• Anonym (Frun)

    Han sparkar folk till höger och vänster

    Min man driver eget företag tillsammans med en kompis. Det går väldigt bra för dem, men jag känner mig ärligt talat illa till mods över hur de hanterar vissa av sina anställda. Jag skämtar inte när jag säger att de sagt upp säkert tio personer senaste halvåret, vissa helt utan förvarning för att de helt enkelt inte gillade personen av olika anledningar. Jag har påpekat det några gånger, men då blir han arg och säger att det inte är deras skyldighet att ha idioter anställda. De flesta av dessa bor inte i eu, utan jobbar från ett annat land. Vill inte gå in på vilket, men min man hävdar att de inte måste följa svenska lagar med dem, stämmer det?

    Känns riktigt obehagligt det här... 

  • Svar på tråden Han sparkar folk till höger och vänster
  • Anonym (Adlogkp)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-26 09:53:17 följande:

    Om företaget drivs i Sverige gäller svenska arbetsrättsliga regler. Han kan alltså inte bara sparka folk hur som helst. Men om personerna i fråga inte vet sina rättigheter och inte driver frågorna eller är fackanslutna så kan man dessvärre komma undan med sådant här. Det är kanske inte heller en slump att han anställer folk utanför EU?


    Men det är såklart både moraliskt och juridiskt fel. 


    Om de är provanställda kan han väl sparka dem när han vill.
  • Anonym (Adlogkp)

    Hur vet du att det är utan anledning? Om det var bra personer som gjorde sitt jobb hade han nog inte sparkat dem. Vad är det som gör att han inte gillar dem/kallar dem idioter? De kanske är sexister, rasister, beter sig illa mot andra osv. Om de jobbar för hans företag får man ju förstå att han vill ha bra folk som inte drar ner företaget i smutsen.

  • Anonym (Donna)
    Anonym (Frun) skrev 2022-07-26 09:48:14 följande:
    Du vet ju ingenting om dessa personer eller varför han sparkar dem.
    Då kan du ju få berätta varför han sparkar dem.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Herrejävla) skrev 2022-07-25 21:40:05 följande:

    Herrejävla gud.. Varenda kärring i Sverige tror att folk ska kunna komma hit ifrån andra länder och dra in full lön på att stå och snacka skit och käka pizza hela dagarna, medans alla andra tvingas jobba för deras jävla brödföda.. 


    1. Kalla inte kvinnor kärringar.
    2. En tredjedel av alla företagare är kvinnor. Det är inget unikt för män.
    3. Läs TS innan du svarar. Personerna ifråga jobbar inte ens i Sverige. 
    4. Om de nu hade jobbat i Sverige, är det då inte bra att de just jobbar? Slår vad om att du även gnäller på att invandrare är arbetslösa. 
    5. Precis som du inte kan sparkas hur som helst så kan inte heller en person från ett annat land sparkas hur som helst. Vi har inte en lagstiftning som gör skillnad på folk och folk. 
    6. Om du vill ha bra villkor på arbetsmarknaden för infödda svenskar så ska du inte uppmuntra företag att skaffa utländsk arbetskraft som de kan behandla som skit. För gissa vad som händer då? 
    7. På vilket sätt får du jobba för andras brödföda? Poängen här är väl att de jobbar. 
    8. Varför tror du att TS man har arbetskraft från andra länder? Varför tar han inte in enbart svenskar om de nu är mer arbetssamma? Är det för att vara snäll tror du? 



    Tänk att kunna framställa sig som så totalt ignorant med så få ord. 

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Adlogkp) skrev 2022-07-26 09:57:25 följande:
    Om de är provanställda kan han väl sparka dem när han vill.

    Herregud kan inte folk läsa en kort trådstart innan de känner sig manade att dela med sig av sin kunskap? 


    TS skriver att hennes man säger att de inte behöver följa svensk lagstiftning. Det är det jag svarar på. 

