• Anonym (Synskadad)

Mitt handikapp sänker min självkänsla

Genom hela mitt liv har jag burit med mig att jag inte är som alla andra, att jag är annorlunda. Att vara annorlunda kan betyda så olika beroende på vem du frågar. Många ser det som en positiv egenskap. Du sticker ut i mängden, du är unik. För andra är annorlunda laddat med ångest. Ordet är synonymt med utanförskap och att känna samhörighet med få, om ens någon. 

Jag föddes med en synskada på mitt ena öga. Som jag förstår det har synnerven bakom ena ögat inte vuxit och utvecklats fullt ut. Jag är i praktiken blind på det ögat. Det här är någonting som aldrig påverkat mig fysiskt i min vardag. Jag tar mig fram obehindrat i samhället och genom livet precis som vem som helst, utan hjälpmedel, verktyg eller kompromisser. 

Psykiskt är det dock en annan femma. En bieffekt tack vare min synskada är att jag skelar med mitt blinda öga. Skelningen är inte på något sätt extrem, men den är märkbar och den syns utåt. Ögat kan också "vandra iväg" lite relativt till mitt friska öga eftersom det inte hittar någon fast punkt att fästa blicken på. Även det här är inte extremt, men påtagligt och det syns. 

Min skelning är någonting som jag har stora komplex över. Jag lärde mig tidigt i livet, redan i förskolan, att det var någonting fel på mina ögon. Ett av mina tidiga barndomsminnen är några av mina kamrater som skrattar åt mig och gör sig lustiga på min bekostnad. Jag var för snäll att säga ifrån eller säga till någon i personalen. Jag sänkte blicken, undvek ögonkontakt och höll tyst. 

Det här fortsatte i låg, mellan och högstadiet. Jag ljuger om jag säger att jag blev jättemobbad, det blev jag inte. Min skoltid var bra till stora delar och jag fick trots allt ett par vänner längs vägen. Men hånen, skratten bakom min rygg och en viss utfrysning fanns alltid närvarande. 

Jag försökte mest att låtsas som ingenting. Jag blev fullfjädrad expert på att trycka ner mina egna känslor och mina negativa upplevelser. När mamma frågade hur min skoldag varit log jag och ljög att den varit jättebra. Men egentligen kom jag hem från skolan med en hård klump i magen. 

Så här i vuxen ålder kan jag blicka tillbaka på min skoltid och då ser jag en osäker kille som längtade efter socialt samspel och umgänge, men som aldrig riktigt fick chansen. Jag lärde mig istället att trivas i mitt eget sällskap och jag blev socialt avtrubbad, något jag kämpar med än idag att slipa till och bli bättre på. 

Skoltidens glåpord och utfrysningar har jag släppt sedan länge nu, det är ingenting jag går runt och tänker på. Däremot har allt det där format mig till personen jag är idag. Jag är introvert och jag har svårt att slappna av bland människor. Mitt låga självförtroende finns alltid där, hur mycket jag än försöker sopa det under mattan så att säga. 

Jag har svårt att hålla ögonkontakt med de jag pratar med. Tyvärr är ju just ögonkontakten ett av de kraftfullaste verktyg vi har i det sociala spelet mellan varandra. Jag blir inte längre hånad och retad rakt ut, men jag märker ju att det finns de som har svårt att prata normalt med mig och se mig i ögonen. Jag har också hört på omvägar att människor skrattat åt mig bakom min rygg och påtalat min skelning. Usch, det gör så ont! 

Men det som smärtar mig allra mest är ändå insikten att jag som kille på strax över 35 år aldrig har upplevt riktig, ömsesidig kärlek. Jag har varit olyckligt kär 3-4 gånger i livet, men det har alltid varit just obesvarad, olycklig kärlek. Jag har aldrig fått chansen att visa vem jag är som person. Mitt dåliga självförtroende eller min skelning har alltid varit ivägen. 

