• Fri 29 Jul 2022 08:51
    3215 visningar
    4 svar
    4
    3215

    Tidigt ultraljud Blekinge AKUT

    Hej! Som rubriken lyder så undrar jag alltså vart jag kan vända mig i Blekinge för att få ett tidigt ultraljud??
    Jag är 31år och får alltså bekosta Nipt test själv men dem ?kräver? att man ska ha gjort ultraljud först för att försäkra sig om att hjärtat faktiskt slår. Nipt görs i v10 och jag är nu i v7 så har lite panik! 


    Fick tips från Mvc om att kontakta Gyn och fråga dem lite snällt men problemet är att dem svarar inte! Ringt varje dag och flera gånge om dagen i hopp om att dem får ett återbud via telefon men nej..
    snälla, hjälp?!

  • Svar på tråden Tidigt ultraljud Blekinge AKUT
  • Fri 29 Jul 2022 09:03
    #1
    +1

    Hej!
    Jag bor också i Blekinge men fick åka till Kalmar för tidigt ultraljud. Kalmar Privata Gynmottagning, rekommenderar dem!

    Lycka till!

  • Anonym (Ty)
    Sat 30 Jul 2022 05:51
    #2

    Man gör även ultraljud för att se så det inte är tvillingar då det kan påverka hur man läser resultatet. Jag har gjort nipt fär båda mina graviditeter och har alltid blivit erbjuden att göra ultraljudet på samma ställe som tar blodproverna. Mot en extra kostnad såklart. Låter jättemärkligt att de inte erbjuder det. Vart utför kub och rul de borde kunna utföra tidigt ultraljud också väl?

     Jag har bott i Karlskrona och det är ju synd att det är så fjuttigt utbud på plats men det är ju som tur är ändå rel. lätt att ta sig till andra städer med tåg lr buss.  Jag hade hellre åkt till nåt ställe som utför både ultraljud och blodprov samtidigt, du måste ju ändå betala för båda. Kolla Kalmar, Lund, Malmö etc. Kom ihåg att berätta att du ska ha ultraljud och test då vissa ställen genomför ultraljud bara på vissa dagar. Är säkert inte så på alla ställen men personligen fick jag boka om tiden en av gångerna då jag glömde nämna att jag inte gjort tidigt ultraljud Och inte visste om deras rutiner. 


    Jag har kunnat få tid nån vecka efter jag ringt. Sen göra nipt FRÅN v 10 så du behöver absolut inte göra det just den veckan men för mig har jag gjort det för att jag vill ha svart så tidigt som möjligt och innan kub. 

  • Sat 30 Jul 2022 06:40
    #3

    Det låter konstigt, bara för att du tex gör ett ul i v 8 betyder ju inte det att bebis fortf lever i v 10 sen. jag har gjort nipt två gånger (privat och bekostat själv) och då gör kliniken alltid ett ul innan blodproverna.

  • Sun 7 Aug 2022 19:30
    #4

    Tack för svar alla. 


    jag fick hjälp med ultraljud här i stan och tänker boka Helsingborg som vi gjorde Nipt i sist då vi kände oss bekväma och väl bemötta hos dem :) 
    tyvärr gör ju inte dem ultraljud där så därför jag behövde få det gjort innan. Och som en av er skrev här ovan, jag vill också gör Nipt så tidigt som möjligt därför jag skrev v 10 :) 

    Nu håller vi tummarna på att denna lille vill stanna!

Svar på tråden Tidigt ultraljud Blekinge AKUT