• Anonym (Suris)

Skuldsanering. Hur stor är chansen att få hjälp?

Jag har ansökt om skuldsanering. 

Har ca 1 miljon i lån. avbetalningar osv. 

Skulder har uppkommit pga av ett ex, som hade skulder med sig in i vårt förhållande. Förhållandet blev snabbt destruktivt, jag övertalades att ta lån för att hjälpa honom. Blev anklagad för att vara en dålig människa som inte gav honom eller barnen det dem ville ha. 

Det blev enklare att bara ge dem det de ville ha. För husfridens skull. 

Har brutit mig loss, har kontakt med våld i nära reltationer. Kontakt med kommunens skuld och ekonomi rådgivare. 

Men nu kan jag inte hålla mig flytande längre. 

*r det någon som fått skuldsanering, hur såg det ut för er? 

Vad krävs för att få skuldsanering? 

Hur stora tror ni mina chanser är?

• Svar på tråden Skuldsanering. Hur stor är chansen att få hjälp?
  • Anonym (Snart klar)

När jag blev beviljad så var kravet att skulderna var så pass stora att man inte hade nån chans och återbetala dom inom typ 15 år eller nåt sånt har jag för mig. Sen ska alla som du är i skuld till godkänna det, så det är en lång process innan det eventuellt blir beviljat.

• Anonym (....)

1 miljon i skulder får man inte skuldsanering för. Det alldeles för lite skulder. 

• Anonym (Vänta)

Vänta på svaret. Här får du ingen hjälp. 

• Anonym (Vänta)

Vänta på svaret. Här får du ingen hjälp. 

• Anonym (Nymme)

Rusch vilken jobbig situation :(.

Skuldsanering är kanske inte troligt men rådgivning finns ju att få inom kommunen.

Var ni gifta eller hur såg det ut? Gemensamma barn? Tänker att om man lånar pengar för att lösa någon annans lån (förstår jag dig rätt) så är ju det lite av ett nollsummespel. En skuld finns ju kvar hos endera?

Förstår att dialog med hen är uteslutet om det dessutom förekom våld. Du har ingen släkt som kan hjälpa dig? Allt beror ju på vad man har för livssituation i övrigt. 

Är det många ?dåliga? smålån eller? Banker som lånar ut utan säkerhet brukar ha ett tak på 500 eller 600 tusen, men om ekonomin när kan man ha fler än ett sånt lån. Visst, räntan är såklart inte bra men det går nog att få en markant bättre ränta genom att samla lån än att ha typ krediter och klarna med räntor upp mot 20%.

Lycka till!

• elmadumle
    Anonym (....) skrev 2022-07-22 14:54:43 följande:

1 miljon i skulder får man inte skuldsanering för. Det alldeles för lite skulder. 

Storleken på skulden spelar ingen roll, det som räknas är om du kan betala skulden inom en viss tid, har för mig det är 15 år, som det läggs stor vikt vid. Vi har haft skuldsanering både jag och mannen med mindre skulder som vi hade länge, de räknade ut att ingen av oss kunde klara betala de inom 15 år. Då hade vi löneutmätning några år först.
  • elmadumle

Gå in på kronofogdens sida, där kan du själv lägga in skulder, inkomster osv och se hur det ser ut för just dig. Det är inte bara storleken på skulden utan även betalförmågan. Du ska också ange klart och tydligt i ditt personliga brev hur skulderna uppkom - du blev tvingad i princip av din fd att ta lån, att du får hjälp nu. Det personliga brevet upplevde jag som "nästan" det viktigaste, var ärlig. 
    Det är mycket enklare idag att söka skuldsanering än för några år sedan, du har inget att förlora på det, börja inte heller söka en massa samlingslån, sök skuldsanering först. Lycka till.

• Anonym (Nymme)

Allrså, skuldsanering kan fungera men det beror på livssituationen. Inte hade jag tyckt att existensminimum vore en bra idé om jag var ensamstående med en hög ungar, kanske beroende av bil osv. Man måste välja rätt för situatione.

• Anonym (Mm)
    Anonym (....) skrev 2022-07-22 14:54:43 följande:

Knäppt att Uttala sig när man inte vet. Storleken på skulden avgör inte utan förmågan att betala inom rimlig tid.
    Har skuldsanering med en total skuld på rint 300000.
  • mammatill6
    Anonym (Nymme) skrev 2022-07-22 15:40:51 följande:

Allrså, skuldsanering kan fungera men det beror på livssituationen. Inte hade jag tyckt att existensminimum vore en bra idé om jag var ensamstående med en hög ungar, kanske beroende av bil osv. Man måste välja rätt för situatione.

Men förmodligen lever man ju resan på det om man betalar massa i skulder. Har man utmätning så har man det redan. Dessutom är det skillnad på utmätning och skuldsanering att man får behålla mer vid sanering totalt sett över året.
  • Anonym (Suris)
    Anonym (Nymme) skrev 2022-07-22 15:11:17 följande:

Rusch vilken jobbig situation :(.

Skuldsanering är kanske inte troligt men rådgivning finns ju att få inom kommunen.

Var ni gifta eller hur såg det ut? Gemensamma barn? Tänker att om man lånar pengar för att lösa någon annans lån (förstår jag dig rätt) så är ju det lite av ett nollsummespel. En skuld finns ju kvar hos endera?

Förstår att dialog med hen är uteslutet om det dessutom förekom våld. Du har ingen släkt som kan hjälpa dig? Allt beror ju på vad man har för livssituation i övrigt. 

Är det många ?dåliga? smålån eller? Banker som lånar ut utan säkerhet brukar ha ett tak på 500 eller 600 tusen, men om ekonomin när kan man ha fler än ett sånt lån. Visst, räntan är såklart inte bra men det går nog att få en markant bättre ränta genom att samla lån än att ha typ krediter och klarna med räntor upp mot 20%.

Lycka till!

Har varit i kontakt med kommunen, som rådde mig att ansöka om skuldsanering. 

Eftersom jag får ut ca 22 i månaden, har tre barn och hyra på 11 000. Så är en miljon i skulder väldigt svårt att betala tillbaka. 

Det har varit lån som tagit i mitt namn utan min vetskap, men även lån jag tagit för att jag känt mig tvingad till det. 

Har kämpat i ca 2 års tid med att kunna betala, tagit samlingslån för att få ner kostnader osv. Det har hjälpt. Men nu orkar jag inte arbeta mer än 100% längre. 

• Hyllemor

Ring till kronofogden och prata med dem. Det borde inte vara omöjligt för dig att få skuldsanering.

• Anonym (Nymme)

Oj då, okay. Jag känner lite samma då att försöka kolla om det går att få skuldsanering. Tänkte lite om det fanns ett hus eller något att belåna för att avlasta, men det blir nog inte mycket bättre.

Hopps verkligen att det löser sig. Krånglig ekonomi är bland det värsta och tär så mycket.

Svar på tråden Skuldsanering. Hur stor är chansen att få hjälp?