• JanaBanana

    Ni med barn som fått platt huvud i spädbarnsåldern

    Hej! Vår dotter på 3,5 månader har både lite snett och platt huvud. Tog upp detta rätt tidigt med vår barnmorska som tyvärr gav bristfälliga råd som enbart gjort det värre. Jag har nu krävt remiss till fysioterapeut och följer alla råd jag fått där inför tid i augusti.

    Min fråga till er med lite äldre barn som haft snett/platt huvud i samma ålder som vår dotter: hur har huvudformen förändrats med rätt hjälp?

    Vill få en uppfattning om hur sannolikt det är att vi kan jobba bort det helt och hållet.

    Var gärna ärliga, behöver inte höra ?det blir nog bra? ??

  • Svar på tråden Ni med barn som fått platt huvud i spädbarnsåldern
  • Gasellen87

    Min trea var rejält platt på ena sidan som ens sköterskan utryckte det, vi tänkte inte på det men BVC skickade remiss. Han var dock lite äldre när remiss skickades. Vi hade kilkudde så han låg på sidan från ca 3 månader men han va så starka å han tryckte ur sig Typ. Hab tyckte inte han va så farligt platt och han va drygt 5 månader när vi fick tid så hon behövde inte följa upp tyckte hon då han kunde sitta upp rätt bra redan och låg mycket på mage samt kunde vända sig själv i sömnen. idag är han 2,5 år och är inte det minsta platt eller sne. 

Svar på tråden Ni med barn som fått platt huvud i spädbarnsåldern