• Anonym (Isa)

    Är så rädd, så rädd, så rädd, SÅ RÄDD för att ha barnen varannan vecka

    Jag och min man har valt att vi ska separera pga av många anledningar som tyvärr inte går att lösa eller komma över. Jag orkar inte gå igenom allt som har hänt men det här är ett förlåtande som måste ta slut. Men vi har två barn ihop och jag DÖR INOMBORDS över att han vill köra varannan vecka. Jag vill köra 2-2-3 men han säger att han vägrar. Men nu får jag ren och skär panikångest av att tänka på att jag ska vara utan barnen i sju dagar, det knyter sig i magen som en blixt varje gång jag tänker på det och nu känns det som att jag ska dö varannan vecka hela livet ut :( 


    Jag skulle vilja prata med någon som har upplevt samma men som har lyckats bygga upp glädje igen och komma runt besvikelsen och sorgen? Tips? Råd? Tänker att det kommer komma många kommentarer som typ: gå och prata med en psykolog eller typ man vänjer sig? Är inte intresserad av såna kommentarer utan mer Hur har det gått för föräldrar som känts som jag, vad gör ni veckan utan barn? 


    Sen undrar jag också hur man egentligen gör när man inte är överens om hur veckorna ska delas upp?? Är sju-sju någon slags standard? Varför det? Vad händer om man får till socialen för stöd och hjälp kring hur veckorna ska fördelas?

  • Svar på tråden Är så rädd, så rädd, så rädd, SÅ RÄDD för att ha barnen varannan vecka
  • Anonym (ooo)

    Mycket beror på hur gamla barnen är. Barn under 3 år brukar man inte ha varannan vecka tex. 
    Om man inte kommer överens kontaktar man familjerätten och försöker få till stånd en överenskommelse med deras hjälp. Det är frivilligt och vägrar han gå med dit kan du inte tvinga, men då syns det i af att du försökt att samarbeta. 

    Det viktiga att komma ihåg är att man ska göra upp så det blir bra för barnens skull, inte haka upp sig på vad någon av er vuxna tycker. Det är inte sjävklart att din ide är rätt, men inte hans heller. Om din rädsla skapar oro för barnen är det inte bra, även om det skulle kännas bättre för dig att ha kortare intervaller. 
    Ibland handlar det om avstånd mellan de två boendena, om det inte fungerar och blir för slängigt för barnen med korta intervall osv. Finns många olika lösningar. 

    Mina barn var exempelvis olika veckor hos oss föräldrar under en period,  för att de blev lite trötta på varann och mådde bättre av att inte alltid vara på samma plats. Då fick vi föräldrar helt enkelt se till att det fungerade.

    Man kan få samarbetssamtal via socialtjänsten också, men där blir inget juridiskt bindande, vilket det kan bli via familjerätten. Ring dit och säg du vill göra en ansökan (inte en anmälan). Då måste socialtjänsten vara behjälplig. 

    man kan, som sista utväg om inget annat funkar, gå via tingsrätten men då behöver ni advokater och det kostar pengar. 

  • Anonym (skilsbarn)

    Hur gamla är barnen, Berätta vad som hänt och låt dom bestämma vart dom vill bo.
    Jag bodde varannan vecka och ingen aning varför mina föräldrar skildes. Har knappt någon relation med någon av dom idag.

  • Anonym (Låter konstigt)

    Låter konstigt att ni ska dela hälften var. Det är väl ändå du som fött barnen? Du borde ha mer tid med dem. 

  • Tow2Mater
    Anonym (Låter konstigt) skrev 2022-08-08 11:47:18 följande:
    Låter konstigt att ni ska dela hälften var. Det är väl ändå du som fött barnen? Du borde ha mer tid med dem. 
    ha ha ha! Den var bra! Hon kan vara hemma med barnen och ta hand om dem för hon har fött dem, medan han kan jobba och dra in pengar och spendera det på dyra leksaker. Han tjanar ju pengarna så han borde ju ha mer pengar och de roliga saker han vill ha.
  • Anonym (S)

    Förstår mig inte på män som vill ha varannan vecka med barnen. Det är knappast naturligt, barnen har större rätt att bo och växa upp med sin mamma. Pappan kan de ju umgås med ändå, t.ex ha varannan helg. 

    Helt förståeligt att du mår dåligt, det är som sagt inte naturligt att behöva lämna sina barn som mamma varannan vecka. Jag har inga tips förutom att prata med pappan och försöka övertala honom till att barnen ska bo med dig.

  • Anonym (E)
    Anonym (Låter konstigt) skrev 2022-08-08 11:47:18 följande:

    Låter konstigt att ni ska dela hälften var. Det är väl ändå du som fött barnen? Du borde ha mer tid med dem. 


    Ja, och även betala mer för barnen, eftersom hon är mer mamma än han är pappa.
  • Anonym (E)
    Anonym (Låter konstigt) skrev 2022-08-08 11:47:18 följande:

    Låter konstigt att ni ska dela hälften var. Det är väl ändå du som fött barnen? Du borde ha mer tid med dem. 


    Ja, och även betala mer för barnen, eftersom hon är mer mamma än han är pappa.
  • Anonym (E)
    Anonym (S) skrev 2022-08-08 13:23:51 följande:

    Förstår mig inte på män som vill ha varannan vecka med barnen. Det är knappast naturligt, barnen har större rätt att bo och växa upp med sin mamma. Pappan kan de ju umgås med ändå, t.ex ha varannan helg. 

    Helt förståeligt att du mår dåligt, det är som sagt inte naturligt att behöva lämna sina barn som mamma varannan vecka. Jag har inga tips förutom att prata med pappan och försöka övertala honom till att barnen ska bo med dig.


    Då borde han slippa betala också, eftersom han inte ska ha barnen så mkt.
  • Anonym (Manboy)

    Att skicka ungarna fram och tillbaka gör dem extremt stressade när de är i skolåldern. Mitt ex och jag körde 2 veckors intervall trots att vi bodde ganska nära  både skola och varandra. Kidsen är vuxna nu och har vid ett flertal tillfällen sagt att upplägget var jäkligt bra, de fick mer tid att fokusera på både skolarbete och kompisar.

    2-2-3 låter helt vansinnigt...

  • Anonym (Björne)

    Förstår att du får ångest men jag tror att de flesta pappor känner lika dant och trots att man är en bra pappa så har barnen ofta en tendens att föredra mamman när det kommer till kritan. 

    Det sårar men man får göra sitt bästa och jobba på papparollen. 

    En dag kommer de vara nöjda att man fanns där och bet ihop när man kände sig bortvald.

    Att kräva 50 50 är Inte bra. Man måste bortse från sin egen önskan, se till barnens bästa men samtidigt inte abdikera. 

Svar på tråden Är så rädd, så rädd, så rädd, SÅ RÄDD för att ha barnen varannan vecka