• Thu 28 Jul 2022 19:39
    3272 visningar
    11 svar
    11
    3272

    Labradoodle

    Hej,
    Ni som har en labradoodle medium. Hur stor/mankhöjd samt vikt när den var 8 veckor?

    Hur mycket mat gav ni valpen i början? 2 eller 3 ggr om dagen? Hur långa promenader gick ni i början?

    Kan ni nämna fördelar samt nackdelar med rasen?

  • Svar på tråden Labradoodle
  • Anonym (Valp)
    Thu 28 Jul 2022 20:03
    #1

    En valp under 4 månader äter 4 ggr per dag. 
    Varför undrar du över vikt och höjd vid 8 v? 
    Uppfödare eller veterinär hjälper dig med hur mycket mat den ska ha.
    I början går de inte alls långt. 
    Man ska nog inte skaffa hund om det är på FL man hämtar kunskap.
    Jag är tveksam till att kalla den ras, men vet att den är det i några länder. 
    Trevliga hundar är de säkert oavsett. 

  • Thu 28 Jul 2022 20:27
    #2
    Anonym (Valp) skrev 2022-07-28 20:03:53 följande:

    En valp under 4 månader äter 4 ggr per dag. 
    Varför undrar du över vikt och höjd vid 8 v? 
    Uppfödare eller veterinär hjälper dig med hur mycket mat den ska ha.
    I början går de inte alls långt. 
    Man ska nog inte skaffa hund om det är på FL man hämtar kunskap.
    Jag är tveksam till att kalla den ras, men vet att den är det i några länder. 
    Trevliga hundar är de säkert oavsett. 


    Jag är bara nyfiken och de är inte jag som ska skaffa hund så du behöver inte vara otrevlig. Eller rätta sagt skriva onödiga kommentarer. 

    Jag har fastnat för rasen men har inte tänkt mig en iallafall att skaffa någon.
  • Anonym (Valp)
    Thu 28 Jul 2022 20:31
    #3
    Madde085 skrev 2022-07-28 20:27:39 följande:
    Jag är bara nyfiken och de är inte jag som ska skaffa hund så du behöver inte vara otrevlig. Eller rätta sagt skriva onödiga kommentarer. 

    Jag har fastnat för rasen men har inte tänkt mig en iallafall att skaffa någon.
    Ok. Bortse från att jag svarade på dina frågor om du inte är nöjd med dem.....
  • Thu 28 Jul 2022 21:14
    #4
    Anonym (Valp) skrev 2022-07-28 20:31:16 följande:
    Ok. Bortse från att jag svarade på dina frågor om du inte är nöjd med dem.....
    Men varför är du så otrevlig för?

    jag är en nyfiken bara och förväntade mig vänliga svar på mina frågor och i snäsiga svar 
  • Anonym (Valp)
    Thu 28 Jul 2022 21:54
    #5
    Madde085 skrev 2022-07-28 21:14:08 följande:
    Men varför är du så otrevlig för?

    jag är en nyfiken bara och förväntade mig vänliga svar på mina frågor och i snäsiga svar 
    Jag svarade sakligt på dina frågor. Varför undra om en vikt och höjd vid 8 veckor som kommer vara en annan veckan efter?  Om mat 2 eller 3 ggr när det i själva verket är 4 ggr. upp till 4 månader, sen trappas det ner till 2 för en vuxen.
    Hur mycket mat? Det ändras hela tiden och uppfödare och veterinär kommer informera dig om det. 
    Promenader görs successivt och det kommer till exempel veterinär upplysa om. 
    Det var lite märkliga frågor och FL är inte det optimala stället. Särskilt inte om man är helt novis. 
    Om du istället hade frågat om mentalitet, storlek, förväntad livslängd  på de två raserna som ska korsas hade jag inte reagerat. Men storlek vid 8 v? Hur mycket mat? 
  • Thu 28 Jul 2022 22:22
    #6
    Anonym (Valp) skrev 2022-07-28 21:54:39 följande:
    Jag svarade sakligt på dina frågor. Varför undra om en vikt och höjd vid 8 veckor som kommer vara en annan veckan efter?  Om mat 2 eller 3 ggr när det i själva verket är 4 ggr. upp till 4 månader, sen trappas det ner till 2 för en vuxen.
    Hur mycket mat? Det ändras hela tiden och uppfödare och veterinär kommer informera dig om det. 
    Promenader görs successivt och det kommer till exempel veterinär upplysa om. 
    Det var lite märkliga frågor och FL är inte det optimala stället. Särskilt inte om man är helt novis. 
    Om du istället hade frågat om mentalitet, storlek, förväntad livslängd  på de två raserna som ska korsas hade jag inte reagerat. Men storlek vid 8 v? Hur mycket mat? 

