• amazonia

    Kampsportsfråga

    Hej!

    Jag har tränat Bjj ett tag nu men känner att jag egentligen är för lång (196cm, tjej)
    Har prova thaiboxning och känner att jag har en klar fördel där och funderar på att köra på det. 

    Ni som kan kampsport är det bättre att satsa på en stående kampsport om man är lång?

  • Svar på tråden Kampsportsfråga
  • Anonym (?)
    Astriden skrev 2022-07-27 10:43:46 följande:

    196 cm lång? ! Som tjej? Det är onormalt långt är du säker på att du inte har något kromosomfel? Eller tillväxtdefekt?


    Tycker du att det besvarar ts fråga?
  • Xlr8
    amazonia skrev 2022-07-27 09:07:35 följande:
     

    Ni som kan kampsport är det bättre att satsa på en stående kampsport om man är lång?


    i vilket syft? vad vill du uppnå?
  • amazonia
    Xlr8 skrev 2022-08-05 00:58:55 följande:
    i vilket syft? vad vill du uppnå?
    Att kunna utvecklas bättre och i alla fall ha jämna matcher mot de jag tränar mot. Jag tror att blir roligare då även om jag trivs där jag tränar nu rent socialt och så.
    De sägs ju att längre personer har bättre förutsättningar i stående kampsporter.
    På klubben säger de också att Bjj är utvecklat för att mindre personer ska ta ner större
    Där jag tränar nu är det ganska litet men de personer som börjar blir bättre än mig ganska fort så det verkar stämma.
  • Xlr8
    amazonia skrev 2022-08-05 09:00:40 följande:
    Att kunna utvecklas bättre och i alla fall ha jämna matcher mot de jag tränar mot. Jag tror att blir roligare då även om jag trivs där jag tränar nu rent socialt och så.
    De sägs ju att längre personer har bättre förutsättningar i stående kampsporter.
    På klubben säger de också att Bjj är utvecklat för att mindre personer ska ta ner större
    Där jag tränar nu är det ganska litet men de personer som börjar blir bättre än mig ganska fort så det verkar stämma.
    Fel har dom ej...
    Du behöver vara vigare och mer explosiv bara.
    Tkd är väll annars en klassiker för långa individer.
    As drygt att köra mot någon som är ett par dm längre än en.
  • amazonia
    Xlr8 skrev 2022-08-08 23:40:29 följande:
    Fel har dom ej...
    Du behöver vara vigare och mer explosiv bara.
    Tkd är väll annars en klassiker för långa individer.
    As drygt att köra mot någon som är ett par dm längre än en.
    Ja att vara några dm över motståndaren i Thaiboxning känns faktiskt som att jag får en lite väl stor fördel. Tkd fungerar väl liknande antar jag.
    Men jag tycker faktiskt att det är fascinerande att det kan vara sån stor skillnad mot i Bjj.
  • Xlr8
    amazonia skrev 2022-08-09 15:15:50 följande:
    Ja att vara några dm över motståndaren i Thaiboxning känns faktiskt som att jag får en lite väl stor fördel. Tkd fungerar väl liknande antar jag.
    Men jag tycker faktiskt att det är fascinerande att det kan vara sån stor skillnad mot i Bjj.

    tja jag har alltid varit väldigt snabb, smidig och stark.
    så min längd har sällan inverkat. (är rätt lång)
    med rent typiskt framför allt hos långa nybörjare inom tkd är att dom är sega som den och satsar allt på styrka.


    sparrade mkt med en som var 40cm kortare och minst halva min vikt.
    Det var en utmaning då hon var så sjukt duktig och snabb. Hon saknade styrkan och massan att knocka med spark i västen. Men kraften räckte gått och väl till NÄR dom satt i huvudet. så man fick verkligen hålla undan huvudet.

  • amazonia
    Xlr8 skrev 2022-08-09 20:24:10 följande:

    tja jag har alltid varit väldigt snabb, smidig och stark.
    så min längd har sällan inverkat. (är rätt lång)
    med rent typiskt framför allt hos långa nybörjare inom tkd är att dom är sega som den och satsar allt på styrka.


    sparrade mkt med en som var 40cm kortare och minst halva min vikt.
    Det var en utmaning då hon var så sjukt duktig och snabb. Hon saknade styrkan och massan att knocka med spark i västen. Men kraften räckte gått och väl till NÄR dom satt i huvudet. så man fick verkligen hålla undan huvudet.


    Jag kan tänka mig att man blir stark i kroppen i Tkd med höga sparkar hela tiden osv.
    Har du provat Bjj eller något med grappling och upplevt någon fördel med att vara lång där?
  • Xlr8
    amazonia skrev 2022-08-11 14:12:49 följande:
    Jag kan tänka mig att man blir stark i kroppen i Tkd med höga sparkar hela tiden osv.
    Har du provat Bjj eller något med grappling och upplevt någon fördel med att vara lång där?
    Ju-jutsu:13år
    Tkd:12år
    Bjji: 5år
    Akido: 3år
    Brottning,judo, karate :ca 1-2år.

    Vi hade alla kampsporter i samma hus med samma medlemsavgift, kom man tidigt, sent eller ville köra extra pass kunde man alltid köra ngt. Brottning, judo och karate vart sånna extra pass. Aldrig huvudmålet.

    Till din fråga: både ja och nej. Man blir större  måltavla, men samtidigt har du större räckvidd och är du sen rätt stark tja då blir du rätt dryg mot en likvärdig (teknisk) motståndare.
    Jag kom ner i både splitt och spagat utan vidare. Gör du det med lång räckvidd och styrka. Ja då blir du väldigt jobbigt att spöa.

    Du har kommit på en sak som kanske får dig i underläge, 
    Nu sätter ditt huvud käppar i hjulen för dig. 
    Titta på han som är bäst i klubben.... Han ska du sopar mattan med inom 24 månader. Titta vad han gör, hur han tränar, jämför vad saknar du och träna mer och hårdare än han. Satsa en del på vighet och styrketräning (ej gym). 
    Går du all in kommer du lyckas.

    How bad do you want it?
  • amazonia
    Xlr8 skrev 2022-08-15 06:00:56 följande:
    Ju-jutsu:13år
    Tkd:12år
    Bjji: 5år
    Akido: 3år
    Brottning,judo, karate :ca 1-2år.

    Vi hade alla kampsporter i samma hus med samma medlemsavgift, kom man tidigt, sent eller ville köra extra pass kunde man alltid köra ngt. Brottning, judo och karate vart sånna extra pass. Aldrig huvudmålet.

    Till din fråga: både ja och nej. Man blir större  måltavla, men samtidigt har du större räckvidd och är du sen rätt stark tja då blir du rätt dryg mot en likvärdig (teknisk) motståndare.
    Jag kom ner i både splitt och spagat utan vidare. Gör du det med lång räckvidd och styrka. Ja då blir du väldigt jobbigt att spöa.

    Du har kommit på en sak som kanske får dig i underläge, 
    Nu sätter ditt huvud käppar i hjulen för dig. 
    Titta på han som är bäst i klubben.... Han ska du sopar mattan med inom 24 månader. Titta vad han gör, hur han tränar, jämför vad saknar du och träna mer och hårdare än han. Satsa en del på vighet och styrketräning (ej gym). 
    Går du all in kommer du lyckas.

    How bad do you want it?
    Ok tack för inspiration:)
Svar på tråden Kampsportsfråga