• Anonym (Valet och kvalet)

Starta företag eller inte

Men det som grämer mig är om jag kommer få problem för hur jag ska kunna försörja mig. 

Här i trådar har jag läst att man kan inte ta ut lön på 1-2 år. Och en bekant som startade en butik jobbade gratis i den i månader vet jag, och räknade med att göra det ett tag till.

Jag begriper det inte, varför kan jag inte ta ut några pengar på ett år eller två?

för jag vet att jag kommer få sälja mina tjänster, och folk kommer ju betala redan det här året, har kollat uträkningar på hur mycket man får behålla efter skatt osv.

Och hur ska man bära sig åt då om man inte får ta ut sina pengar första tiden? Ta ett lån? För jag måste ju betala mina räkningar och kan inte leva gratis i ett par år.

• Svar på tråden Starta företag eller inte
  • BuoBä

Ingen förbjuder dig att ta ut lön om det finns pengar i bolaget.

Om du tex är ingenjör med lång erfarenhet och stort kontaktnät, så kan du starta eget som konsult och troligen ta ut lön redan första månaden du har uppdrag. Sitter du ute hos kund så är dina kostnader utöver lön nästan noll.

Om du däremot ska starta en nagelsalong så är det en hel del kostnader i form av lokaler, ventilation, inredning, reklam mm som du måste prioritera tills du har tillräckligt mycket kunder. Då kan det säkert ta 1-2 år innan du kan ta ut lön.

• Anonym (J)

Med tanke på din fråga så behöver du nog gå på kurs först innan du ger dig på det - det är väldigt lätt att hamna i svårigheter för att man inte har förstått någon regel och plötsligt får betala för det 1 år eller mer senare. Det kan bli enorma skattesmällar långt senare om man gjort fel. 

När man är anställd är det så många system som skyddar dig från att riskera att göra fel på ett sätt du inte har som egenföretagare. 

Man får för det mesta räkna med att det är svårt att gå med tillräcklig vinst i början när man bygger upp verksamheten, det är därför folk säger så. Det beror naturligtvis på vilken slags verksamhet det gäller och vilja kundkontakter man redan har. Som sagt också risken att man gör fel med skatten, då kan smällen komma 1.5 år senare och har känt sådana som haft ganska gedigen kunskap och flera år in plötsligt gjort en miss med skatten pga att vissa saker ändrats med verksamheten pga skillnader i marknaden och fått 900 000 i kvarskatt ett år senare. Det är jätteviktigt att det blir exakt rätt. 

Väldigt många företag går i konkurs de första åren för att det visar sig att det inte var en tillräckligt bäraktig affärsidé. 

Vill varken vara elak eller skrämma bort någon, men behöver du fråga så så är du inte redo utan behöver skaffa mycket mer kunskap innan du kan ta ett beslut om det är en bra idé eller inte. 

• Anonym (J)
    BuoBä skrev 2022-07-23 21:11:23 följande:
    Ingen förbjuder dig att ta ut lön om det finns pengar i bolaget.

Om du tex är ingenjör med lång erfarenhet och stort kontaktnät, så kan du starta eget som konsult och troligen ta ut lön redan första månaden du har uppdrag. Sitter du ute hos kund så är dina kostnader utöver lön nästan noll.

Om du däremot ska starta en nagelsalong så är det en hel del kostnader i form av lokaler, ventilation, inredning, reklam mm som du måste prioritera tills du har tillräckligt mycket kunder. Då kan det säkert ta 1-2 år innan du kan ta ut lön.
    Inte första månaden, blir normalt i alla fall 2 månader utan pga faktureringstider. (bäst att påpeka med tanke på TS kunskapsnivå)

Tack ska ni ha, då borde det vara lugnt!

Har ju räknat på momsen och skatten, avgifterna och det och vad jag får kvar. Men det folk säger har bekymrat mig mycket och oroat mig över vad jag kanske har missat. Lite vårdslöst att säga så då när det verkligen beror på vad för typ av verksamhet som man ska driva. Kommer ju bara sälja min egen kraft och behöver inga verktyg, inventarier eller hyra lokal eller något sådant. 

nnnnnnnn skrev 2022-07-23 21:16:51 följande:

Folkuniversitetet och medborgarskolan har kurser/utbildningar i att starta eget. Testa att gå en sådan så du vet att du gör rätt.
    Kanske finns det nära dej eller på distans? Kolla upp det!
    Försök att gå gratisutbildningar så du inte startar företaget med en skuld, googla så ser du att det finns mycket att välja på, hittade direkt detta:

driva-eget.se/startaeget/5-gratiskurser-for-dig-som-ska-starta-foretag/

Tack det verkar bra! Ska kolla upp det!
  • BuoBä
    Anonym (J) skrev 2022-07-23 21:16:32 följande:
    Inte första månaden, blir normalt i alla fall 2 månader utan pga faktureringstider. (bäst att påpeka med tanke på TS kunskapsnivå)
    Sant. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Valet och kvalet) skrev 2022-07-23 21:20:50 följande:

Har ju räknat på momsen och skatten, avgifterna och det och vad jag får kvar. Men det folk säger har bekymrat mig mycket och oroat mig över vad jag kanske har missat. Lite vårdslöst att säga så då när det verkligen beror på vad för typ av verksamhet som man ska driva. Kommer ju bara sälja min egen kraft och behöver inga verktyg, inventarier eller hyra lokal eller något sådant. 

