• Bobo

    Fokus och koncentration

    Min son ska börja i 3:an till hösten. Han är född sent på året och både vi föräldrar och andra vuxna i hans närhet ser honom som omogen men väldigt smart. Han har bra omdömen i skolan och har förmågan att minnas och förstå, för åldern, ganska avancerade saker. Problemet är att han så fruktansvärt kort koncentrationsspann. Alltså vi snackar 30 sekunder. Det spelar ingen roll om vi löser läxa (vilket han tycker är tråkigt) eller om han spelar minigolf (vilket han tycker är roligt). Vi märker också att han har svårt att känna av signaler hos andra barn, han kan bli lite intensiv och högljudd men aldrig aggressiv. Om någon då drar sig undan så följer han efter istället för att känna av att personen i fråga drog sig undan. Munnen går i ett på honom och han har lite svårt med motoriken.

    Vi har som sagt tänkt att detta beror på omognad men nu är det tydligt att inga kompisar vill leka med honom längre. I klassrummet har han en egen plats med skärmar för att kunna koncentrera sig.

  • Svar på tråden Fokus och koncentration
  • Anonym (ppp)

    Kanske dag att göra en utredning via BUP. Kan tex vara ADHD (ev lite autism) , men även om det inte är det så är det bra att få en genomlysning. 

  • Bobo
    Anonym (ppp) skrev 2022-07-22 17:47:52 följande:

    Kanske dag att göra en utredning via BUP. Kan tex vara ADHD (ev lite autism) , men även om det inte är det så är det bra att få en genomlysning. 


    Ja, jag funderar i de banorna också men är inte säker på om han har tillräckligt stora svårigheter. Än så länge lyckas vi kompensera dem rätt bra men jag är orolig för framtiden. Samtidigt så känner jag, efter att ha läst min egen text, att det förmodligen ligger något bakom svårigheterna. Tack för att du tog dig tid att läsa!
Svar på tråden Fokus och koncentration