har försökt vara lugn och säga till när man hen inte får som hen vill, t.ex du får inte ta sönder leksaken. Hen lyssnar inte och fortsätter, har försökt höja tonen för reaktion men hen bryr sig inte. Jag får absolut ingen reaktion från mitt barn när jag blir sur på hen. Det blir ofta att jag får ta hen i armen för att t.ex få med hen ifrån affären. Det stoppar mig från att handla i affären, gå till lekparken, åka bussen... Jag mår dåligt för orkar inte va en glad och energifylld mamma längre. Närstående är rädd för hen och vill inte avlasta mig. Jag är orolig över framtiden för hen ska få syskon och med detta beteende så vet jag inte hur jag ska orka med.

  • Svar på tråden 2,5 åring tappat kontrollen
  • UngaBruden

    Pappan (vi är särbo) har hen en gång i veckan då pappan studerar på universitet och då sköter sig hen. Hen visar respekt till alla förutom mig. Om någon annan säger till hen så blir hen rädd och gråter. Men som sagt nästan alla är rädda för hens utbrott och vill inte passa på hen. Har provat ha hen i vagnen när vi ska handla men då kryper hen sig ut ur vagnen och skriker som någon har ihjäl hen. 

  • sacredheart

    Hej
    Jag förstår att det är tufft. Just den där perioden kan slå undan benen på den lugnaste.
    Vår äldsta var väldigt intensiv och jag minns flera tillfällen där jag fick avbryta i affären och bara få ut. När min bästa väns dotter var i den fasen ringde vännen och grät och trodde att dottern måste ha en diagnos för det var så intensivt med utbrotten.

    Kanske känns som en klen tröst för det hjälper ju inte dig i ett här och nu....men det är en fas och en viktig fas...som dock brukar följas av en lugnare (med massa varför...varför varför då?)

    Mitt bästa råd är att försöka avleda  Prata en 2,5-åring tillrätta brukar inte fungera och helst inte om det är i affekt. 

    Jag hittade det här svaret från en barnpsykolog...som handlar om samma sak

    www.expressen.se/mama/barn-baby/fraga-barnpsykologen/kravande-2-aring-slar/

    Styrkekramar

  • sacredheart

    Tillägg
     Jag förstod inte riktigt det där med att pappan bara kan ha hen en gång i veckan.
    Ligger universitet i en annan stad och pluggar han nu på sommaren?

    Är det möjligt att han tar barnet oftare. Vid universitetstudier brukar man ju kunna styra sin tid lite. Både så att du kan kanske få göra något på egen hand men även så att ni kan göra saker tillsammans.
    Jag tänker att dels så att du får avlastning men även så att dottern blir trygg att testa gränser med sin pappa.

    Och tänk förebyggande.
    Handla t.ex på nätet så mycket som möjligt.

    Jag förstår att du är slut.
    Försök att prata med dina närstående igen om att få hjälp.
    Ett utbrott från en 2,5 åring är ju jobbigt att tackla meeeeen en slutkörd mamma som tappar livsgnistan är värre.

Svar på tråden 2,5 åring tappat kontrollen