Mitt hjärta längtar så och skriker efter någon att dela mitt liv med, någon som vill krama om mig när jag kommer hem från jobbet och som bara finns där i livets alla uppförsbackar och nedförsbackar. Just nu känner jag mig väldigt ensam. 

Jag vet egentligen inte riktigt varför jag skriver den här långa texten. Du kanske är i ungefär samma sits som mig? Har du tips och idéer hur jag psykisk kan tackla min dåliga självkänsla? Jag kan tyvärr inte opera min synskada, det går tydligen inte. På något sätt känns det dock okej, trots allt det negativa den har åtsamkat mig. Min synskada är trots allt en liten, liten del av mig, på ont och gott. Den är en del i mig som gör att jag är jag, att jag är annorlunda. 

Om du har läst ända hit: Tack för att du tog dig tiden. Det uppskattas. 

• Svar på tråden Mitt handikapp sänker min självkänsla
  • Anonym (Hm)

Det enda jag tänker är att du inte är ensam om att vara formad av din uppväxt. Det är liknande för mig. Fast konsekvensen för min del är att jag inte har några vänner, vet inte hur det ser ut för dig nu på den fronten. Har du gått i terapi? Det kan faktiskt vara bra för att jobba med självkänslan. 

Fler människor än man tror lever livet igenom utan en partner. Kanske kan du finna en gemenskap på annat sätt. 

Jag tror att många ser till att få någon form av fysisk närhet genom ett husdjur. Och massage t ex. Sex däremot är ju svårt. 

Vill gärna ge dig en kram på avstämd. Det är faktiskt obehagligt hur människor utestänger andra för att de råkat födas med något pyttelitet avvikande som inte påverkar varken hjärna eller kropp egentligen! Det hör inte hemma i ett civiliserat samhälle i mitt tycke. Men det är verkligheten tyvärr.

• Anonym (qqq)

Jag förstår att det kan känns jobbigt, och när man har något som är annorlunda som syns utanpå, så är det förstås "svårare" än för den som kanske bär på något inom sig men som också påverkar en. 
    Min mamma har lite som du, i princip blind på ena ögat, hon använder inte det ögat. Hon har dock inte låtit detta stoppa henne. Exakt hur hon känner runt det vet jag inte, men hon har alltid varit öppen om det, berättat om det, så då blir det liksom inget för andra att fundera på eller för den delen, vara taskiga om. 
    Hur gör du? Pratar du om ditt öga med folk du möter? Det kan nog vara ett sätt att "ta ner" samtalsämnet, att det blir uttalat och normaliserat och inget man smyger med eller skäms för. 

När jag nätdejtade fick jag kontakt med en man som hade ett porslinsöga. Han såg lite stirrig ut på sitt foto men det var inte förrän han skrev att han hade porslinsöga som jag förstod varför. Men han var så öppen om det, berättade hur han fått sitt öga osv, så sen snackade vi bara på och ögat var inte viktigt. 

• Anonym (a)

Har du testat nätdejting? Då kan du ju lära känna någon och förklara hur ditt öga fungerar i lugn och ro innan ni träffas.
    Det finns hur många som helst med yttre (och inre) handikapp som har hittat sitt livs partner. Du kan också!

• Anonym (Jenny)

Ta inte åt dig av folks kommentarer! Vi människor vill förstå vår omgivning, och reagerar när något "inte stämmer", även om vi inte vill. Folk blir säkert lite osäkra när de inte vet vilket av dina ögon som stämmer, och när man är osäker kan man fnissa, dra sig undan, bli tyst, eller någon annan försvarsmekanism. 
    Var öppen (men kortfattad) om ditt öga. Om du ser en tjej som tittar en gång extra på dig på krogen kan du öppna ett samtal genom att säga vilket öga som stämmer, och om det såg ut som om du stirrade var det inte så, för det andra ögat funkar inte. 
    Jag hade en studentkompis med emaljöga, och han var extremt öppen med det (på studentspex etc...) och det blev liksom ett av hans positiva kännetecken.

