• Anonym (TS)

    Noll kommunikation

    Hej!
    Hur har ni gjort som är tonårsföräldrar?
    Mitt ex, barnens pappa, har slutat kommunicera. Helt. Han svarar inte på sms eller samtal. Jag har naturligtvis valt att bara hålla innehållet till barnen de gångerna, extremt sällan, jag hör av mig. 
    Nu kommer barnen o talar om att deras pappa vill ta med dom på en trip, inom sverige, och han hör inte av sig till mig om detta alls. Han svara inte heller när jag smsar o frågar. 
    Ena barnet bor hos mig o andra mest hos pappan. Jag behöver veta när han planerar att ta med sig barnen. Det är väl ändå inte mycket begärt att han hör med mig om jag planerat ngt, så det inte krockar, och att barnet som bor hos mig får med sig det hen behöver, samt föratt barnen inte ska behöva ta hans ansvar för kommunikationen?
    Så hur gör man? 

  • Svar på tråden Noll kommunikation
  • Anonym (lll)
    Jemp skrev 2022-07-23 13:54:27 följande:
    Själv upplevde jag det som väldigt jobbigt när föräldrarna kommunicerade mellan mig. Har inget med att kunna ta ansvaret eller inte att göra utan att hantera föräldrarnas konflikter. 
    Din upplevelse. Det kan givetvis vara olika. Här fungerar det bra, och det handlar givetvis inte om att barnen ska (som jag skrev) uppleva en tennismatch. Om de vuxna inte kan hålla tand för tunga inför barnen kan det bli jobbigt för barnen, så menar jag inte att det ska vara. 

    Jag menar att för så gamla barn som tonåringar, är det information till dem i första hand, inte till mamma eller pappa (och de behöver inte uppleva det som att man är mitt i en konflikt). 99% av alla föräldrar klarar säkert av att skicka ett sms till sitt ex men i de fall det inte fungerar så hjälper det inte att stånga sig blodig och vilja förändra exet. Då måste man göra på ett sätt som drar minst energi och irritation för en själv. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Igenkänning) skrev 2022-07-23 15:42:33 följande:
    Var det på min vecka hade jag inte släppt iväg barnen, helt korrekt tänkt av dig. 
    Så dina tonåringar ska sitta på sina rum en vecka istället for att resa med pappa då? Hur gillar de det?
  • Anonym (H)

    Varför svarar han inte tror du?
    Det är förstås ett omoget beteende som går ut över barnen men har det varit någon konflikt mellan er? Det verkar konstigt att han plötsligt beter sig så utan någon anledning.
    Åter igen, omoget beteende som inte går att försvara hur förbannad man än är men det kanske finns en konflikt som måste lösas först för barnens skull.

  • Anonym (Igenkänning)
    Tow2Mater skrev 2022-07-23 16:10:36 följande:
    Så dina tonåringar ska sitta på sina rum en vecka istället for att resa med pappa då? Hur gillar de det?
    Der finns mycket som tonåringar eller barn överhuvudtaget inte vill göra men som bara görs. 

    Och hade inte pappan till barnen kunnat svara när jag frågar så hade jag självklart inte skickat iväg dem, varför skulle jag? Det skulle lika bra kunna vara ett hopkok från ungarnas sida och så levde de jävel en vecka i stället. 
  • Tow2Mater
    Anonym (H) skrev 2022-07-23 16:25:17 följande:
    Varför svarar han inte tror du?
    Det är förstås ett omoget beteende som går ut över barnen men har det varit någon konflikt mellan er? Det verkar konstigt att han plötsligt beter sig så utan någon anledning.
    Åter igen, omoget beteende som inte går att försvara hur förbannad man än är men det kanske finns en konflikt som måste lösas först för barnens skull.
    Misstänker det ligger en del konfliker bakom, som TS inte vill delge oss.....
  • Anonym (A)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2022-07-23 15:42:33 följande:
    Var det på min vecka hade jag inte släppt iväg barnen, helt korrekt tänkt av dig. 
    Ja, varför tänka på barnen, det viktiga är att bestämma över exet. Underbart för ungarna, där båda föräldrarna håller så låg nivå. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Igenkänning) skrev 2022-07-23 17:36:17 följande:
    Der finns mycket som tonåringar eller barn överhuvudtaget inte vill göra men som bara görs. 

    Och hade inte pappan till barnen kunnat svara när jag frågar så hade jag självklart inte skickat iväg dem, varför skulle jag? Det skulle lika bra kunna vara ett hopkok från ungarnas sida och så levde de jävel en vecka i stället. 
    Ja, har man tonåringar där det kan misstänkas vara ett reellt alternativ, så kanske de ska sitta hemma på rummet, det forstår jag.
  • Anonym (A)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2022-07-23 17:36:17 följande:
    Der finns mycket som tonåringar eller barn överhuvudtaget inte vill göra men som bara görs. 

    Och hade inte pappan till barnen kunnat svara när jag frågar så hade jag självklart inte skickat iväg dem, varför skulle jag? Det skulle lika bra kunna vara ett hopkok från ungarnas sida och så levde de jävel en vecka i stället. 
    Ja, du känner ju dina ungar bäst. 
  • Anonym (A 2)
    Anonym (H) skrev 2022-07-23 16:25:17 följande:
    Varför svarar han inte tror du?
    Det är förstås ett omoget beteende som går ut över barnen men har det varit någon konflikt mellan er? Det verkar konstigt att han plötsligt beter sig så utan någon anledning.
    Åter igen, omoget beteende som inte går att försvara hur förbannad man än är men det kanske finns en konflikt som måste lösas först för barnens skull.
    Håller med
  • Anonym (Igenkänning)
    Tow2Mater skrev 2022-07-23 17:52:11 följande:
    Ja, har man tonåringar där det kan misstänkas vara ett reellt alternativ, så kanske de ska sitta hemma på rummet, det forstår jag.
    De behöver inte sitta hemma på rummet men de får komma hem och sova på utsatt tid. 
  • Anonym (Igenkänning)
    Anonym (A) skrev 2022-07-23 17:52:01 följande:
    Ja, varför tänka på barnen, det viktiga är att bestämma över exet. Underbart för ungarna, där båda föräldrarna håller så låg nivå. 
    Det är just barnen jag hade tänkt på, om inte den andra föräldern bekräftar något så hade jag såklart inte skickat iväg dem om det vore min vecka, det är inte låg nivå att veta var barnen håller hus, det är ditt naiva tankesätt som får barn att råka illa ut. 
  • Anonym (Igenkänning)
    Anonym (A) skrev 2022-07-23 17:53:57 följande:
    Ja, du känner ju dina ungar bäst. 
    Självklart är det så, men kan inte en vuxen bekräfta att han ska ta hand om barnen under några dagar eller en vecka under min tidsperiod med barnen hade jag självklart inte skickat iväg dem. 

    Den typen av tankesätt som du uppvisar med att ifrågasätta är anledningen till att barn råkar illa ut och att socialtjänsten till sist blir inkopplad. 

    Föräldrar som har noll koll på var deras barn är, ''men han sa ju....''
Svar på tråden Noll kommunikation