• Anonym (Gammelgäddan)

Gravid och 41 år!!

Har plussat och är 41. Känner mig helt plötsligt utgammal! 

Kommer behålla barnet eftersom det ändå är kul med ett syskon och vi tänkte lite att händer det så händer det (jag trodde knappt det skulle gå...) men jag börjar noja att jag kommer vara den jättegamla mamman. Har en snart 3-åring och redan då var jag ju inte purung. 

Kan någon annan lugna mig, som fått barn så här sent, att det ändå blev bra?

• Svar på tråden Gravid och 41 år!!
  • Anonym (Hej)

Nu är jag bara i v 24, men kommer fylla 45 5 dagar efter bf förutom lite högt blodtryck vis inskrivning så mår jag har bra som helst. Storasyskon är 8 och 15

• Anonym (42)

Alltså jag är 42 och skulle inte vilja ha barn nu igen, men i min omgivning (storstad) är det riktigt vanligt att få sina barn i din ålder. 

Under förutsättning att du är frisk ser jag inget problem med en graviditet och att få ett barn till efter 40. Åren med sömnbrist kommer kännas värre, än om du varit 20. 

• Anonym (Gammelgäddan)
    Anonym (42) skrev 2022-07-28 13:26:44 följande:

Alltså jag är 42 och skulle inte vilja ha barn nu igen, men i min omgivning (storstad) är det riktigt vanligt att få sina barn i din ålder. 

Under förutsättning att du är frisk ser jag inget problem med en graviditet och att få ett barn till efter 40. Åren med sömnbrist kommer kännas värre, än om du varit 20. 

Jag är frisk, min man är 5 år yngre och frisk så den biten är ju inget med just nu iaf.
  • Anonym (Livet är kort)

Eftersom du redan har ett rätt litet barn så kommer det att bli rätt naturligt med ett syskon nu. Gammal var du ju redan så att säga ;)

• Anonym (Gammelgäddan)
    Anonym (Livet är kort) skrev 2022-07-28 14:36:24 följande:

Eftersom du redan har ett rätt litet barn så kommer det att bli rätt naturligt med ett syskon nu. Gammal var du ju redan så att säga ;)

Haha ja. En ung mamma har jag aldrig varit :).
  • Anonym (Äldst)

Jag var betydligt äldre när jag fick mina barn. Visst kan jag tänka ibland att jag är rätt gammal, men alternativet var inga barn alls och det var helt otänkbart. Jag känner många som fått barn efter 41. Det är ingen ålder utom på bonnvischan.  

• Anonym (42o44)
    Anonym (Gammelgäddan) skrev 2022-07-28 10:44:23 följande:
    Gravid och 41 år!!

Har plussat och är 41. Känner mig helt plötsligt utgammal! 

Kommer behålla barnet eftersom det ändå är kul med ett syskon och vi tänkte lite att händer det så händer det (jag trodde knappt det skulle gå...) men jag börjar noja att jag kommer vara den jättegamla mamman. Har en snart 3-åring och redan då var jag ju inte purung. 

Kan någon annan lugna mig, som fått barn så här sent, att det ändå blev bra?

Hej!
    jag fick mina två yngsta barn vid 42 och 44. Det som är mest trist är att vara ur fas med de flesta av mina vänner och bekanta men jag har istället fått några  nya vänner som också har yngre barn. När jag fick mina större barn var det supersocialt och lätt att hänga eftersom de flesta var i samma livsfas. Så är det inte för mig nu. Men det som är det bästa är att jag vet hur snabbt denna tiden passerar så jag njuter mycket mer av mina fina gosiga små tjejer än jag njöt av mina stora. Då var jag mer stressad över jobb och sömnbrist och att jag inte hann träna och förverkliga mig själv etc etc etc. Det känns mindre viktigt nu. Jag känner mig så lyckligt lottad som har fått ta del av dessa små människors liv. Det var verkligen inte något jag kunde räkna med. Jag trodde inte jag skulle få några  fler barn men det gick och har varit fantastiskt
  • Anonym (Förstår dig)

Hej och grattis till graviditeten! Det är inte alla förunnat att lyckas få till en graviditet efter 40. Jag förstår hur du tänker, men du är inte lastgammal. Jag blir 42 i augusti. Jag har en liten kille som är 10 månader, en tjej som är 2,5 år och en tjej som är 4 år. Barn som väcker mig mitt i natten har varit lättare att tackla nu, än när jag fick min 18 åriga son 2004 när jag var 24 år gammal. Då bröt jag ihop av att bli väckt natt efter natt efter natt. Med de här barnen är jag MYCKET äldre och med det följer en mognad som jag omöjligt kunde ha som 24 åring, då jag ville få sova mina tio timmar varje natt.
    Lycka till och grattis än en gång!

• Anonym (CCN)

Jag hade just fyllt 44 när mitt enda barn föddes. Normal graviditet, normal förlossning etc. Jobbigt när hon vaknade varje natt de första tre åren, men det skulle varit jobbigt för vem som helst. Och det funkade.

Jag har alltid varit äldsta mamman men har aldrig varit problem. På lågstadiet vann jag omröstningen om snällaste mamman bland ungarna och nu som tonårsmamma har jag bra kontakt med alla tonåringarna och deras föräldrar och är väldigt aktiv som frivillig inom dotterns sport. 

• Anonym (A)

Grattis till graviditeten 

• MamaKatty

Tycker inte att det är uppseendeväckande alls. Och tänk förr i tiden innan preventivmedel och 2-barnnormen  - kvinnor fick barn tills de inte var fertila längre. 

Njut och var glad du över syskonet! Grattis! 

• Anonym (Mila)

Fick mitt första som 20 åring och kände mig sååå ung. Nu när jag fick vid 33 va jag ändå yngst av alla  så är lungt! De flesta är äldre idag 

• Anonym (Helle)

Vi fick en hoppsanhejsan sladdis förra året då jag var nästan 45 år. Det var verkligen inte planerat och nu har vi 25 år mellan äldsta och yngsta. Jag har barnbarn som är äldre än lillpojken. Men allt har gått bra. Det jag var bättre på att ge mina barn är jag sämre på att ge lillen, men det jag var sämre på förr är jag bättre på nu. Min mormors mor fick sin yngsta när hon var 48. Det gick det med. Grattis!

Svar på tråden Gravid och 41 år!!