Lika vårdslöst av dig att inte ställa följdfrågor när folk säger något du inte förstår.
    Anonym (Teddy) skrev 2022-07-23 23:08:20 följande:
    Lika vårdslöst av dig att inte ställa följdfrågor när folk säger något du inte förstår.

Jag förstod det ju. Att folk säger att när man startar ett företag så kan man inte få ut några pengar på 1-2 år, så betyder det just det och ingenting annat. Senare räknade jag på det och det verkade inte stämma. 

Men du menar att jag ska alltid ifrågasätta folk om de verkligen menar vad de säger? Tycker du det är rimligt att man ska behöva ifrågasätta allting som folk säger, som man just då inte var speciellt intresserad av, utifall jag möjligtvis senare när läget är ett annat i mitt liv, hittar någon annan info som inte stämmer med det? För annars är jag vårdslös..tråkigt att du har bara skrivit otrevliga inlägg i tråden och inte varit speciellt hjälpsam. Förstår de som berättat i trådar om att de drar sig för att be anonymt om hjälp på forum, för att det finns alltid folk som inte missar en chans att trycka till någon som inte förstår och kan precis allting i början eller på annat sätt visar minsta svaghet.

Jag har i iallafall fått svar på min fråga nu och är glad för alla som tog sig tid att skriva intressanta inlägg och goda råd. Tack ska ni ha!

• Anonym (ABC)
    Anonym (Valet och kvalet) skrev 2022-07-24 18:04:38 följande:

Jag förstod det ju. Att folk säger att när man startar ett företag så kan man inte få ut några pengar på 1-2 år, så betyder det just det och ingenting annat. Senare räknade jag på det och det verkade inte stämma. 

Men du menar att jag ska alltid ifrågasätta folk om de verkligen menar vad de säger? Tycker du det är rimligt att man ska behöva ifrågasätta allting som folk säger, som man just då inte var speciellt intresserad av, utifall jag möjligtvis senare när läget är ett annat i mitt liv, hittar någon annan info som inte stämmer med det? För annars är jag vårdslös..tråkigt att du har bara skrivit otrevliga inlägg i tråden och inte varit speciellt hjälpsam. Förstår de som berättat i trådar om att de drar sig för att be anonymt om hjälp på forum, för att det finns alltid folk som inte missar en chans att trycka till någon som inte förstår och kan precis allting i början eller på annat sätt visar minsta svaghet.

Man behöver inte ifrågasätta, man kan bara fråga i trevlig ton vad de baserar det på. Att inte köpa allt vad andra säger är sunt, och det är inte samma sak som att misstro folk eller ifrågasätta. Få saker är svart eller vitt. Och vissa saker, som detta, förstår nog de flesta att det inte stämmer till 100%, även om det är vanligt att det tar tid att börja pengar. 
    Anonym (ABC) skrev 2022-07-24 21:03:49 följande:
    Man behöver inte ifrågasätta, man kan bara fråga i trevlig ton vad de baserar det på. Att inte köpa allt vad andra säger är sunt, och det är inte samma sak som att misstro folk eller ifrågasätta. Få saker är svart eller vitt. Och vissa saker, som detta, förstår nog de flesta att det inte stämmer till 100%, även om det är vanligt att det tar tid att börja pengar. 

Men jag var inte så intresserad vid det läget så jag brydde mig inte då. 

Men jag köper inte allt heller, ibland när jag frågat vidare i andra frågor, och det slutar med att deras första påstående visade sig inte stämmer riktigt, då blir en del sura och tycker att jag märker ord. Så det är inte alltid så kul precis. Så många gånger bäst att bara vara tyst, även om man märker att något verkar lite tveksamt.

• Anonym (Oooo)
    Anonym (Valet och kvalet) skrev 2022-07-23 21:20:50 följande:

Hur ska du nå ut till potentiella kunder?
    Hur hittar de dig? Annonsering? 
    Finna det konkurrerande verksamheter idag, varför ska  deras befintliga kunder/nya kunder välja dig istället?
    Hur många kunder behöver du/dag för att gå runt?
    Ska du åka ut till kunden, kommer de till dig eller ska det vara nätbaserat så du kan ha kunder i hela landet?
    osv.
    Det är ju inte bara att sälja en tjänst, du måste hitta tillräckligt med kunder som vill köpa din tjänst. 

Svar på tråden Starta företag eller inte