• Anonym (V)

Vad ska underhållsstödet räcka till efter 18 år?

Sonen har fyllt 18 och jag insåg att han från och med nu måste ansöka om underhållsstöd själv. Han har gått om ett år i skolan på grund av sjukdom så han har två år kvar på gymnasiet.

Det innebär förstås att det är hans pengar. Han får även studiebidraget så det blir en del pengar i månaden.

Jag är ensamstående på heltid och har hittills fått det lägsta underhållsstödet som förskotteras av Försäkringskassan eftersom pappan aldrig har bidragit med någonting. 

Dessutom har sonen ett sparkonto som han får tillgång till nu. 

Själv har jag medelinkomst och har lagt allt jag tjänar på sonen. Det är inte så lätt att spara till sig själv när man är ensam försörjare. 

Sonen är verkligen en fin person, skötsam och klok för sin ålder. När det gäller pengar är han däremot lite ego. Självklart har han inget ekonomiskt ansvar för mig öht men han verkar inte förstå att det här innebär ett stort minus i min ekonomi. Hyra och räkningar står jag för förstås men jag tänker på andra omkostnader. 

Ni som är/har varit i min situation, hur har ni resonerat? Vad är rimligt att han betalar för själv nu?

• Svar på tråden Vad ska underhållsstödet räcka till efter 18 år?
  • Anonym (Oooo)

Mitt barn fyller också 18 snart och kommer få underhållet själv.

Detta kommer han få betala till mig varje månad. Alternativet är att betala sin egen mat, elkostnad, vattenkostnad, hyra osv. eller flytta till egen bostad.

Underhållet ska gå till uppehället, jag har inte råd att han bor hemma om han inte ger mig hela underhållet. Mina kostnader för honom minskar ju inte för att han går från 17 till 18. Antingen bär han då utgifterna själv eller sätter in dem till mitt konto så fortsätter vi som vanligt att jag betalar alla omkostnader tills han går ut gymnasiet.

Han har inga problem med detta och förstår att uh inte kan gå till hans nöjen. Det har han studiebidraget till.

• Tow2Mater
    Anonym (I) skrev 2022-07-23 18:44:45 följande:
    Ogillar du hur pratar om din son. Person som han är huvudpersonen i ert hem. Han ska vara tacksam att du ger honom mat och boende - resten får han själv betala. Han är stor nog att flytta om det ej passar. 
    Nej, det funkar inte så med barn i gymnasiet. Man har enligt lag forsorjningsansvar tills de går ut gymnasiet.
  • Anonym (I)
    Tow2Mater skrev 2022-07-23 19:11:36 följande:
    Nej, det funkar inte så med barn i gymnasiet. Man har enligt lag forsorjningsansvar tills de går ut gymnasiet.
    Vad pratar du om?

Det står ingenstans i lagen att barnet själv ska få både underhåll och studiebidrag och kunna spara dessa pengar.

Nöjen är ingen mänsklig rättighet.
  • Tow2Mater
    Anonym (I) skrev 2022-07-23 19:32:09 följande:
    Vad pratar du om?

Det står ingenstans i lagen att barnet själv ska få både underhåll och studiebidrag och kunna spara dessa pengar.

Nöjen är ingen mänsklig rättighet.
    Det sa jag ju inte.
    Jag syftade till det du sa att Han ska vara tacksam att du ger honom mat och boende - resten får han själv betala.
    Har man underhållsansvar ingår det att betala mat, boende, hygien, kläder, mm. Det är dessutom ett ansvar, inget ett barn som går på gymnasiet ska behova vara tacksam for att han får.
  • Anonym (Annica)

Mina barn har betalt onödiga saker själva sedan de började få studiebidraget själva, så jag tycker verkligen att du köper massa onödigt till din son! 
    Självklart bör han betala hämtmat, mobilabonnemang, streamingtjänster som bara han använder, alla kläder, nöjen, utemat, busskort etc. själv! Om du utöver det känner att du behöver/vill så kan han betala en liten summa hemma för mat etc eftersom underhållsbidraget ska gå till det. 

• Anonym (P)

Din son verkar rätt bortskämd och du, TS, verkar alltför självuppoffrande. Ungdomar behöver öva på att hushålla med pengar, och de behöver lära sig att andra människor också har behov. Får han underhållet i egen ficka ska han självklart använda det till sådant som du tidigare har betalat åt honom.

• Anonym (2000)

Min son betalar 2000 av uh till mig. Behåller studiebidraget. Han förstår att det är för mat och uppehälle. 
    Nu har han även ansökt om bidrag från FK eftersom han inte klarat av skolan enligt förväntad tid. Det kan man söka från 1juli det år de fyller 19. 

• Anonym (J)

Håller helt med, ingenting har förändrats så pengarna skall gå till mamman. 

Anonym (Mia) skrev 2022-07-23 16:40:25 följande:

Varför ska sonen få underhållsbidraget själv? Det är ju för att du är ensam med mat och hyra som det överhuvudtaget ges. Min son är 18 år och jag är gift med pappan. Sonen får därmed studiebidraget och den lön han får från sitt extrajobb. För mig är det en självklarhet att ditt barns underhållsbidrag är för hans omkostnader. Omkostnader du står för och därmed ska till dig, efter 18års dagen via sonen då. 

• Anonym (Hallå)

Men herregud, underhållet är ju till för exakt samma saker som innan han fyllde 18. Det är ju inte som att han helt plötsligt får lite extra fickpengar från staten. 

• Anonym (A)

Du ska ha underhållsstödet. Det är precis samma sak som innan han blev 18 år. Du står för mat, kostnade för boende, el mm... 
    Vill han gå på bio, fika mm så får han köpa det med sitt studiebidrag. 

