Jag har en partner som har samma mindset som du. Man fokuserar så otroligt mycket på vad andra har, och på vad man själv inte lyckats uppnå i livet ännu. Samt att livet inte är det man önskar att det var. Jag anser att han förstör för sig själv, genom att konstant jämföra sig med andra. Han missar allt det han faktiskt redan har i sitt liv, och som han lyckats med.
The foolish man seeks happiness in the distance, while the wise man grows it under his feet.
Jag är sjuk. Min kropp är förstörd av covid-19. Förlorade hela min livsstil tack vare den. Har dragits med depressioner och ångest hela barndomen, tonåren och långt upp i tjugoårsåldern. Autism diagnos vid 30+ so no shit jag haft det så oerhört svårt att lyckas. Allt jag tagit mig för har jag misslyckats med. Alla mina drömmar om utbildning har gått i kras. På den fronten är det försent nu. Kommer troligtvis aldrig någonsin klara av att jobba heller, och särskilt inte efter det som hände med coviden. Livet kommer onekligen inte bli som jag hade drömt om. Men allt detta kan vara sant, utan att man måste ner i något slags träsk av mörker, avund, hopplöshet och bitterhet. Jag upplever sinnesfrid, tacksamhet, glädje och lycka varje dag. Trotts dom eländiga elementen som är närvarande i mitt liv. Jag känner mig ärligt talat otroligt stark mentalt nuförtiden, och jag tror förändringen åt detta hållet började när jag drog slutsatsen. Att mitt liv är det det är, och jag tjänar inget på att fokusera på det som är fel, blev fel, inte blev som det skulle. Om jag någonsin skall ha möjligheter att finna nya vägar, måste jag slyta klamra mig fast vid tankar som förpestar mitt liv.
Stunder av smärta, sorg och olycka är okej. Det är mänskligt. Det är viktigt att tillåta sig att känna, att man går in i känslan. Att se det som toppar och dalar. Behandla känslan som sådan. Du drabbas av ett mörker, du rider den vågen med målet att den skall ebba ut och du lämnar den bakom dig. Du styr, inte känslan. Detta fungera, och man blir bättre och bättre på det ju mer man övar.
Kan tipsa om en tankeställare till kort video. Med psykologen och filosofi professorn Dr. Tal Ben-Shahar. Såg den här om dagen. Don?t chase happiness. Become antifragile, kanalen Big Think.