• Anonym (Oro)

Gravid 10 mån efter KS?

Fick snitt för 10 månader sen och är nu gravid igen. 

Någon som det gått bra för? Vet att rekommendationen är att vänta 12 månader men nu hände detta. Har lite ångest...

• Svar på tråden Gravid 10 mån efter KS?
  • BellaDonnna

Hej!

Jag blev gravid ca 10 månader efter första barnet, skiljer 18 månader mellan dem. Båda förlösta med snitt, gick hur bra som helst. Visste inte att det fanns sådana rekommendationer men för mig var det 13 års sen sist. Första snittet var oplanerat, nr 2 planerat men jag var  rekommenderad att föda ?som vanligt? men jag valde snitt. 

• Anonym (Oro)
    BellaDonnna skrev 2022-07-27 12:21:58 följande:

Hej!

Jag blev gravid ca 10 månader efter första barnet, skiljer 18 månader mellan dem. Båda förlösta med snitt, gick hur bra som helst. Visste inte att det fanns sådana rekommendationer men för mig var det 13 års sen sist. Första snittet var oplanerat, nr 2 planerat men jag var  rekommenderad att föda ?som vanligt? men jag valde snitt. 

Det verkar vara nån generell riktlinje med 12 mån nu. Jag hoppas det går bra men oron finns ju pga den.
  • Anonym (Förstår dig)

Jag tror inte du behöver vara orolig. Om det har gått tio eller tolv månader är ingen större skillnad. Skillnad skulle varit om du blev gravid tre månader efter snittet, det hade varit långt kvar till 12 månader.

Jag blev gravid 10 månader efter mitt första snitt. Det gick jättebra och blev snitt igen. 11 månader efter mitt andra snitt blev jag gravid igen (oplanerat, trots skydd). Där var jag orolig och diskuterade igenom det med både barnmorska och förlossningsläkare. Det gick bra och blev alltså tre snitt ganska tätt efter varandra.
    Jag valde av förståeliga skäl att steriliseras i samband med tredje snittet.

• Anonym (Kia)

Har två barn födda feb -17 med akut KS och oktober-18 vaginalt. Allt gick bra! Blev ju gravid när äldsta var typ 9 eller 10 månader. 

Svar på tråden Gravid 10 mån efter KS?