• Anonym (2000)
    Anonym (Hallå) skrev 2022-07-24 07:39:33 följande:

Men herregud, underhållet är ju till för exakt samma saker som innan han fyllde 18. Det är ju inte som att han helt plötsligt får lite extra fickpengar från staten. 

Bra argument! Det ska jag komma ihåg nästa gång pappan undrar varför jag behöver de pengarna.
  • Anonym (V)

Tack för ännu fler svar och råd!

Det är helt sant att underhållet inte är fickpengar. Då finns det ju två alternativ - antingen att han får betala en del av sådant som jag står för nu eller att jag helt enkelt får underhållet. 

Det kan ju finnas en pedagogisk poäng med att han får disponera underhållet på basbehov så att han förstår hur mycket saker verkligen kostar. Till exempel vill han ha olika kosttillskott och häller en viss diet eftersom han tränar mycket. Det blir ofta dyrt, jag äter betydligt billigare. 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (V) skrev 2022-07-23 16:40:01 följande:

men jag tänker mer på nöjen som bio och restaurang/krogen, kanske mobilabonnemang, kläder (som inte är nödvändiga). 

Förstår inte riktigt varför du skulle betala för icke nödvändigheter som ovannämnda han får hushålla med sin egen ekonomi? 
  • Anonym (,,,)
    Anonym (V) skrev 2022-07-24 11:31:53 följande:

Det är helt sant att underhållet inte är fickpengar. Då finns det ju två alternativ - antingen att han får betala en del av sådant som jag står för nu eller att jag helt enkelt får underhållet. 

Det kan ju finnas en pedagogisk poäng med att han får disponera underhållet på basbehov så att han förstår hur mycket saker verkligen kostar. Till exempel vill han ha olika kosttillskott och häller en viss diet eftersom han tränar mycket. Det blir ofta dyrt, jag äter betydligt billigare. 

Vår grabb äter också en massa sånt och det har han hela tiden fått stå för själv: proteinpulver, kvarg och allt vad det nu är. 
  • Anonym (Annica)
    Anonym (V) skrev 2022-07-24 11:31:53 följande:

"En del av sådant du nu betalar"??? Om han får behålla hela underhållet ska han helt klart betala allt som han väljer att köpa själv! 
    Min son tränade också massor, och jag köpte då hem större mängder köttfärs, kyckling, broccoli, etc än vad jag hade köpt annars, men om han ville ha proteinpulver, osv så fick han bekosta det själv, liksom gymkort, kläder, tävlingar etc. Han fick klara sig på studiebidrag och extrajobb. (Bodde formellt hos båda, men i praktiken bara hos mig, så inget underhåll)
  • Anonym (V)

Sonen och jag pratade om underhållet idag och när jag förklarade, som flera i tråden har gjort, vad det ska gå till sa han att det är bättre att jag tar hand om det precis som förut. 

Det är svårt ibland att inte ha en annan förälder att bolla sådana saker med så tack igen för kloka svar och bra argument!

• Anonym (Mia)
    Anonym (V) skrev 2022-07-24 20:25:23 följande:

Sonen och jag pratade om underhållet idag och när jag förklarade, som flera i tråden har gjort, vad det ska gå till sa han att det är bättre att jag tar hand om det precis som förut. 

Det är svårt ibland att inte ha en annan förälder att bolla sådana saker med så tack igen för kloka svar och bra argument!

Skönt att det löser sig för er! Ang kosttillskott som du skrev om tidigare så får min son stå för det själv. Speciella önskemål om kosten står jag för sålänge det är lite rimligt.
  • Aniiee
    Anonym (,,,) skrev 2022-07-23 16:24:50 följande:

Min bonusson sökte så, eftersom mamman tvärslutade betala till pappan (utan att nämna den lilla detaljen vare sig till pappa eller son) för hon hade fått för sig att hon inte behövde bidra när han fyllde 18. 
    Vi tycker inte att något av våra barn ska behöva betala hemma innan de har någon form av jobb, åtminstone halvtid eller så. Han fick därmed behålla pengarna själv, tex spara till körkortet. Han började betala för sig direkt efter studenten då han hittade ett jobb. 

I ditt fall däremot, kanske det är så att din son faktiskt måste betala för sin mat tex? Det ligger på ca 2000 kr för en ung kille enligt de tabeller som finns. Har du inte råd så har du inte. Alternativet är att han börjar handla mat själv och det kanske han inte är så redo för? Då kanske han hellre ger dig de pengarna. 

Har du visar sonen alla utgifter du har för boende, mat, försäkringar, el, bil osv? Han kanske faktiskt inte fattar. Ta ett "vuxensnack", inte som mamma och barn, så att han förstår allvaret. 

2350 med skollunch, 3040 om all mat lagas hemma, till och med.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Cc)

Min son har skickat 2000 av underhållet varje månad, har fått behålla studiebidraget och sedan har jag ändå stått för ganska mycket. Han har aldrig tyckt det varit konstigt. Däremot har jag hjälpt till men vissa klädköp och kosttillskott samt busskort.

• Anonym (Emma)

Var i samma sits när min son blev 18.
    Han fick drygt 3000 kr i månaden med underhåll och csn.
    Hans pappa har inte varit närvarande och inte betalat en krona under alla år.   Så underhållet betalades ut av FK.
    Sonen har fått stå för mobilabonnemang,  gymkort, frisör, kläder och övriga nöjen för den summan.
    Erbjöd honom att betala hans mobilabonnemang och gymkort mot att han hjälper till hemma i form av att plocka ur diskmaskinen och hjälpa till med dammsugning.
    Det funkade inte alls, så nu får han själv stå för de kostnaderna.

Svar på tråden Vad ska underhållsstödet räcka till efter 18 år?