• Maggie

    Fem sökande till en tjänst- chans att jag får det?

    Hej!


    Jag har sökt två jobb inom ett ganska nischat område där det inte kommer ut så många tjänster: ett av dem har jag blivit erbjuden och måste tacka ja eller nej till idag. Det andra har jag intervjuats för och får svar på i mitten av augusti. problemet är att jag inte fick en bra känsla för jobbet jag fått från första början. Det var ganska ensamt (Skulle bara ha en kollega och vi klickade inte jättebra), och det ingick arbetsuppgifter som jag inte känner ibtresserar mig. 

    Vad är oddsen att just jag får ett jobb med fem sökande, statistiskt liksom? Jag antar att någon som sökt är totalt oduglig, någon orkar inte vänta på svar i en månad, och någon kanske sökt mer än ett jobb och tackar ja till ett annat. Vågar jag tacka nej till mitt jobberbjudande och vänta på detta? 

  • Svar på tråden Fem sökande till en tjänst- chans att jag får det?
  • Anonym (Ööö)

    Om tre hoppar av blir det två kvar, du och en till, dvs 50%

  • Maggie
    Anonym (Ööö) skrev 2022-07-25 11:35:39 följande:

    Om tre hoppar av blir det två kvar, du och en till, dvs 50%


    Haha jo, har inga problem att räkna matten? Tänker mest om jag är totalt orimlig om jag tar en sån risk, är sjuksköterska så är van att få alla jobb jag söker men med lite mer eftertraktade jobb med 4-5 sökande per position vet jag inte! 

    Med tanke på att jag blivit erbjuden ett liknande jobb redan så borde jag ju inte verka TOTALT orimlig som potentiell kandidat iallafall tänker jag! 


     

  • Embla twopointoh
    Maggie skrev 2022-07-25 11:25:47 följande:
    Fem sökande till en tjänst- chans att jag får det?

    Hej!


    Jag har sökt två jobb inom ett ganska nischat område där det inte kommer ut så många tjänster: ett av dem har jag blivit erbjuden och måste tacka ja eller nej till idag. Det andra har jag intervjuats för och får svar på i mitten av augusti. problemet är att jag inte fick en bra känsla för jobbet jag fått från första början. Det var ganska ensamt (Skulle bara ha en kollega och vi klickade inte jättebra), och det ingick arbetsuppgifter som jag inte känner ibtresserar mig. 

    Vad är oddsen att just jag får ett jobb med fem sökande, statistiskt liksom? Jag antar att någon som sökt är totalt oduglig, någon orkar inte vänta på svar i en månad, och någon kanske sökt mer än ett jobb och tackar ja till ett annat. Vågar jag tacka nej till mitt jobberbjudande och vänta på detta? 


    Om det nu finns så få jobb skulle jag inte chansa på det andra jobbet, utan tacka ja till det jag blivit erbjuden. Det finns ju inget som säger att du måste bli kvar där, utan börja sök andra jobb. Kanske är det lättare för dig att få ett annat jobb när du redan har en anställning. Dessutom finns det en möjlighet att du kommer att trivas på det jobbet trots allt, första intryck är inte alltid sanna.

    Du vet ju faktiskt inte hur de andra kandidaterna är. Visst, några av dem kan vara odugliga eller inte orkar vänta på svar, men det vet du inte. De skulle lika gärna kunna vara toppenbra allihop, till och med bättre än du själv.

    Du skulle ju också kunna ringa arbetsgivaren till jobbet du vill ha och säga som det är, att du fått ett annat jobberbjudande, men egentligen är du mer sugen på detta jobb, och höra om de vill säga hur du ligger till bland kandidaterna.
  • Anonym (Sea)

    Du är ssk?
    Då kan du ju LÄTT få jobb redan imorgon.