    Men de är väl inte din ensak? Och om du störs så mycket på mina frågor så behövde du inte ens svara? 


    Sen har du kanske rätt att detta inte är rätta stället men fortfarande så behöver du inte lägga din energi att svara om de var så störande för dig

  • Anonym (Valp)
    Thu 28 Jul 2022 22:31
    #7
    Madde085 skrev 2022-07-28 22:22:33 följande:

    Men de är väl inte din ensak? Och om du störs så mycket på mina frågor så behövde du inte ens svara? 


    Sen har du kanske rätt att detta inte är rätta stället men fortfarande så behöver du inte lägga din energi att svara om de var så störande för dig


    Jag är uppriktigt nyfiken varför du undrar om vikt och storlek vid 8 v? Den är förbi veckan efter...
  • Anonym (Valp)
    Thu 28 Jul 2022 22:32
    #8
    Madde085 skrev 2022-07-28 22:22:33 följande:

    Men de är väl inte din ensak? Och om du störs så mycket på mina frågor så behövde du inte ens svara? 


    Sen har du kanske rätt att detta inte är rätta stället men fortfarande så behöver du inte lägga din energi att svara om de var så störande för dig


    Jag svarade. Men det dög inte. 
  • Thu 28 Jul 2022 22:51
    #9
    Anonym (Valp) skrev 2022-07-28 22:31:42 följande:
    Jag är uppriktigt nyfiken varför du undrar om vikt och storlek vid 8 v? Den är förbi veckan efter...
    För att när valpen är 8 veckor så är de då man brukar få hem dem. Och om de i framtiden visar sig att jag skaffar en sådan så är jag nyfiken även på den fronten även om jag förstår att dem växer snabbt så är de ändå roligt att veta på ett ungefär hur stora dem precis är när dem kommer till sitt nya hem
  • Anonym (M)
    Thu 28 Jul 2022 23:55
    #10

    Labradoodle är ingen ras, faktiskt inte godkänd som ras i något land alls. Det är en blandras. Och eftersom det är en blandras är det helt omöjligt att säga hur stor den kommer att bli.

    I övrigt håller jag med de svar du fått. En uppfödare ska kunna berätta för dig hur mycket en valp ska äta, motioneras (inte alls) etc.

    Vill du ha hjälp av en uppfödare tycker jag att du ska köpa en valp från en riktig uppfödare!

  • Fri 29 Jul 2022 05:01
    #11
    +1
    Madde085 skrev 2022-07-28 19:39:01 följande:
    Labradoodle

    Hej,
    Ni som har en labradoodle medium. Hur stor/mankhöjd samt vikt när den var 8 veckor?

    Hur mycket mat gav ni valpen i början? 2 eller 3 ggr om dagen? Hur långa promenader gick ni i början?

    Kan ni nämna fördelar samt nackdelar med rasen?


    En valp äter 4g/dag och ska inte promeneras alls utan lära sig att bli trygg med ägaren, närområdet och utforska omgivningen i sin egen takt.

    Det är en blandras och jag se inga fördelar med den blandningen alls.

    Vad tycker du blandningen har för egenskaper som ingen renrasig ras har?
Svar på tråden Labradoodle