• Anonym (Ögat)

Jag brukar envist säga att det finns nån för alla. Kanske inte fullblodpsykopaterna, men vanliga, normala, trevliga människor. Och dit verkar du definitivt höra. Ditt blinda öga är helt ovidkommande för vem du är som person och dina chanser att träffa nån. Se dig runt i samhället- visst ser du människor med alla möjliga utseenden och handikapp och "defekter" som ändå har en partner? Alla har vi nåt "fel", men det är ju bara en del av vad vi är. Jag är synskadad på ena ögat. Jag ser, men suddigt och kan inte fästa blicken med det ögat. Jag är även sjukpensionär. Men gift sen många år. Har en bekant som skelar så mycket att man aldrig vet vart han tittar- gift även han. En vän med en ansiktstumör- gift. En vän som är kortvuxen- sambo sen många år.

Ut med dig i världen! Upplev, umgås, skit i vad folk tyckte, tänkte och gjorde mot dig förr. Nu är nu- dags att leva. {#emotions_dlg.flower} Där ute finns både vänner, bekanta och säkerligen en framtida partner att träffa.

• Avenia

Det är de som är lite annorlunda som märker att en del människor är elaka, att världen kan vara kall. Barn kan vara hemska. Men jag lovar att det finns människor som inte bryr sig om ditt "handikapp". Var självsäker, se folk i ögonen och le så kommer resten på köpet!

• Anonym (A 2)
    Anonym (Ögat) skrev 2022-07-29 21:54:25 följande:
    Jag brukar envist säga att det finns nån för alla. Kanske inte fullblodpsykopaterna, men vanliga, normala, trevliga människor. Och dit verkar du definitivt höra. Ditt blinda öga är helt ovidkommande för vem du är som person och dina chanser att träffa nån. Se dig runt i samhället- visst ser du människor med alla möjliga utseenden och handikapp och "defekter" som ändå har en partner? Alla har vi nåt "fel", men det är ju bara en del av vad vi är. Jag är synskadad på ena ögat. Jag ser, men suddigt och kan inte fästa blicken med det ögat. Jag är även sjukpensionär. Men gift sen många år. Har en bekant som skelar så mycket att man aldrig vet vart han tittar- gift även han. En vän med en ansiktstumör- gift. En vän som är kortvuxen- sambo sen många år.

Ut med dig i världen! Upplev, umgås, skit i vad folk tyckte, tänkte och gjorde mot dig förr. Nu är nu- dags att leva. {#emotions_dlg.flower} Där ute finns både vänner, bekanta och säkerligen en framtida partner att träffa.
    Håller med
  • Anonym (Nika)

Ett av de sämsta besluten riksdag och regering någonsin gjort för både skolan och synskadade var att stänga ner synskolorna. Mina föräldrars generationer är täta, sammansvetsade gäng, extended families där folk med liknande förutsättningar fick lov att mötas och lära känna varandra i skolåldern och fick känna samvaro och vara i sammanhang där förståelse och anpassning var a och o för att livet skulle fungera. Folk som kanske var den enda med synnedsättning på många mils avstånd fick gemenskap i Stockholm och Göteborg. Perfekt? Nja. Men satans så mycket bättre för de flesta. 

När min mamma gick bort kom över 200 personer till hennes begravning. Jag hade väl trott att det bara skulle bli kanske 30-40. Umgängeskrets och kollegorna ungefär. Men icke. Så många kom fram och presenterade sig som "gamla skolkamrater från Tomteboda" och "kursare från si&så på något ordnat av SRF" eller bara "pratade så ofta på telefon när jag beställde böcker från TPB och hon var då trevlig att jag ville komma och ta farväl". Ett sammanhang som gått förlorat pga skolreformen "alla ska med". 

Jag är ledsen för din skull, TS. 

Svar på tråden Mitt handikapp sänker min självkänsla