• Ulcus78

    9-åring stressad över klockan vid läggning

    Jag har en 9-årig son som sedan en tid tillbaka börjat bli stressad över att han inte kommer kunna somna och att tiden drar iväg vid läggning. Vid vissa tillfällen blir det så stressigt och oroligt att han får ont i magen och ibland kräks. Normalt sett sover han jättebra, 9-10 tim/natt i egen säng. Vaknar sällan på nätterna. 

    Han vet att han är känslig för sömnbrist och är han trött så blir det lite svårt att koncentrera sig i skolan vilket han tycker är superjobbigt. Han har haft en del koncentrationsproblem i skolan men fått bra hjälp av lärare. Hans mamma och jag har säkert varit opedagogiska nån gång och sagt "Då måste få din sömn" etc vilket inte är särskilt smart. 

    Rutinerna på kvällen har varit att läsa först och sen lyssna på ljudbok (Lassemaja, Nelly Rapp mm) under tiden han försöker sova. Det har fungerat bra tidigare men si och så nu. Ibland klarar han att somna även om han känner sig uppstressad men då vaknar han istället efter 30-60 min och är tokstressad, svettig och har mer eller mindre panik. Jag bekräftar hans oro, säger att klockan bara är en siffra, att inget farligt händer om han inte somnar vid en viss tid, att han inte behöver bestämma exakt vid vissa klockslag som delar av kvällsrutinerna ska infalla etc. Jag gör verkligen ingen stor grej av det här men han gör det. Han fastnar i tankeloopar och kommer inte ur oron över sömnen.

    Jag läste en äldre tråd här på forumet om samma problem (www.familjeliv.se/forum/thread/79327527-var-dotter-blir-stressad-pa-kvallen-och-tanker-mer-och-mer-pa-det) och känner verkligen igen mig. Jag har dock försökt med flera olika saker och behöver all tips jag kan få. Kan ni hjälpa mig?

    Tack!

  • Svar på tråden 9-åring stressad över klockan vid läggning
  • snöblask

    Jag tänker så att låt sonen vara uppe längre och sova mindre och påvisa att inget farligt hände. Att det värsta som hände var att man är trött och att koncentrationen kanske blev sämre men inget värre än det. Kanske bra att strunta i klockan nu under sommaren om ni är lediga. Min äldsta var lite så men bara om han skulle sova borta o inte kunde somna. Där hjälpte det med att prata och säga åt honom att ligg vaken hela natten då om du inte kan somna det är inget farligt. Efter ett halvår eller så hade hans panik gått över

Svar på tråden 9-åring stressad över klockan vid läggning