    Jag hade tackat nej till det som inte kändes bra och hoppats på det andra. För även om du INTE får det andra, vill du ens jobba på det första om det inte kändes bra?
    Jobb lär du ju kunna få snabbt även om andra säger nej till dig.
    Skillnad om du satt i en situation där du har svårt att få jobb men det är du ju inte.

  • Maggie
    Embla twopointoh skrev 2022-07-25 11:44:52 följande:
    Om det nu finns så få jobb skulle jag inte chansa på det andra jobbet, utan tacka ja till det jag blivit erbjuden. Det finns ju inget som säger att du måste bli kvar där, utan börja sök andra jobb. Kanske är det lättare för dig att få ett annat jobb när du redan har en anställning. Dessutom finns det en möjlighet att du kommer att trivas på det jobbet trots allt, första intryck är inte alltid sanna.

    Du vet ju faktiskt inte hur de andra kandidaterna är. Visst, några av dem kan vara odugliga eller inte orkar vänta på svar, men det vet du inte. De skulle lika gärna kunna vara toppenbra allihop, till och med bättre än du själv.

    Du skulle ju också kunna ringa arbetsgivaren till jobbet du vill ha och säga som det är, att du fått ett annat jobberbjudande, men egentligen är du mer sugen på detta jobb, och höra om de vill säga hur du ligger till bland kandidaterna.

    Tack för din input!


    Tyvärr så gick chefen där på semester så det var inget alternativ? Sen är det så att jag är sjuksköterska så finns alltid något jobb men mest att jag var väldigt intresserad av denna typ av lite ?lyxigare? tjänst! Något kommer jag få, men risken är att det inte blir denna typ av tjänst mest. Antar att det också kommer fler annonser när sommarsemestrar är över! Men är iallafall tacksam över att bli ?nedtagen på jorden? lite och ska ha det i åtanke! 


     

  • Maggie
    Anonym (Sea) skrev 2022-07-25 11:49:15 följande:

    Du är ssk?
    Då kan du ju LÄTT få jobb redan imorgon.

    Jag hade tackat nej till det som inte kändes bra och hoppats på det andra. För även om du INTE får det andra, vill du ens jobba på det första om det inte kändes bra?
    Jobb lär du ju kunna få snabbt även om andra säger nej till dig.
    Skillnad om du satt i en situation där du har svårt att få jobb men det är du ju inte.


    Haha jo så är det ju, oftast inga sökande alls på annonserna. Handlar mest om hur kräsen man är. just nu känner jag att jag hellre jobbar i en butik än att jobba skift på avdelning och då är det lite annorlunda med konkurrensen:D men går fortfarande inte att jämföra med de flesta andra yrken såklart. 
  • Embla twopointoh
    Maggie skrev 2022-07-25 12:16:10 följande:
    Haha jo så är det ju, oftast inga sökande alls på annonserna. Handlar mest om hur kräsen man är. just nu känner jag att jag hellre jobbar i en butik än att jobba skift på avdelning och då är det lite annorlunda med konkurrensen:D men går fortfarande inte att jämföra med de flesta andra yrken såklart. 
    Jag förmodar att dessa två jobb du sökt har bättre arbetstider än det du har nu? Då får du nog tänka efter hur viktigt är det för dig att slippa jobba skift.  Vad är viktigast, att slippa jobba skift eller få jobbet du helst vill ha? Tror du att du skulle må bättre även på det "tråkiga" jobbet, än det du gör idag? Kort sagt, är det värt att vänta till augusti för att inte få jobbet och behöva gå kvar på skift ett tag till?
  • jobbbajobba

    Hej, det viktiga är att lyckas sticka ut på ett positivt sätt vid ansökan. Ett sätt är om man lyckas påvisa sitt intresse, engagemang och motivation för tjänsten, dvs mjuka faktorer. Jag vet flera som använt tjänsten från blivald.se för att åstadkomma just detta, gratis och tillgängligt för arbetssökande. Ett tips från mig. Svara gärna om det var nåt för dig. 

Svar på tråden Fem sökande till en tjänst- chans att jag får det?