  • Anonym (jury)

    Sånt straffar sig i längden.

    Så länge företaget är litet kan han kanske hålla på så där som en mini Trump i något östland och säga you re fired till alla idioter. Men växer det sig över en viss storlek och han inte längre kan styra allt själv, står han där med en organisation av hunsade ja-sägare som bara är fokuserade på att inte göra fel. Ingen vågar ta initiativ eller motsäga ledaren. Det var så gamla Sovjetunionen gick under.

  • Anonym (kira)

    Jag hade ett ex som satte i system att provanställa folk för att sedan efter 4-5 månader säga upp dem, Han ville slippa alla kostnader kring att ha anställda men ville samtidigt så klart ha folk som jobbade åt honom. Ja, åt, inte för. Själv ville han rulla tummar och se pengar trilla in på kontot utan ansträgning. Det var mest unga tjejer. Sen när hans "hemliga konto i Schweiz" var tillrekligt fett för hans tycke men företagetvar konkursfärdigt så kom han på den brilljanta idén att skriva över hela företaget på mig och stack.

  • Anonym (Frun)

    Han vill inte ha menlösa ja-sägare, han vill ha folk som tänker och tar egna intitiativ... Jag tror inte att han är en dålig chef i sig, men jag gillar inte hur han hanterar de han inte vill ha kvar. Han sa tex upp en efter att han fått veta att hen har adhd. Det gjorde mig väldigt upprörd.

  • Egon den stora

    Påpeka att han gjort ett dåligt jobb vid rekryteringen om han nu lyckats anställda så många idioter.  Han kanske skulle delegera det till någon annan? 

  • Anonym (Frun)
    Egon den stora skrev 2022-07-26 17:41:29 följande:

    Påpeka att han gjort ett dåligt jobb vid rekryteringen om han nu lyckats anställda så många idioter.  Han kanske skulle delegera det till någon annan? 


     


    Det är inte bara han som sköter det plus dessa sitter ju i ett helt annat land... Svårt att få känsla för folk man aldrig träffat.

  • Anonym (J)
    Anonym (Frun) skrev 2022-07-26 16:46:24 följande:

    Han vill inte ha menlösa ja-sägare, han vill ha folk som tänker och tar egna intitiativ... Jag tror inte att han är en dålig chef i sig, men jag gillar inte hur han hanterar de han inte vill ha kvar. Han sa tex upp en efter att han fått veta att hen har adhd. Det gjorde mig väldigt upprörd.


    INTE okej! Jag hade faktiskt bett honom fara och flyga!
  • Anonym (Frun)
    Anonym (J) skrev 2022-07-26 18:30:13 följande:
    INTE okej! Jag hade faktiskt bett honom fara och flyga!

     


    Det är lite det jag försöker få perspektiv på, om det är jag som är naiv och överkänslig eller inte.

  • Tom Araya
    Anonym (Frun) skrev 2022-07-26 17:47:46 följande:

     


    Det är inte bara han som sköter det plus dessa sitter ju i ett helt annat land... Svårt att få känsla för folk man aldrig träffat.


    Spelar ingen roll. Dålig samordning om en anställd i Indien rekryterar folk lokalt som en lirare i Sverige sparkar på känsla.
  • Anonym (Badboll)

    Om han inte vill ha menlösa ja-sägare så vart han ju kopiöst korkad som sparkade personen med adhd i alla fall, bara för att denne har den diagnosen. Kan ha varit rent kontraproduktivt till vad han är ute efter. Det är ingen hemlighet direkt att många med npf diagnos, som överlag är s.k högfunktionell, har en bättre förmåga att tänka utanför boxen, och har en benägenhet att vara snabbare med innovativa lösningar än s.k normala personer. 


    Unken stil att hantera anställda på. Nej jag förstår du blir upprörd TS. 

Svar på tråden Han sparkar folk till höger och vänster